Kat RIGGINS & THE BLUES REVIVAL in Banana Peel Blues Club te Ruiselede op maandag 24 juni 2019

Kat Riggins

Maandag 24 juni 2019

 

TV-feuilletons en -soaps eindigen het seizoen tegenwoordig graag met een knaller van een finale, liefst met daarbovenop een cliffhanger als teaser naar het volgende seizoen. Banana Peel doet dat in zekere zin ook, want de club sluit het voorjaar met niemand minder dan Kat Riggins, de ‘kleine opdonder uit Florida’ die de laatste tijd in de lange landen ‘het mooie bluesweer’ maakt. De citaten komen van Franky Bruneel die in de juni editie van het blad Back To The Roots (nr 109 al) een uitgebreid en zeer lezenswaardig verslag maakte van zijn gesprek met de kleine opd… heu, met Kat Riggins. Ze prijkt trouwens in optima forma op de cover van het nummer. Wie haar onaangekondigd maar bruisend van energie aan het werk zag tijdens het laatste Chicago Blues Festival weet dat zij de ideale afsluiter is van ons voorjaar.

Kat Riggins’ zestienjarige loopbaan als professionele zangeres is een verhaal van keihard werken, verhaal dat ze gaandeweg tot een successtory maakte, precies dankzij haar immense vocale kwaliteiten, door haar niet in te tomen overtuiging, vuur en enthousiasme, door haar toewijding aan het zingen van meer bepaald de blues. Dat laatste mag een klein wonder heten. Kat werd inderdaad geboren in Miami Florida, en dat is, op zijn zachtst gezegd, niet meteen de hoofdstad van de blues. Maar Miami is wel een plek waar velerlei culturen mekaar al tijden ontmoeten en de muziek die er leeft, is daar een weerspiegeling van. Dat haar ouders open stonden voor al die invloeden, was handig meegenomen. Kat kreeg dan ook de meest diverse muzieksoorten met de paplepel binnen via de lokale, vaak aan één bepaalde bevolkingsgroep verbonden radiostations. Dat was niet alles: Kat zong als kind vooraan in de kerk (waar hebben we dat nog gehoord bij dames en heren die later grote blues uitvoerders werden?) en de gospel kwam ook van pas in de musicals waar ze in zong. In de huiskring nam ze de diva’s à la mode onder handen, Whitney Houston, Janet Jackson, Salt-N-Pepa, Mariah Carey. Dat repertoire zong ze dan wel graag, maar de echte kick gaven die mooie stemmen niet. Meer dan een autodidactische leerschool was het niet.

Met de stiel van het zingen kwam ze in aanraking via een club in Sunny Isle Beach in Florida, waar de obers en barista’s ook moesten entertainen. Ze speelde er jazz en bluesklassiekers met een ingehuurde pianist en ze werd er nog voor betaald ook. We schrijven 2003. Dat ze zangeres wou worden, lag toen al vast, maar ze dacht niet dat dat mogelijk was zoals de kaarten geschud waren. Maar ze stelde vast dat ze met haar ruige stem meer aanleunde bij de ‘oude’ stemmen van Bessie Smith, Etta James, Nina Simone, Koko Taylor, stemmen die haar boeiden, maar hopeloos uit de tijd waren. Of leken te zijn. Want zeg nou zelf: waar ga je met die blues naartoe, jongedame? Nochtans waren het die stemmen die in haar ziel doordrongen en bleven nazinderen.

Stilaan kwam het besef: dit was het leven dat ze wou. Maar tussen droom en daad… Ze moest dan ook alle zeilen bij zetten om haar stem letterlijk én figuurlijk te laten horen: ze ondernam niet aflatende pogingen om boekers, zaakvoerders en organisatoren te interesseren, ze schuimde jamsessies af, gaf gratis optredens weg, je kan het zo gek niet bedenken of Kat deed het om de aandacht te trekken. Die hardnekkigheid, die wil om hard zwoegen niet uit de weg te gaan, kenmerkt haar nog steeds. Het vormt het kloppende hart van haar Blues Revival Movement. Ze aarzelde dan ook niet om in 2011-2 op wereldreis te trekken met Xpress, een top-40 coverband (u weet wel: alles van Lady Gaga tot Bonnie Raitt!), in Zuid-Oost Azië en het Midden-Oosten (en trouwens ook in België en Nederland) Het staalde haar uithoudingsvermogen, leerde haar de discipline en het professionalisme van het harde toeren, want wat voor het publiek een feest is, is voor de muzikant zijn verdomde job.

Haar eerste EP nam ze in 2012 op in… Seoul, hoofdstad van Zuid-Korea, en die noemde ze passend ‘Seoul Music’ (Amerikanen spreken die naam uit als ‘soul’ wat een fijnzinnige woordspeling oplevert) Haar songs waren toen nog vooral geënt op rhythm & blues en soul. Ze bleek alvast zelf haar songs te kunnen schrijven. Ook op haar eerste full album ‘Lily Rose’ (2014) is een veelheid aan invalshoeken te bespeuren, een mix die bruggen moest bouwen tussen blues en meer modieuze stijlen. Dat moest ervoor zorgen dat jonge mensen ook de blues zouden leren waarderen. Kat Riggins is immers ook doordrongen van haar taak als opvoeder! Het verhaal neemt intussen een onverwachte geografische wending…

In die periode brengt het King Bee Music Agency (Rob Koning) haar naar Nederland om op te treden in de Northsea Jazz Club in Amsterdam. Rob zorgt ervoor dat haar loopbaan ook in Europa van de grond komt, waarbij Nederland al snel een soort tweede vaderland wordt en in ieder geval de uitvalsbasis voor haar Europese plannen. Via TV-figuur Johan Derksen doet ze ook mee aan theatertournee ‘Keepin’ The Blues Alive’, wat vele contacten en een ruimere bekendheid met zich meebracht. Die theatertournees doet ze tot op heden. Hier heeft ze op de koop toe twéé bands. Er is haar eigen (The) Blues Revival, afspiegeling van haar Amerikaanse band met dezelfde naam. ‘Blues Revival’ is trouwens de naam van haar tweede full cd (2016) Die is zowat haar liefdesverklaring aan de blues, die dan ook de kern vormt, al blijft ze ook die andere muziekvormen waar ze thuis in is een plaatsje gunnen (zieltjes winnen, nietwaar!)

Bovendien is ze een graag geziene en gehoorde gastzangeres, met name in de Erwin Java Band (Java is een gitarist uit Assen met een indrukwekkende staat van dienst) Dat laatste blijft ze met passie doen zolang ze er de tijd voor heeft, maar in The Blues Revival is ze haar eigen baas en doet ze haar eigen ding. In een genre dat van oudsher door heren wordt gedomineerd, is dat nog steeds niet zo vanzelfsprekend, weet ze uit de dagelijkse praktijk! Dat is daarom de onderliggende thematiek van haar nieuwste cd ‘In The Boys Club’: Kat Riggins is the big boss lady, vergis je niet, heren organisatoren, niet ‘het zangeresje van de groep’! De plaat is een ode aan de schitterende stemmen van weleer, die zoveel harder en beter moesten zijn dan het herenvolk om aan de bak te komen, Bessie Smith, Koko Taylor, Denis LaSalle, en ze komt op voor haar tijdgenoten. Dat denkt ze aan Bonnie Raitt, Beth Hart, Shemekia Copeland, Annika Chambers, Diunna Greenleaf (die laatste twee traden ook al in Banana Peel op!) Ze zweert met ‘In The Boys Club’ die andere stijlen (rock, gospel, soul, hiphop…) helemaal niet af want die hebben haar mee gevormd, maar de blues staat centraal, en voorgoed.

Typisch voor de vechter die Kat Riggins is, is haar tomeloze inzet voor de LGTBQ-gemeenschap, die opkomt voor de rechten van mensen met een andere seksuele identiteit (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender & Queer) Zo bekeken zit er in haar muziek een duidelijk engagement, wat Kats blues ook een eigentijdse maatschappelijke rol toebedeelt. Die geladenheid vervangt de vaak nauwelijks bedekte, smeuïge seksuele toespelingen die haar mannelijke collega’s graag in hun werk stoppen. Voor de vele andere aspecten van haar persoonlijkheid en in haar werk verwijzen we graag naar het al aangehaalde artikel uit Back To The Roots: u zal verbaasd staan!

Kat Riggins & The Blues Revival staan garant voor een avond spetterende blues, waarbij de goeie ouwe Banana Peel blues shack zal daveren op haar grondvesten. Na een geslaagd voorjaar vormen ze de kers op de taart en de ideale manier om de festivalzomer in te duiken. Afspraak op maandag 24 juni!

 

Antoine Légat.

The Blues Revival bestaat uit Kat Riggins (zang), Little Steve (gitaar), Jan De Ligt (sax), Hassan Abudaldah (bas) en Andreas Carree (drums)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s