MISSTRIOHSO in Arscene te Hansbeke op zaterdag 5 november 2016: ‘Beluisterbare jazz te maken, maar dan zonder toegevingen, dat biedt dit trio bijzonder getalenteerde musici’

Ook te vinden op http://www.rootstime.be

Jazz is een door velen miskende loot aan de familieboom van de Amerikaanse muziek. Het gaat natuurlijk niet om één kind, maar om een hele bende zeer diverse snotneuzen, maar verschillende daarvan hebben ‘jazz’ in brede kringen de connotatie gegeven van ‘moeilijke muziek’, vol gepingel, onmogelijke tempi, complexe structuren en niet te volgen progressie, vooral sinds de opkomst van de (be)bop. De jazz van daarvoor leunt veelal dicht aan bij de ‘vooroorlogs’ popgenres. Er bestaan ook pruimbare tussenvormen, bij voorbeeld waar jazz gekoppeld wordt aan rockelementen. Dan spreekt men van fusion of cross-over, die ritmisch goed te volgen is maar toch de virtuositeit van de jazz pretendeert. En de spoeling kan nog dunner, in muziek waar ‘jazz in zit’, zoals je dat bij voorbeeld vaak hoort in rock die ‘eclectisch’ heet te zijn. Het gaat dan om modieuze, relatief beperkte injecties van complexere ritmes, blauwe noten en aan de jazz ontleende patronen. Daar plakt men dan graag de term ‘jazzy’ op, een woord dat eigenlijk nergens op slaat. Men begrijpt licht dat de afstand tot de ‘ware’ jazz altijd min of meer groot is.

Er zijn echter formaties die het presteren om beluisterbare jazz te maken, maar dan zonder toegevingen, ook in onze contreien. Iemand die daar moeiteloos in slaagt, is Marie-Anne Standaert. Zij speelt trompet en flügelhorn (soms ook bugel genaamd, maar dat schept verwarring met de ventielloze bugel), die een zachtere, warmere en rondere klank heeft dan de trompet (ook al een vondst van Adolphe Sax!) Ze studeerde jazztrompet aan het Conservatorium van Brussel waar ze les kreeg van o.a. Richard Rousselet, met wie ze later ook zou samenwerken in The Special Quintet en The New Special Quintet. De schitterende cd ‘Live At La Laiterie’ is daar uitvloeisel van. Ze kreeg ook les van Manu Mellaerts (Klassieke muziek) en volgde ook workshops en master classes, o.a. bij de gerenommeerde Italiaanse trompettist en flügelhorn speler Paolo Fresu.

Haar discografie dikt aan. Ze speelt mee op diverse platen die grootmeester Rousselet uitbracht (op de ‘Live. West Music Club’ cd’s) Marie-Anne geeft ook les, (jazz koper/jazz ensemble/big band) in Gent, Kortrijk en Lille (Rijsel) Maar ze is ook buiten de jazz helemaal geen onbekende. Je kan haar ook vinden in pop, rock, funk, latin enzoverder. Zo was ze lid van de vierkoppige blazerssectie van The Rhythm Junks, eerste versie (cd ‘Pop Off’) En ze nodigt uit ten dans in de middens van de lindy hoppers (‘The Hop-Sh-Bam Connection’, cd uit 2011) Je kan ze horen op de eerste cd van Little Kim & The Alley Apple 3, ‘Riding The Rails’) En ga zo maar door. Maar jazz blijft haar grote liefde.

Dat liet ze 5 november uitgebreid horen in Arscene te Hansbeke (deelgemeente van Nevele) en dan nog in schitterend gezelschap want formatie MissTriohso bestaat verder uit Janos Bruneel (contrabas) en Bram Weijters (piano) De cd ‘Winding Way’ bevat zes composities van Marie-Anne, drie van Janos en één van Bram. De meeste stukken kwamen aan bod tijdens de dubbele set, maar helaas niet prachtige slotnummer ‘Dream’, dat zich niet leent om te spelen in deze setting. Maar dat maakten ze goed met de uitvoering van het dromerige en verstilde ‘Winding Thoughts’ met de trompet en sourdine (met de ‘hoed’) en een bijzonder knappe solo van Janos. Marie-Anne gaf aan dat dit het eerste nummer was dat ze schreef voor deze cd, dan nog tussen de lessen in, in Lille. ‘Winding Thoughts’ gaf zo aanleiding tot de cd-titel ‘Winding Way’.

Het concert opende zoals de cd, met ‘Misstriology’ van Marie-Anne en Janos’ ‘One More’, meteen van aard om gerust te stellen wie dat nog niet zou zijn: we kregen loepzuivere jazz, maar bijzonder aangenaam in de beluistering. ‘One More’ omvatte een lange klaviersolo. Daarvoor stond er een Kawai buffetpiano. Niet vanzelfsprekend: ‘We zijn blij dat we eens op een echte piano kunnen spelen’ luidde de verrassende commentaar. Het spel van Weijters verdient nochtans een heuse vleugel. Marie-Anne ‘Standaert’ preciseerde dat we tussen het repertoire van ‘Winding Way’ in ook enkele bewerkingen van ‘standards’ zouden krijgen. In het eerste deel was dat ‘Milestones’ van Miles Davis, ‘maar wel in de oudste versie’, preciseerde ze meer dan eens. We durfden van de nieuwere versie niet eens meer spreken! De pauze kwam met het van een prachtige trompetsolo voorziene ‘Aquarium’ van Janos.

Na de pauze ging het trio op het elan verder met ‘Funky Flight’ van de hand van Marie-Anne en ook een opvallend nummer op ‘Winding Way’. Zoals de titel suggereert, klinkt dit nummer opvallend funky, met grappige wah wah effecten via de hoed, en met een trompetpassage die zowaar en enigszins in tegenstelling met het karakter van de song, refereerde aan… Louis Armstrong ten tijde van de Hot Five en Hot Seven. Dan het fraaie, verstilde ‘Still’ van Eeklose jazzgitarist Hans Van Oost. De standard kwam nu van fusion pianist Chick Corea, ‘Armando’s Rhumba’, met een bijzonder aanstekelijk tempo. Opnieuw een funky injectie in ‘Optimism’ van Janos Bruneel, die in een lang stuk knap interageert met een ontketende Bram Weijters. De ‘Misstrio Waltz’ eindigt de formele set.

Vermits de eigen nummers op zijn, grijpt het trio voor het bisnummer terug naar een standard in het Great American Songbook, ‘Sunny Side Of The Street’. Marie-Anne verrast het publiek door plots te beginnen zingen en scatten (we hadden haar dat al eens zien/horen doen, maar we wilden de pret niet drukken toen ze stelde dat we dat nog nooit hadden gehoord van haar!) Een lange bassolo en een uitbundig gezongen refrein sloot deze zeer genietbare avond af. Jazz vervelend? Kom nou!!!

Antoine Légat.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s