Liner notes als sfeerschepping voor ‘Old Light’, de tiende cd van HT ROBERTS…

Old Light…

 

En dan is er koffie. Het aroma van herinneringen vult langzaam het terras.

Het is de geur van zich geborgen te weten.

Emma glimlacht, zoals alleen zij dat kan

Ze staart naar de wolken en hun grillige gedaanten, dan naar de omheining in de verte, tegen de voet van de heuvels. Ze zegt dat ze liefst alles van zich af zou gooien. ‘Alles voor een leven op de snelweg’, zegt ze, ‘Ik wil een kei verleggen in een rivier op aarde’.

Maar de toon waarop ze het zegt, verraadt haar.

Ze meent het niet.

Iets houdt haar hier.

Niet ik.

Ik heb het geprobeerd.

Emma was altijd al een werk van liefde… .

Soms geeft thuis blijven ook een gevoel van thuis komen’, zegt mijn wijze ik.

Verwar jouw verlangen niet met het mijne’, zet ze me op mijn plaats.

Ze neuriet iets: ‘On the way to Canaan the glory’s always rough’, klinkt het. Het is ons beiden goed bekend.

Het brengt haar op ideeën. ‘Bedankt dat je me hebt geleerd wat ‘de weg naar Damascus’ betekent…

Ze maakt haar gedachtengang niet af. Ze wandelt naar de andere kant en kijkt door de telescoop, terwijl de zon ondergaat.

Vannacht is het een ‘blue moon’, twee maal volle maan in dezelfde maand. Heel zeldzaam’.

Ik weet niet waarom ze dat zegt: ze weet dat ik van manen alles weet. Ze raadt het: ‘… en ik van mannen. Zo onverschillig als de goden.’

Ik zie hoe ze intussen zeilt langsheen sterrenstelsels. Een telescoop, meer heeft ze niet nodig.

I was born in Portland Town’, zingt ze nu met die heerlijke sopraan.

Dit is Emma’s land: het lied is alles, de rest is vulsel.

Ze kijkt me aan met die grote ogen van haar en roept met licht overslaande stem: ‘Nog koffie?

Waarop ze breeduit lacht. Schoonheid is haar niet vreemd.

Een overweldigend, alles wegspoelend gevoel van vrede overvalt me. De beginnende kilte van de avond overdekt ons met de mantel der liefde.

 

Antoine Légat (juli/augustus 2015)

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

