Commentaren bij ‘RISE’

RISE. 1/ Ground Don’t Want Me (Josh RITTER, cd Fever Breaks) 2/ Jingle & Go (Ryan BINGHAM, cd American Love Song) 3/ Blood And Bones (feat. Rhiannon GIDDENS, Amythist KIAH, Leyla McCALLA & Allison RUSSELL; Smithsonian Folkways – National Museum Of African American History And Culture, cd Songs Of Our Native Daughters – African American Legacy Recordings) 4/ Peace Town (Jimmy LaFAVE, cd Peace Town, disc 1) 5/ Fixture Picture (Aldous HARDING, cd Designer) 6/ L.A. Freeway (Steve EARLE, cd Guy) 7/ Sometime (Mavis STAPLES, cd We Get By) 8/ Old Black Magic (Josh RITTER) 9/ Black Myself (feat. Rhiannon GIDDENS, Amythist KIAH, Leyla McCALLA & Allison RUSSELL) 10/ Stones (Ryan BINGHAM) 11/ It Makes No Difference (Jimmy LaFAVE, cd Peace Town, disc 2) 12/ Al Pacino/Rise & Fall (Finn ANDREWS, cd One Piece At A Time) 13/ Old Friends (Steve EARLE) 14/ Designer (Aldous HARDING) 15/ A New Man (Josh RITTER) 16/ Rylan (THE NATIONAL, cd I Am Easy To Find) 17/ Goodbye Amsterdam (Jimmy LaFAVE, cd Peace Town, disc 2) 18/ I Knew I Could Fly (feat. Rhiannon GIDDENS, Amythist KIAH, Leyla McCALLA & Allison RUSSELL) (08 06 19)

Een aantal andere vierletternamen circuleerden vooraleer ons oog viel op de Finn Andrews song, ‘Al Pacino/Rise & Fall’. We konden met een gerust geweten deze cd ‘RISE’ dopen met de bonus dat de opvolger wel eens een companion volume kon worden met de ronkende titel ‘FALL’. Zelfs al zou er een eerdere compilatie met die naam zijn (we moeten dat dringend eens checken), de associatie van ‘RISE & FALL’ is beslist uniek in de lange rij van collecties. Met een beetje geluk kunnen we zelfs de twee cd’s thematisch verbinden rond het thema ‘rise and fall’, maar op dit ogenblik tekent zich nog niets af in die zin. Zie verder! De inhoudelijke problemen met ‘RISE’ waren (zijn) een stuk lastiger, zeg maar onoplosbaar. We proberen hier immers een stel rocksongs te verzoenen met (soms akoestische) rootsliederen, een stijlbreuk van Grand Canyon afmetingen, zo blijkt heden. Intussen hebben we de meer rockende songs bijeengebracht in een remix van beide laatste cd’s, ‘RISE’ en ‘FINN’, en die hebben we dan ook, toepasselijk, ‘FINNRISE’ gedoopt, waardoor de kaarten weer helemaal anders geschud zijn.

Over een vijftal songs waren we daardoor niet zeker. Er is niks mis met die songs, anders hadden we ze niet geselecteerd, maar de plaats en de verhouding tot de andere songs (van dezelfde artiest) hebben nu eenmaal een grote impact op hoe het geheel klinkt. Enkele voorbeelden: het was twijfelen tussen ‘Lover Girl’ en ‘Stones’ van Ryan Bingham, ‘Oblivions’ en ‘Rylan’ van The National, ‘Moon Meets The Sun’ en ‘I Knew I Could Fly’ van het project van Smithsonian Folkways, waarvoor men vier straffe zangstemmen bijeenbracht, de banjo’s in de aanslag. ‘Songs Of Our Native Daughters’ is naar aloude gewoonte uitermate goed gedocumenteerd. Laten we niet vergeten dat de banjo waarschijnlijk van Afrikaanse afkomst is. Rhiannon Giddens en Leyla McCalla kennen we van de Carolina Chocolate Drops en beider solowerk, zeer verdienstelijk bij Leyla, ronduit briljant bij Rhiannon, Allison Russell van Po’Girl en het sublieme Birds Of Chicago, terwijl Amythist Kiah ons een stuk minder bekend is. Maar hier bewijst ze dat ze zeker niet onderdoet voor de anderen: wat een stem!

Oorspronkelijk stonden de twee laatste songs van de cd in omgekeerde volgorde (zie verder) Het zou ons te ver leiden om die hele afweging van pro’s en con’s (inhoudelijk, qua klank(kleur), qua tempo en volume…) uit te leggen. We hebben dan maar knopen doorgehakt, al blijft de cirkel opgescheept met deze kwadratuur. U zal het met deze collectie moeten stellen. Men kan de boel nog programmeren of selecteren naar wens. Heel kort iets over de artiesten op ‘RISE’: van de nieuwe ‘Fever Breaks’ van Josh Ritter kwamen, in navolging van de songs van Finn Andrews op ‘FINN’, vele songs in aanmerking voor ‘RISE’. Songs van die beiden kunnen later sporadisch nog hier of daar opduiken, zeker weten. Ryan Bingham van zijn kant is hier een vaste waarde, maar een pak songs op zijn laatste ‘American Love Song’, nochtans sterk in de aanzet, geven de indruk niet af te zijn. Alsof de deadline verstreken was. Onze selectie blijft vintage Bingham en is dus hier op zijn plaats.

Het afscheidscadeau van Jimmy LaFave aan de wereld, de dubbele ‘Peace Town’, met de twintig eigen songs en covers die hij (her)opnam vlak voor zijn dood, daar moesten we zeker nog eens op terugkomen. Want al keek Jimmy een grimmige dood in de holle ogen, hij heeft zijn werk gemaakt van die twintig (hij had er honderd gepland) We voegden er zijn (ongewilde), bijzonder pakkende afscheidssong aan toe, ‘Goodbye Amsterdam’ (gepend door Tim Easton) Uiteindelijk wilden we die niet als laatste plaatsen, symbolisch, om aan te geven dat Jimmy nooit volledig weg zal zijn uit vele harten. Dan is de drang naar vrijheid die speekt uit ‘I Knew I Could Fly’ van de banjodames een fraai eindpunt voor een cd die ‘RISE’ heet. Mavis Staples sluit hier natuurlijk heel goed bij aan. Na platen geproducet door Ry Cooder (‘We’ll Never Turn Back’, 2007) en Jeff Tweedy van Wilco (‘You Are Not Alone’, 2010, en ‘One True Vine’, 2013) was het nu beurt aan Ben Harper om de plaat in goed banen te leiden. Dat is prima gelukt met een onmiskenbare Harperstempel erbovenop. De ongeëvenaarde soul- en gospeldame schopt haar fans nog steeds een geweten, want de strijd voor gelijke rechten is op meerdere vlakken nog lange niet gestreden. We verzekeren u dat de plaatsing van songs 7, 8 en 9 van ‘RISE’ onopzettelijk is, maar wel prima uitpakt.

Guy’ van Steve Earle verwijst uiteraard naar Guy Clark, die de jonge Steve een serieuze duw in de rug gaf. Het stond in de sterren geschreven dat deze hommage, zestien songs van Clark in een klassieke, vrij sobere uitvoering, ooit tot stand moest en zou komen. Earle kreeg de steun van Emmylou Harris, Rodney Crowell en Jerry Jeff Walker op ‘Old Friends’, dat we hier hebben toegevoegd. Geladen symboliek, want deze mensen hebben Clark maar al te goed gekend. Zestien meesterwerkjes op ‘Guy’… Het had er dubbel zo veel kunnen zijn, maar wie weet volgt er nog een volume. In elk geval ontbreekt ‘The Randall Knife’ niet op ‘Guy’ als ultieme vader-zoon song. Maar op ‘RISE’ hebben we die tenslotte toch niet genomen: gelieve die asjeblief te ontdekken, de lyrics in de hand, bij Steve of bij Guy!

 The National is al aan zijn achtste album toe sinds 1999 (het eerste ‘The National’ was van 2001) De nieuwe cd ‘I Am Easy To Find’ is niet de soundtrack bij een kortfilm die gemaakt werd voor de eerste single (en cd-opener) ‘You Had Your Soul With You’, maar het idee voor een full cd kwam pas na de film. De actrice in die prent, Alicia Vikander, vind je wel op de cover/hoes van de plaat. Maar dat weet de muziekliefhebber allemaal veel beter dan wij. Misschien is de New Yorkse indie rockband een enigszins overroepen (zoals op ‘The Boxer’ wordt het nooit meer, lijkt het), maar ze hebben hun plaats op ‘RISE’. Voorlopig iets minder bekend maar goed op weg om (heel?) groot te worden is Aldous Harding, die met ‘Designer’ een cruciaal derde album uitbracht, na ‘Aldous Harding’ (2014) en ‘Party’ (2017) We horen alvast veel lof voor haar optredens…

We hebben u zo eerlijk mogelijk deelachtig gemaakt aan onze (ver)twijfel(ing) om de muziekjes van deze ‘’RISE’ tot een geheel te smeden. Het is het gevolg van ons verlangen om zo eclectisch en exhaustief mogelijk te zijn in het aanbod, dat op zich al maar een fractie is van het boeiende dat constant gecreëerd wordt. We vragen begrip voor onze beperking. We doen wat we kunnen! Gelukkig komt er na elke FALL wel weer een RISE!

(Deze commentaren 11 06 19)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s