Commentaren bij ‘SOUL’

SOUL. 1/ BLOOD. (Kendrick LAMAR, cd DAMN.) 2/ Squeeze Box (TAJ MAHAL & KEB’MO’, cd Tajmo; comp. Pete TOWNSHEND) 3/ Good Day (Bai KAMARA Jr., cd The Mystical Survivors And Some Rare Earthlings) 4/ Loving You Is Sweeter Than Ever (Ruthie FOSTER, cd Joy Comes Back; comp. Ivy Jo HUNTER-Stevie WONDER) 5/ The Back Room (JP SOARS, cd Full Moon Night In Memphis) 6/ Raymond And The Wires (Robyn HITCHCOCK, cd Robyn Hitchcock) 7/ To Be Without You (Ryan ADAMS, cd Prisoner) 8/ Soul (TAJ MAHAL & KEB’MO’) 9/ Heart Of A Woman (Simon KEATS, cd Space) 10/ The One Thing Must Be Love (Bai KAMARA Jr.)  11/ North Star (FUTURE ISLANDS, cd The Far Field) 12/ Mean Old World (JP SOARS, cd Full Moon In Memphis; comp. T-BONE WALKER-Michael H. GOLDSEN) 13/ Waiting On The World To Change (TAJ MAHAL & KEB’MO’; comp. John MAYER) 14/ Come Let Go (Xavier RUDD, cd Live In The Netherlands, disc 1) 15/ Joy Comes Back (Ruthie FOSTER, cd Joy Comes Back; guitar: Derek TRUCKS) 16/ Detective Mindhorn (Robyn HITCHCOCK) 17/ Om Sweet Om (Featuring Lizz WRIGHT) (TAJ MAHAL & KEB’MO’) 18/ Don’t Wanna Let You Go (Bai KAMARA Jr.) 19/ Lonely Like Me (Jo HARMAN, cd People We Become) (AL; 29 06 17) – Wat ‘SOUL’ niet is, is een soul-album. Er staan wel soulnummers op, maar een deel van de songs voldoet niet aan de normen die men hanteert om iets ‘soul music’ te dopen. De eerste vier nummers dekken de lading van de vlag wel en misschien kan je in nummer vijf dat R&B of blues is, ook wel wat ‘soul’ herkennen. Maar vanaf zes is het toch een verhaal van af en aan. Anders gezegd: het was nooit de intentie hier een exclusieve, zeg maar ‘niche’ compilatie van te maken. Eigenlijk sluit ‘SOUL’ aan op ‘CUPS’ dat op zijn beurt gegroeid was uit de pool van ‘CREW I  & II’, een collectie die ik in die vorm niet rond kreeg, vooral omwille van het disparate karakter van de songs die we in het uitstalraam wilden zetten. Er kwam uiteindelijk zelfs nog een derde telg uit voort, ‘LADY’, dat de eigenzinnige dames bijeenbrengt die moeilijk te koppelen bleken met de lieden van ‘CUPS’/’SOUL’. Door het uitsplitsen blijken de drie cd’s onderling erg verscheiden maar intern behoorlijk samenhangend… Nogmaals, we doen het er niet voor: we maken géén radioprogramma’s. Dit samenstellingswerk is in essentie dienstverlening en heel soms moet bvb. een misschien wel ‘beter’ (lees ‘radiomatig vlot’) nummer wijken voor één dat het bestaan reveleert van nog een andere opkomende artiest. Wat niet wegneemt dat het geheel wint bij een vlotte presentatie, natuurlijk. Zoals in alles is het zoeken naar evenwichten. Waar de naam ‘SOUL’ dan vandaan komt? Niet van het nummer ‘Soul’, gelicht uit de allereerste samenwerking van bluesgiganten Taj Mahal & Keb’ Mo’: dat past uiteraard qua titel en stijl wonderwel in deze context, een geschenk uit de hemel, maar ‘Soul’ werd bijna als laatste toegevoegd, toen de naam van de compilatie al lang vastlag. Het is de vijfde cd van Bai Kamara Jr., die ons de idee gaf. We waren er snel over uit dat we ‘Good Day’ op een compil zouden zetten, en die kans bood zich snel aan. Op ‘CUPS’ kregen we het nummer niet ingepast, dus maar een andere compilatie gestart. We citeren even uit onze recensie voor Rootstime: ‘Ditmaal opteerde Bai Kamara Jr. dus voor soul-funk-R&B in vijftien eigen songs. Dat wordt meteen in de verf gezet met ‘The One Thing Must Be Love’, één van de twee songs waar elektrisch gitarist (en duivel-doet-al) Eric Moens aan mee pende. Je moet Bai niet leren hoe een goeie song moet klinken: de plaat staat er vol van. Die baadt dan wel in een opulente productie, maar Bai weet in te houden als de song daarom vraagt: dat spel met dynamiek maakt van ‘Good Day’ zo’n knap lied, wat ons betreft het beste van de hele plaat. Er zit een tristesse in tekst en muziek die afsteekt tegen het glossy optimisme dat hoort bij het genre: ‘Good day if I don’t take that much / Tomorrow brings me closer tot he truth / Cause I’m easily tempted by this liquid happiness’…’ en ook nog ‘…uiteraard speelt liefde of het tekort eraan ook een hoofdrol: de langoureuze ballad ‘Don’t Wanna Let You Go’ mag daar model voor staan, naar onze smaak ook een topmoment.’ De rest leest u op www.rootstime.be . Over JP Soars schreven we in de gele blaadjes van Banana Peel Blues Club (waar hij op 10 april 2017 een gesmaakt concert gaf) onder anderen: ‘‘JP Soars is not a typical blues guitarist’ stelt de bio op de site van JP Soars & The Red Hots. Dat is nu eens wat ze een understatement noemen! JP Soars (°1969) is niets minder dan een fenomeen. Op zijn instrument, maar ook door zijn zeer ongewone standpunt, schrijlings over schijnbaar niet verwante genres heen. Nogal wat bluesliefhebbers halen hun neus op voor metal en aanverwante genres. Klereherrie? Ieder zijn meug en mening natuurlijk, maar je kan er niet omheen dat de betere metal muzikanten een technisch spelpeil bereiken dat je in andere genres, ook in de blues, slechts bij uitzondering vindt. Zo’n metal maestro is JP Soars, die zijn aandacht verdeelde tussen death metal (hij was een eerste maal in ons land als gitarist van Divine Empire in 2005) en de blues’ en ‘Zoals zo vaak schuilt de verrijking in de botsing van culturen, want in Soars is het beste van de twee werelden verenigd: stijlvaste traditionele blues, wanneer dat past in overdrive gespeeld’ Komt daarbij dat de nieuwe cd die hij in BP presenteerde, ‘Full Moon Night In Memphis’, een kanjer is. Dat was met een andere songselectie al te horen op ‘BLUES 2017 – II’. Ook Robyn Hitchcock staat met zijn eponieme nieuwe plaat op twee van de nieuwste compilaties met telkens twee andere songs: ook op ‘CUPS’ vind je hem. Hitchcock is een zwaar onderschatte singer-songwriter-gitarist uit Londen. Hij heeft ettelijke platen uitgebracht, maar geniet niet de status die hem toekomt, toch niet bij ons. We willen daar graag iets aan doen! Synth pop band Future Islands uit Baltimore heeft op die beide collecties telkens één song. Op hun nieuwste, vijfde album ‘The Far Field’ vinden we geen song van de kwaliteit van ‘Seasons (Waiting For You)’, waarmee exuberante zanger Samuel T. Herring zo spectaculair Amerika veroverde tijdens de spraakmakende passage van Future Islands bij The Late Show with David Letterman (dat vindt u hier: https://www.youtube.com/watch?v=GK4lD3Uf8_o), maar hier staat genoeg moois op. Alles wel beschouwd sluit de band, vooral dan in de persoon van Herring, goed aan bij de basisidee van ‘SOUL’. Ruthie Foster hoort daar hoe dan ook 100% bij. Ze kwam ook al eerder aan bod op ‘CUPS’. De veel gelauwerde Texaanse Foster is singer-songwriter en voelt zich in haar sas in blues, gospel, soul, jazz en folk. Met zo’n stem kan je alles aan! De twee uitverkoren songs gaven ons bovendien de unieke gelegenheid om twee van onze helden nog eens in de kijker te zetten: Stevie Wonder pende ‘Loving You Is Sweeter That Ever’ (voor The Four Tops) en op ‘Joy Comes Back’ speelt Derek Trucks de gitaarpartij. Die verwijzing naar ‘helden’ speelde ook mee in de songkeuze uit ‘TajMo’: het hilarische ‘Squeeze Box’ is een parel van Pete Townshend van The Who. Pete schreef het voor het volstrekt onvolprezen ‘The Who By Numbers’ (waar o.a. ook het geweldige ‘Slip Kid’ staat) ‘Waiting On The World To Change’ is van John Mayer. En op ‘Om Sweet Om’ zingt Lizz Wright mee. Dit gezegd zijnde, de hele ‘TajMo’ staat vol prachtsongs en is de aankoop meer dan waard. Xavier Rudd is een Australische singer-songwriter die vele, zeer verscheiden instrumenten kan bespelen, maar velen kennen hem als activist, vegetariër (verkozen tot ‘’s werelds meest sexy bekende vegetariër’), maatschappijkritisch en opkomend voor het milieu en de Aboriginals. Hij is getrouwd met een Canadese en neemt op in Canada evengoed als in Australië. Als one man band (sinds 2006 met een drummer erbij) heeft hij een aantal liveplaten opgenomen, naast een achttal studioplaten. De dubbele ‘Live In The Netherlands’ moet zijn vierde live zijn. We namen hier een reggae getint stuk op. Rudd houdt daar klaarblijkelijk van, maar hij speelt evengoed andere stijlen. Zijn songs zijn meestal meezingbaar en het engagement blijkt uit elke regel! Jo Harman leerden we kennen met haar vorige ‘Dirt On My Tongue’ (2013) waar we een zeer enthousiaste review over mochten pennen. Dat bleek eigenlijk al haar tweede, want ze bracht in 2011 ‘Live At Hideaway’ (studio cd!) in eigen beheer uit, naar verluidt om de stiel te leren.’Sweet Man Moses’ (nummer over haar pa) van die tweede vestigde zo’n beetje haar naam (ze viel intussen in meerdere prijzen en kaapte diverse nominaties weg) Nu is er ‘People We Become’ en dat is eens te meer een uitstekende plaat geworden. We zetten diverse nummers op ‘CUPS’, o.a. ‘When We Were Young’ (met backing vocals van Michael McDonald) De plaat is zo goed dat we nog een song op ‘SOUL’ hebben gezet… al konden dat er meer geweest zijn. U hoort wel waarom… Kendrick Lamar, straight outta Compton, California, is niet zomaar de rijzende ster van het rappen, hij is gewoon een scharnierfiguur in de hedendaagse muziek. Zijn nieuwe album ‘DAMN.‘ onderstreept dat nog eens. We wilden behalve de opener ‘BLOOD.’ ook het daaropvolgende en aansluitende ‘DNA.’ plaatsen maar we vrezen dat het voor nogal wat mensen een brug te ver zou zijn, terwijl het gewoon briljante muziek is, zonder meer! Misschien brengen we wel een andere versie van deze ‘SOUL’ uit met dat nummer erbij… Want zo’n toegevingen aan de ‘publieke smaak’ liggen ver van onze doelstellingen en dus kunnen we ons daar maar node bij neerleggen. Tot slot Simon Keats. Dit was een last minute toevoeging, zo last minute dat we op dit moment nog niet heel veel weten over Keats. Zijn cd ‘Space’ heeft onze laser stormenderhand ingenomen. U hoort daar later zonder twijfel meer over! (AL; comments 01-07 07 17)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s