Bart MARIS / Lode VERCAMPT, Krommekeer, El NEGOCITO Records eNR015.

Zie Rootstime.

Tijdens de Gentse Feesten valt er altijd iets te beleven, ook buiten of in de marge van de Gentse Feesten. Een aantal creatieve geesten maakt gebruik van de zomer en van de aanwezigheid van in kunsten geïnteresseerd volk om iets te presenteren of uit te testen. Ierse-Gentse dichter en lector aan de KUL Peter Flynn liet ons weten dat hij poëzie zou lezen bij een ‘dubbelconcert’. Dat zou doorgaan in Entrepot Fictief, de galerij van Jan Colle op 200 meter van het Baudelopark, hartje Gent. Die beschikt over twee grote aanpalende ruimtes die een geweldige nagalm genereren, een unieke akoestiek, ideaal geschikt voor een try-out. Het werden er twee: eerst zouden we de combinatie krijgen van trompettist Bart Maris (Fukkeduk, Art Zoyd, X-Legged Sally, Univers Zero, Think Of One, Flat Earth Society, Jaune Toujours, Olla Vogala, Fred Frith, enzovoort) met de druk gesolliciteerde sopraan Sylvie Depauw (voor haar vele activiteiten zie http://home.scarlet.be/~spb7197/sylvie/)

 

Ze zouden bewerkingen brengen van Henryk Górecki (spreek uit ‘Goretski’) (met de ‘Klaagzang tot Maria’, het pakkende tweede deel van zijn Derde Symfonie, het werk dat in 1992 plots een miljoenverkoop in de UK en de VS kende en daarmee de toenmalige verkoop van popplaten ver overtrof), Alban Berg (met een fragment uit de intrigerende, maar nooit door Berg zelf afgewerkte opera ‘Lulu’), Arvo Pärt en Georg-Friedrich Händel. Dat kon ons zeer boeien, want we hadden Maris & Depauw het jaar tevoren aan het werk gehoord in de Sint-Vincentiuskerk in Eeklo n.a.v. het Herbakkerfestival. Daar maakten ze met een experimenteel programma ten volle gebruik van de geweldige akoestiek van deze bijzonder grote kerk. Men vindt een clip van bijna negen minuten uit één van deze optredens op YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=TIW3AP0O5Zw) De try-out in Entrepot Fictief bleek eens te meer een voltreffer. Het akoestische effect was hier al bijna even indrukwekkend als in de Eeklose kerk, ondanks een vanzelfsprekend kortere nagalm, maar misschien is dat mede omdat het hier deels bekende stukken betrof, toch in dat eerste deel.

 

Na een pauze zou een uitvoering volgen van de cd ‘Krommekeer’ die Bart Maris had gemaakt samen met cellist Lode Vercampt (voor zijn loopbaan, schrijlings tussen klassiek en allerlei hedendaagse muzieksoorten, zie http://www.muziekcentrum.be/identity.php?ID=135198) Voor ons en allicht bijna alle andere aanwezigen (en dat waren er wel wat, mede dank zij de Gentse Feesten) was het een eerste kennismaking met ‘Krommekeer’ … of toch niet helemaal voor wie Bart een beetje kent, want de cd omvat veel sporen van wat hij noemt zijn ‘hobbelig parcours’, projecten en experimenten, dingen die hij live al uitprobeerde, solo of in kleine of grotere bezettingen. Ook dit werd een hele belevenis, en eerlijk gezegd zijn we blij dat we de twee protagonisten aan het werk zagen vooraleer we de cd te horen kregen: de live uitvoering demonstreerde immers de modus operandi van Bart en Lode op ondubbelzinnige wijze.

 

Krommekeer’ is genoemd naar een veldweg in Meerbeke, waar Bart opgroeide. Voor de cd keerde hij er terug. Niet toevallig met Lode Vercampt: Bart vindt dat het duo de meest open vorm van interactie biedt. De muziek wordt herleid tot zijn essentie in deze situatie ‘van man (M/V) tot man (M/V)’: zelfs in de rockmuziek heeft men dat ontdekt, van White Stripes over Black Box Revelation tot Royal Blood! Bovendien is de combinatie trompet en cello niet voor de hand liggend, een uitdaging dus, maar precies daardoor opent ze een hele waaier opent aan ‘nieuwe’ klankleuren en structuren, zeker in deze pure akoestische setting. En ten slotte: Lode is door zijn eindeloze ervaring in improvisatie, het werken in onuitgegeven combinaties en zijn zin voor avontuur het ideale aanspeelpunt. Hij voelt elke nuance aan en speelt er al even genuanceerd op in. Barts ervaring in deze komt gans overeen met wat we Lode in talloze projecten hoorden doen. Bart gaat zijn gangen op ‘Krommekeer’, maar ‘een Louis Armstrong of Miles Davis doen’ zit er niet in, want hij is nu eenmaal is een ander soort muzikant.

 

Daar zegt hij zelf over: ‘Ik ben sowieso geen bravoureblazer, maar een trompettist van krakende noten, zuchtende, ploffend aanzetten, fluisterende klanken, ik heb ze allemaal geïntegreerd in m’n verhaal…Ik kan spreken, zuchten, prevelen in mijn instrument: het kleinste geluid (zelfs de mechanische tics van m’n pistons, vooral de middelste) wordt wezenlijk deel van de muziek’. In die zin is ‘Krommekeer’ dan ook helemaal geen ‘typische Rootstime muziek’: je krijgt geen ‘nummers’ in de klassieke zin van het woord. Er zijn vlot in het oor liggende passages zelfs een aantal stukken met een herkenbare opbouw, die je ‘song’ kan noemen: ‘Pernambuco’ zou de soundtrack voor een film noir kunnen zijn; ‘Pezewever’ heeft als ‘programmamuziek’ zijn titel niet gestolen; de afsluiter is een fraaie brok long after midnight lounge, gespeeld door een dansorkest dat nu toch wel naar huis wil, vandaar de titel ‘Verveling’.

 

Maar veel belangrijker is in deze en in de andere, meer rafelige stukken, de zoektocht van twee gedreven en bekwame muzikanten, het uittesten van het instrument buiten zijn voorbestemde functies, het aftasten van de grenzen van de creativiteit, het verkennen van de eigen mogelijkheden en die van de partner in crime. Anderzijds –we hopen dat we niemand schofferen- is dit geen free jazz, seriële muziek of ‘Metal Machine Music’, waarbij je behoorlijk op de tanden moet bijten om de trip uit te zitten. Beschouw ‘Krommekeer’ als een reis een reis in 23 delen, perfect te genieten als je dit niet herleidt tot achtergrondmuziek (da’s een ramp) maar de moeite doet om mee op reis te gaan. Wed geven het op een blaadje: de vergezichten zijn vaak adembenemend!

 

Antoine Légat.

 

https://myspace.com/bartmaris

www.muziekcentrum.be/identity.php?ID=134933

https://nl-nl.facebook.com/bart.maris.3

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s