Dree PEREMANS sr., WANNES. Hier is hem terug. Met foto’s van Herman SELLESLAGS, Epo 2016 – Isbn 978 94 6267 064

staat ook op Folkroddels

Deze kanjer is al een poos uit, maar op de zopas gehouden Antwerpse Boekenbeurs plaatste men het weer onder de aandacht, en dat is volkomen terecht. We konden er wegens ziekte niet eerder over berichten, maar we zouden het zonde vinden er toch helemaal niets aan te wijden. Want ‘Wannes. Hier is hem terug’ IS een kanjer, niet alleen letterlijk (551 blz.; vele foto’s en tekeningen; bibliografie en namenregister; harde kaft) Deze biografie blinkt namelijk uit in volledigheid, accuratesse en grondigheid, maar dan heb je nog altijd geen meesterwerk in handen. Gelukkig is het werk van de hand van iemand die weet wat er nodig is om zo’n titanenwerk net dat beetje meer te geven. Na ‘Patagonië zingt!’, ‘Patagonië. Het Einde van de Wereld’, ‘Naar de Bronnen van de Folk’ en ‘Dirk Van Esbroeck. Reiziger’ is dit de vijfde uitgave van Dree Peremans sr. bij EPO.

Dree is vooral bekend als radiomaker, nu ‘op rust’, al zal dat in zijn geval een zeer relatieve term zijn. We hoeven de verdiensten van de ex-VRT producer denkelijk niet meer op te sommen. Dat zou op zich al een boek vergen. Laat ons zeggen dat hij werelden liet opengaan voor wie wilde luisteren. Zijn beroep stelde hem in staat om Wannes Van de Velde grondig te leren kennen. Hij voerde urenlange gesprekken met het boegbeeld van de Vlaamse folkrevival (of hoe moet je dat omschrijven?) en had toegang tot ’s mans archief. Bovendien is Dree uit het goede hout gesneden: de auteur weet als geen ander iemand liefde- en respectvol te benaderen, maar zonder te vervallen in hagiografie. Dat is precies de meerwaarde van ‘Wannes. Hier is hem terug’: je kan je aan de lectuur een hele winter lang verwarmen.

Dat het boek zo’n omvang heeft, is vanzelfsprekend op het conto van het onderwerp te schrijven: Wannes was immers zoveel meer dan ‘…de zanger mee zijn stem en z’n verhaal, ne muzikalen Don Quichot der Lage Landen op zijnen doortocht langs de wegen van de taal’ (uit ‘Hier is hem terug’ van Wannes’ laatste album ‘In de Maat van de Seizoenen’ uit 2006; het citaat staat ook op de achterflap van het boek) Zanger, dichter, componist, liedjesschrijver, thuis in de wereld van de flamenco en de rebètika, tekenaar, schilder, columnist, decorbouwer, lesgever, denktank, steun en toeverlaat van vakgenoten, zowel van beginnende als van ervaren rotten, en die opsomming is verre van volledig. De lectuur van het werk vult dit vanzelf aan.

Verrassingen vind je hoe dan ook alom. Zo vinden we als inwoner van Nevele de episode over zijn passages in deelgemeente Merendree in 1967-1970 best merkwaardig. Dat Peremans in 2013 naar het boerderijtje weerkeerde in gezelschap van Wannes’ tweede echtgenote Hélène Moreaux en acteur Bob De Moor is een teken van de grondigheid waarmee de auteur te werk is gegaan. Het is een uitnodiging om daar ook eens een kijkje te gaan nemen. Even de fietsbanden oppompen. Onze eigen éénmalige maar overweldigende ontmoeting met Wannes bij gelegenheid van Brugges Festival 1994 ligt volledig in de lijn van wat we lezen. Maar dat is la petite histoire natuurlijk. Het is the bigger picture die ertoe doet en die rijst gaandeweg steeds duidelijker op uit het boek.

Mutatis mutandis was Wannes onze eigen Woody Guthrie: hij was even gedreven, eerlijk en consequent met zichzelf, even kwaad omwille van de dwaasheid van de wereld maar tegelijk even begaan met de gewone mens. Als het boek op het tweede niveau iets duidelijk maakt, is het dat Wannes in ons collectief bewustzijn nog niet de plaats verworven heeft die hem toekomt. Dat kon de Antwerpse bard namelijk gestolen worden. Deze diepgravende, maar zeer leesbare studie (we houden er niet mee op u te proberen te overtuigen) kan tot die bewustwording gevoelig bijdragen. Dat is belangrijker dan vast te stellen of dit nu al dan niet het ‘definitieve’ werk is over een per definitie ondefinieerbare mens. Hoe je het ook draait of keert, ‘Wannes. Hier is hem terug’ is verplichte lectuur, en lange niet alleen voor een folkfanaat.

Antoine Légat.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s