LITTLE KIM & THE ALLEY APPLE 3, The Longest Mile: ‘Met ‘The Longest Mile’ zetten Little Kim & The Alley Apple 3 met vakkennis en zelfvertrouwen de verkenning van hun zelf geschapen eclectische universum verder’

Op maandag 2 mei presenteren ze de cd in De Centrale in Gent!

Einde 2007 kwamen de vier bij mekaar, naar verluidt dank zij een advertentie. Zangeres Kimberly Claeys zocht partners in crime om een band op te richten in de muziekstijlen die de dienst uitmaakten in de eerste helft van vorige eeuw. Gitarist Tom De Poorter reageerde en bracht twee vrienden mee: pedal steel gitarist Patrick Cattoir en contrabassist Slappin’ Slim (Selim Meiresonne) Zij bleken dezelfde muzikale interesses te hebben. Zo was (is) Patrick lid van Those Metal Boys With Their Metal Toys die werkzaam zijn in hetzelfde tijdsegment. Little Kim And The Alley Apple 3 was geboren. Dit kwartet overtrof Kimberly’s stoutste dromen, temeer daar Tom ook een songschrijver bleek die zich wonderwel voelt in de wemeling van stijlen die cirkelen rond de gemeenschappelijke noemer van western swing, helemaal de mede-uitvinder ervan, Bob Wills And The Texas Playboys achterna.

De inspiratiebronnen omvatten ook de gypsy of swing jazz (Django Reinhardt, Quintette du Hot Club de France), de vroege blues (W.C. Handy, Sophie Tucker, Bessie Smith, Ma Rainey, Sippie Wallace, Mildred Bailey, Memphis Minnie), de vroege jazz à la Billie Holiday en zo tot Ella Fitzgerald, de close harmony van The Boswell Sisters, The Andrews Sisters, The Lennon Sisters, de Chordettes, de honky tonk, die uitmondde in zowel de boogiewoogie als de hillbilly music en de country, en dan komt vanzelfsprekend Hank Williams in beeld. En zo helemaal tot Asleep At The Wheel, countryband uit Austin, ook goed thuis in de western swing. Little Kim deelde zelfs het podium met opper-Wheel Ray Benson! De technische verworvenheden van nu, dat zeker, maar verder regeren hier de muziek ‘van toen’ en de inzet van instrumenten uit de tijd (Gibson archtop gitaren, National Resonators, en zelfs een contrabas uit de vroege negentiende eeuw!) Als u Pokey Lafarge, Gregory Page en C.W. Stoneking kent, dan bent u al een goed eind op weg… al moet u het dan in het vrouwelijke enkelvoud denken.

En niet te versmaden, het gaat, op enkele covers na, om eigen werk, ‘antieke’ songs die nu geschreven zijn, het werk van Tom De Poorter. Ze demonstreerden dit al eerder. In 2008 was er de EP ‘Little Kim And The Alley Apple 3’. Twee volledige albums volgden: ‘Riding The Rails’ in 2010 en ‘She’ll Keep The Devil Dancing On Your Heart’ in 2012. Nu is er ‘The Longest Mile’. Ooit sprak men van ‘het cruciale derde album’, waarmee een band zijn opvallende debuut en logische opvolger moest bevestigen. Maar Little Kim & The Alley Apple 3 hoeven niks meer te bewijzen. Dat Little Kim met die heldere stem de sterren van de eveneens heldere hemel kan zingen en hen daar ook weer netjes kan in aanbrengen, dat is al lang geweten. Dat Tom een stijlvaste song in de vingers heeft en op toneel heerlijke gitaarpatroontjes neerzet, is geen geheim. De pedal steel van Patrick (die ook gitaar speelt) verbreedt het klankentapijt op een hier zelden gehoorde manier. En met een rockabilly bassist die de slapping techniek in de heu, duim heeft, verklaart waarom dit kwartet (op toneel niet zelden aangevuld met de gepaste zangstemmen en instrumentalisten) geen drummer van doen heeft. De actieradius en de filosofie, noem het de benadering, hebben hun deugdelijkheid bewezen.

Het kwam erop aan dit bij te slijpen, te finetunen en verfijnen. ‘The Longest Mile’ zet in met het uitgelaten ‘The Kings Of Goblin Market’, waarin Kim op wervelende wijze klanten werft voor een handeltje waarin kopen en verkopen van om het even wat centraal staat. Die olijke sfeer gaat verder in ‘A Body In The Garden’ al is dat niets minder dan een… murder ballad en die lopen nooit zo goed af… Al vraag je je af of de schuldige wel echt schuldig is… Gas terug in de titelsong, waar een heleboel snaarinstrumenten om beurt Kim van antwoord dienen. Heimwee druipt van dit lied, waar Kim zich op haar meest gevoelige toont: ‘My thoughts often do wander and roam / The longest mile is the last mile home / Will I still find you there, in our old rocking chair?’ ‘Pea Picker Blues’ verwijst naar de seizoenarbeid zoals in de stoffige jaren voor WOII (en wellicht tot lang erna) manlief weken, soms maanden van huis hield. In het refrein horen we Céline Van Damme, die als enige gastmuzikant op hele cd de backing vocals verzorgt: ‘Josephine, Josephine leave your lantern on  / I won’t be home before the light of day’.

The Dewdropper‘ huppelt langs met een perfect onweerstaanbaar ‘hi de, hi de, hi de ho’ refrein. Het joie de vivre is inderdaad aanstekelijk, maar ‘The Wobblin’ Goblin’ van Milton Pascal & Gerald Marks, gekend in de versie van Rosemary Clooney (1950), tempert het enthousiasme, want het monstertje heeft pech onderweg: een gebroken bezem maakt verder vliegen zo niet onmogelijk, dan toch goblin gevaarlijk. Opnieuw mag Kim haar theatrale voordracht bovenhalen in de eerste van twee covers. De zingende zaag onderstreept het spookachtige karakter in de overigens bijzonder leuke Halloween song… die dan nog goed afloopt ook, want de Goblin heeft een ingenieuze oplossing in petto. Het instrumentale ‘Zazou’ met Tom in de hoofdrol vormt de overgang naar ‘Ms. Brandy’, waarin een catchy gitaarlijn deze meewarige love song, waarin de hoop de ontgoocheling nog net overstijgt…

There Is A Time’ is de tweede cover, een sixties song van de legendarische en invloedrijke bluegrass band The Dillards (na ruim 50 jaar nog altijd actief!)….Wat is dat toch een mooi nummer! Dat geldt trouwens ook voor het in swingende Latijnse sferen badende ‘Punkin’ Farewell’. Hoe opwekkend de radiovriendelijke muziek ook, met een parel van een flamenco gitaar solo, het loopt slecht in de relatie… als die er nog is. ‘Ponderosa Lodge’ is dan weer één en al ingetogenheid met een gestreken contrabas, een wenende pedal steel en een langoureuze Kim. Ja, ’t is af! ‘The Longest Mile’ sluit af met een instrumentale herneming van de opener ‘The Kings Of Goblin Market’… Met ‘The Longest Mile’ zetten Little Kim & The Alley Apple 3 met vakkennis en zelfvertrouwen de verkenning van hun zelf geschapen eclectische universum verder. Er valt veel te ontdekken langs de wegen die ze voor u en mij gebaand hebben. In de volgende weken is het nieuwe werk ook op de podia te ontdekken…

Antoine Légat (zie ook Rootstime voor dit artikel, met foto’s!)

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s