Commentaren bij ‘SLIDE’

SLIDE. 1/ De God van de Liefde (Lieven TAVERNIER & ROOM 13 ORCHESTRA, cd Oude Regenbogen) 2/ Us (Acoustic) (James BAY, cd Electric Light) 3/ Free Bird Flying (Kerri POWERS, cd Starseeds) 4/ Chesapeake (BETTER OBLIVION COMMUNITY CENTER, cd Better Oblivion Community Center) 5/ Nos peines (Jean LITT, cd L’oeil du poète) 6/ Getting Over You (Malford MILLIGAN, cd Life Will Humble You) 7/ Albatross (Bert DOCKX, cd Transit) 8/ Heavy As Lead (Leyla McCALLA, cd Capitalist Blues) 9/ The Game (TINY LEGS TIM, cd Elsewhere Bound) 10/ Matryoshka (Suzanne JARVIE, cd In The Clear) 11/ Wild Love (Acoustic) (James BAY) 12/ It’s All Part Of The Plan (PUNCH BROTHERS, cd All Ashore) 13/ Can’t Find My Way Home (Kerri POWERS) 14/ Suspirium (Thom YORKE, cd Suspiria (Music For The Luca Guardagnino Film), Disc1) 15/ Queenie Blue (Andries BOONE, cd C.O.L.O.R.S) 16/ Ain’t No Use (Leyla McCALLA) 17/ I’m Glad To Do It (Malford MILLIGAN) 18/ De Klokken van Sint-Baafs (Lieven TAVERNIER & ROOM 13 ORCHESTRA) 19/ Malibu (Sharon VAN ETTEN, cd Remind Me Tomorrow) 20/ Slide (James BAY) (samenstelling 20 03 19)

De titel van deze collectie bevat vijf letters, één meer dan de meeste andere. Het geeft aan dat er met ‘SLIDE’ toch iets aan de hand moet zijn. Eigenlijk was dat eenvoudigweg de song ‘Slide’ van James Bay, een song als een landslide. Nog niet zo lang geleden leerden we de eerste cd van deze achtentwintigjarige Brit uit Hitchin, Hertfordshire (4/9/90), niet te verwarren met de bijna naamgenoot James Blake, overigens een zeer boeiende artiest op zijn manier (en al present op andere compils) We waren rijkelijk laat met die ‘ontdekking’: ‘Chaos And The Calm’ dateerde al van 2015 en had toen nogal furore gemaakt. Ons was het geruisloos voorbijgegaan.

Maar we waren eind 2018 via lectuur bij Bay beland en waren op onze beurt onder de indruk van die eersteling, zozeer dat we die cd featurden/gefeatured hebben op ‘PEACE’, onze kerstplaat-zonder-kerstliedjes. Dus werd het tijd om ook zijn cd van 2018 op te diepen, ‘Electric Light’. Eens te meer wist Bay ons te baytoveren, ondanks het enigszins andere karakter van de muziek, met als uitschieter ‘Slide’, een song die helemaal past bij de moody gedachte die ons al lang chronisch wakker houdt: ‘…Nobody teaches you how to reminisce, nobody teaches you to hurt like this… Then we slide into the arms of someone else, we slide into the arms of someone else…’ Dat kwam kei-kei-keihard aan bij deze in zijn relaties diep ontgoochelde jongen. Toeval bestaat niet en Bay moet dat geweten hebben. Zoiets.

De toon was gezet: wat één cd was werd opgesplitst in een weemoedige, deze ‘SLIDE’, en een wat vrolijker verzameling die nog volop in de steigers zit. Lieven Tavernier moet ook van dit complot geweten hebben, blijkt uit ‘Oude Regenbogen’, een plaat gemaakt met grote(re) omlijsting. Daar zorgt dan onvolprezen pianist (componist, arrangeur, eigenaar van opnamestudio Room13 en leider van Room13 Orchestra) Yves Meersschaert voor. Malford Milligan is in deze ook niet onschuldig: zijn ‘Life Will Humble You’ (schitterende titel!), voor de lezers en redacteurs van http://www.rootstime.be dé cd van 2018, is grotendeels gevuld met getoonzette triestigheid.

Het werk van de andere deelnemers is gevarieerder, maar wij zochten uit wat kon passen. Er zitten nogal wat straffe debutanten bij als Kerri Powers, Suzanne Jarvie, of debuten als die van Andries Boone (die we wel kennen van tal van projecten en het uitstekende mandolinekwartet MANdolinMAN, maar nu aan een kleurrijke soloplaat toe) en Better Oblivion Community Center of B.O.C.C (een nieuw duo van twee bekende namen, de vierentwintigjarige Phoebe Bridgers , die in de belangstelling kwam met de cd ‘Stranger In The Alps’, en de ervaren Conor ‘Bright Eyes’ Oberst) Songschrijver en zanger-gitarist Jean Litt was ons niet bekend, maar draait al even mee, net als zijn twee kompanen Victor Foulon (bas) en Gwenaël Francotte (drums), allen namen in de Waalse alternatieve sien. Natuurlijk was het weer het Luikse HomeRecords dat het trio oppikte! Jean Litt vertegenwoordigt het ‘nationale’ element op deze ‘SLIDE’, samen met Andries Boone en Bert Dockx.

De leider van één van onze beste bands, Flying Horseman, maakte met het accuraat getitelde ‘Transit’ een fraaie overgangs-cd. ‘Albatross’ van de originele Fleetwood Mac (Peter Green schreef de song) lijkt een vreemde keuze, maar is dat niet: als hit werd de tune overspeeld, maar dat neemt niet weg dat deze melodie van een onaardse (want hoog boven vliegende) schoonheid is. Dockx vermijdt alle embellishment en geeft de song net de edge die ie nodig heeft: magistraal. O ja, we mogen bluesman Tiny Legs Tim niet vergeten: met ‘Elsewhere Bound’ trekt hij zijn anders zo sobere (maar karaktervolle) blues wat meer open, qua arrangementen. Is Thom Yorke natuurlijk een ouwe rat in het vak dan is deze filmmuziek toch een, bij ons weten, first voor de frontman van immer vernieuwende topband Radiohead, Geëngageerde Leyla McCalla, bekend via Carolina Chocolate Drops, maakte met ‘Capitalist Blues’ haar derde cd. Sharon Van Etten gaat al even mee, maar ‘Remind Me Tomorrow’ is eigenlijk de eerste cd die de belofte helemaal waarmaakt. Ach, er staan nog genoeg luchtige momenten op ‘SLIDE’ om de tragiek leefbaar te maken. Mogen we hopen. Enjoy dus, ondanks alles! (AL; commentaren eveneens 20 03 19)

P.S. Meer uitleg over bovenstaande, erg boeiende artiesten en hun werk vind je uiteraard op het net: you know the drill!

P.P.S. Vergeef ons het slordige taalgebruik: het moet vooruitgaan (excuus als een ander)!

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s