ARANIS, Made In Belgium II (Aranis VI): ‘‘MIB II’ is niet alleen een hondsfraaie cd, maar ze is ook levende reclame voor ons land en zijn muziekmakers’

Te vinden op Folkroddels en Rootstime…

Straks is het tien jaar geleden dat Aranis zijn eerste cd uitbracht, ‘Acoustic Chamber Rock’ (‘Aranis I’ voor de kenners) Die titel geeft al enkele pijlers prijs waarop Aranis zijn ‘avontuurlijke’ (hun definitie) en vaak filmische muziek bedrijft: folk, klassiek en rock. We kunnen jazz toevoegen aan de mix, maar in feite kan alles. Ze zitten daarmee in de lijn van wat in de jaren negentig in ons land gebeurde rond (overwegend) instrumentale bands, over Die Anarchistische Abendunterhaltung over Olla Vogala tot Ballroomquartet. Aranis ging uit van contrabassist Joris Vanvinckenroye, eerder al in touw met Troissoeur, dat ook al in het plaatje past. Joris leverde tevens de composities.

Aranis wist zijn kern van muzikanten te behouden, never change a winning team, wat mede de sterkte uitmaakt van dit normaal gesproken zeskoppig (maar in elk geval altijd koppig) gezelschap, vaak met gastmuzikanten. Naast Joris vinden we Stijn Denys (akoestische gitaar), Liesbeth Lambrecht (viool altviool, Strohviool), Pierre Chevalier (piano, harmonium, harpsichord e. a.), Marjolein Cools (accordeon) en Jana Arns (fluiten, tevens fotografe van de groep, een zeldzame keer ook de vocaliste) ‘Music For An Imaginary Film (Aranis II)’ (2007) en ‘Songs From Mirage (Aranis III)’ (2009) breidden het vocabularium gevoelig uit. Na ‘Roqueforte (Aranis IV)’, met Amerikaanse drummer David Kerman onder de gasten (2010), was het zoeken naar nieuwe opties.

Die kwamen er via het aantrekken van gastcomponisten, wat aanleiding gaf tot ‘Made In Belgium (Aranis V)’ (2012) Het waren niet de minsten. We vernoemen slechts Wim Mertens, Geert Waegeman (Cro Magnon, BUB, Lupa Luna…), Wouter Vandenabeele (Ambrozijn, Olla Vogala en een kleine duizend andere groepen en projecten, laatst nog Yolda), Jan Kuijken (uit de bekende ‘klassieke’ familie, maar zelf van vele markten thuis; huiscomponist van LOD) en Dick van der Harst, (bandeonist en multi-instrumentalist; ook verbonden met LOD, maar actief in tal van combinaties en projecten),  Luc De Gezelle (Madensuyu), bassist Arne Van Dongen. ‘MIB’ bleek een geslaagd experiment dat naar meer smaakte, daarom ook dat we er deze lijnen aan wijden.

Nu is er ‘Made In Belgium II (Aranis VI)’ (of ‘MIB II’) dat meteen aangekondigd is als het twee luik van een trilogie. Componisten genoeg! Dat blijkt trouwens uit de dertien nummers (eigenlijk zijn het er tien met drie intermezzi), want ‘MIB II’ haalt moeiteloos het niveau van zijn voorganger. Ook nu brengt Joris anderhalf nummer aan (hij deelt ‘Hit’ met Jan Kuijken) Verder lezen we Peter Vermeersch (X-Legged Sally, Flat Earth Society), Koen Van Roy (Olla Vogala), Maarten Van Ingelgem, violiste en trompettiste Ananta Roosens, Ward De Vleeschhouwer (ook present op de vorige), pianist, nu bijna uitsluitend componist Walter Hus, Kurt Budé en violiste Aurélie Dorzée: voor de ene zijn het misschien maar namen, maar wie de alternatieve sien genegen is weet dat het stuk voor stuk gaat om bijzonder bekwame, creatieve en veelzijdige dames en heren, die de moeite van het napluizen meer dan waard zijn.

De composities op ‘MIB II’ zijn over het algemeen feller dan die van ‘MIB’, zozeer dat we geregeld moeten denken aan een minimalist als Philip Glass, ten tijde van ‘The Photographer’ (1982) of ‘Koyaanisqatsi’ (1983), wat we helemaal geen slechte invloed willen of kunnen noemen. Opener ‘Skip XXI’ is typische Peter Vermeersch, nerveus en grillig, wat de toon zet en meteen een vervolg krijgt in ‘Hit’ van Kuijken-Vanvinckenroye. Met ‘Tolles Pferd’ van Van Roy, heel erg Glass, wordt het helemaal een dolle rit. Jana Arns zingt een mesjogge tekst die bestaat uit een aaneenschakeling van bekende Duitse song(titel)s. Het is een aspect dat niet mag vergeten worden: Aranis weeft heel wat humor in zijn muziek. ‘DSK’ van Van Ingelgem is een heel stuk braver, vermoedelijk braver dan de echte DSK… De humor zit soms gewoon in de titel!

Kablamo’ van Roosens is van een heerlijke gekte, terwijl het fraaie ‘Boki II’ (De Vleeschhouwer) haast klinkt als een manifest van de minimal music. ‘Chanoi’ is vintage Joris, en dus vintage Aranis. ‘La Vague’ van Hus is ongetwijfeld één van de smaakmakers van ‘MIB II’. De cd piekt met de haast tien minuten lange mini symfonie ‘Cell Stress’ van Budé, om een elegant orgelpunt te beleven met het walsende ‘Funambul’ van Dorzée. U hoort ons hier echt niet over klagen: ‘MIB II’ is niet alleen een hondsfraaie cd, maar het is ook levende reclame voor ons land en zijn muziekmakers. We stellen vast dat ze dat al begrepen hebben tot in Japan toe. Nu u nog? Konnichiwa, Belgium!

Antoine Légat (22 01 15)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s