Commentaren bij ‘OLD THAT JAZZ’

OLD THAT JAZZ. 1/ Big Bad Bill (Is Sweet William Now) (Ry COODER, cd Jazz, 1978; comp. Milton AGER & Jack YELLEN) 2/ West End Blues (Louis ARMSTRONG) 3/ Basin’ Street Blues (Ella FITZGERALD) 4/ Big Shoe (Duke ELLINGTON with Johnny HODGES) 5/ In A Mist (Ry COODER; comp. Bix BEIDERBECKE) 6/ Midnight Special (LEAD BELLY) 7/ St. James Infirmary (Louis ARMSTRONG) 8/ Sentimental Journey (Ella FITZGERALD) 9/ The Dream (Ry COODER) 10/ That Ain’t The Way To Do It (B.B. KING) 11/ Stormy Monday (T-BONE WALKER) 12/ Ain’t That Lovin’ You Baby? (Jimmy REED) 13/ Happy Meeting In Glory (Ry COODER; trad. adapted Joseph SPENCE) 14/ Tight Like This (Louis ARMSTRONG) 15/ Black Coffee (Ella FITZGERALD) 16/ Shine (Ry COODER; comp. Cecil MACK & Ford DABNEY) 17/ Frankie And Johnny (Jimmie RODGERS) 18/ You Win Again (Hank WILLIAMS) 19/ Basin’ Street Blues (Louis ARMSTRONG) 20/ Nobody (Ry COODER; comp. Bert WILLIAMS) 21/ Lonely Avenue (Ray CHARLES) 22/ Perfect Bag OR Frog-I-More Rag (JELLY ROLL MORTON) 23/ Early In The Morning (Louis JORDAN) 24/ Face To Face That I Shall Meet Him (Ry COODER; trad. adapted Joseph SPENCE) (AL; 21 07 18)

OLD THAT JAZZ’ wil muziek bijeenbrengen uit de tijd dat er nog geen strikte scheiding en verdere ‘specialisering’ was tussen de bonte wemeling aan genres in de (betere?) amusementsmuziek van ruwweg de eerste helft van de 20e eeuw. We denken aan dixieland, swing jazz, jump, ragtime, gospel, country blues, de beginnende elektrische blues, de opkomende country en western swing, het repertoire van de American Songbook en Tin Pan Alley (het croonerwerk dus), wat we hier samenvatten als ‘oude jazz’, wat maar een onderdeel is van het geheel. Met vooral New Orleans, Chicago en New York als geografische centra. Vandaar de titel, die een woordspeling wil zijn op ‘all that jazz’, een uitdrukking die je kan vertalen als ‘al dat soort gedoe’, ‘al die onzin’, ‘al de rest’, ‘enzovoort’ of nog ‘heel de hannekesnest’, ‘de ganse reutemeteut’. Uiteraard weet je niet waar beginnen, één van de vele redenen van onze procrastinatie, een mooiere term voor uitstelgedrag waardoor de uitdaging lange tijd quasi dode letter bleef. Er was ook het besef dat we niet het hele verhaal, zelfs geen fractie konden vertellen binnen de 80 minuten die de CD-R ons biedt. Nu al overwegen we meerdere volumes te ontwerpen, waarbij je deze ‘OLD THAT JAZZ’ als een soort pilootaflevering mag beschouwen.

Maar we hadden twee aanknopingspunten. Het ene was ‘Jazz’ van Ry Cooder dat die periode bestrijkt. Cooder vindt die plaat zelf maar niks, maar wij zijn hem oneindig dankbaar dat hij ons in 1978 liet kennis maken met die prachtige songs, en dus stijlen. ‘Jazz’ was zowel een eye-opener als een eye-catcher en vormt hier de fil rouge, het leidmotief. Een tweede ankerpunt was ‘The Roots Of Van Morrison’, onderdeel van de welbekende reeks waar we ook al een flink aantal volumes van hebben. Twintig songs die Van hebben beïnvloed. Zoals bij andere volumes, en misschien nog meer bij deze, vind je hier een excellente keuze en lange niet enkel de verwachte elektrische blues. Deze cd lijkt wel gemaakt om ‘OLD THAT JAZZ’ te vervolledigen. Niet minder dan zeven songs zaten als gegoten en er waren er nog die in aanmerking kwamen. Maar soms vonden we de song iets te ‘modern’ voor deze collectie, zoals in geval van het schitterende ‘If You Live’ van de onvergelijkelijke Mose Allison. U mag van ons aannemen dat we dit niet deden uit gemakzucht!

We zijn blij dat we coryfeeën als Louis ‘Satchmo’ Armstrong (vier maal!), Ella Fitzgerald (drie maal), Duke Ellington (dan nog met zijn briljante saxofonist Johnny Hodges!), Jelly Roll Morton (als vertegenwoordiger van New Orleans), Bix Beiderbecke, Louis Jordan maar ook Jimmie Rodgers en Hank Williams, Lead Belly (of Leadbelly) en Jimmy Reed, Ray Charles en zelfs een jonge B.B. King. Anderzijds vind je hier niks van Paul Whiteman, Django Reinhardt, Hoagy Carmichael, Buddy Bolden, King Oliver, Kid Ory, Bunk Johnson, Fats Waller, Count Basie, Benny Goodman, Glenn Miller, Fletcher Henderson, Cab Calloway, Billie Holiday, Anita O’Day, Dinah Washington, Sarah Vaughan, en ga zo nog maar vijftig namen door. We beseffen dus ten volle dat dit maar een schuchter en nederig eerste probeersel is en blijft. Alle tips en bedenkingen zijn dus meer dan welkom. Maar we hebben wel getracht om er een aangenaam luistergeheel van te maken, al zijn sommige opnames bepaald stiller dan andere. De krassen stonden er al op. (AL; 22 07 18)

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s