CHAMPAGNE CHARLIE: AMERICA THROUGH THE EYES OF WOODY GUTHRIE – THE CROOKED CORNER SESSIONS: ‘…een zeer genietbaar album dat bovendien een uitstekend tijdbeeld schetst vanuit de opmerkzame ogen van iemand die onversaagd en onverdroten zijn mening hierover neerschreef, een mening die verrassend actueel en universeel blijkt’

America Through The Eyes Of Woody’ is het derde en dus laatste deel van de trilogie met muziek uit het tijdperk van FDR ofte Franklin Delano Roosevelt, 32e president van de States tussen 1933 en 1945. Het is een samenwerking van het Roosevelt Study Center uit Middelburg met de Zeeuwse roots ’n blues band Champagne Charlie. Die bestaat intussen 25 jaar en te midden van de bands die zich wereldwijd focussen op de folk en de blues van de twenties tot forties heeft het zestal een vooraanstaande plaats verworven.

Champagne Charlie ontleent zijn naam aan de 19e eeuwse music hall song die in 1866 voor het eerst op de planken kwam via George Leybourne (die de tekst schreef op melodie van Alfred Lee) Die werd zo populair dat Leybourne er zijn bijnaam aan overhield: Champagne Charlie. Men bleef het lied uitvoeren. Zo kwamen er zelfs een theaterstuk en in 1944 een film. Bluespionier Blind Blake maakte in 1932 een afwijkende versie, die velen bekend in de oren zal klinken dank zij de uitvoering van Leon Redbone op zijn gelijknamige album uit 1978. Nogal wat hedendaagse bands uit de States dragen de naam, maar het is een Nederlandse formatie die zich terecht die eretitel mag toemeten, want zij gaan, zoals al aangegeven, terug in de tijd en spelen, zonder aan ‘archeologie’ te doen, het vooroorlogse songmateriaal, van de tijd dat het onderscheid tussen blues, jazz, folk en tin pan alley niet zo duidelijk afgelijnd was.

In Vlaanderen hebben ze een tegenhanger in de vorm van het Eeklose Those Metal Boys With Their Metal Toys, die tot op heden een tweetal leuke platen uitbrachten. In samenwerking met het Roosevelt Study Center dat straks zelf zo’n 28 jaar bestaat, maakte Campagne Charlie (CC) in 2008 ‘Waitin’ On Roosevelt’, toen al hun vierde plaat (na ‘Volle Maan’ in 2001, ‘Mr. Charlie’s Blues. Live At ’t Spiegeltheater’ samen met Hans Theessink in 2005 en ‘Down The Road’ in 2007) In 2011 kwam daar het ook al geslaagde ‘Hobo Signs And Railroad Lines’ bij. CC maakte daarmee twee platen die het aangename aan het nuttige paren: terwijl je naar leuke muziek luistert krijg je via de liner notes te lezen in welk kader de liederen ontstonden, welke maatschappelijke relevantie ze hadden. De nieuwe collectie zet die lijn verder. De titel bakent net als bij de vorige platen het onderwerp precies af: we zien het Amerika van tijdens het vier termijnen durende presidentschap van FDR door de haviksogen van Woody Guthrie.

America Through The Eyes Of Woody’ probeert zijn kwaliteit niet te halen uit een vernuftig speuren in het gigantische repertoire van de troubadour, wat ongetwijfeld nog prachtig materiaal kan opleveren, maar hier niet aan de orde was. Woody schreef trouwens zoveel teksten dat hij ze niet alle op muziek kon zetten: Billy Bragg en Wilco hebben drie cd’s gevuld met door hen op muziek geztte teksten onder de noemer ‘Mermaid Avenue’, dit op initiatief van dochter Nora Guthrie. Eerder had Bob Dylan het al overwogen maar dat liep indertijd op een spijtige manier mis. En dank zij het grote succes van ‘Mermaid Avenue’ zijn er nog andere initiatieven om dat overvloedige materiaal te verklanken. Evenmin zoekt CC het in het minutieus maken van eigen muziek, maar dan in de stijl vàn, of exacter nog, over, zoals Bucky Halker & Andy Dee dat zo succesvol deden op hun dubbele ‘The Ghost Of Woody Guthrie’ (luister bvb. eens naar Bucky’s ode aan Woody’s tweede vrouw, ‘Marjorie Dear’) De vijftien songs die ‘America Through The Eyes Of Woody’ haalden, zijn integendeel allemaal welbekend, sommige, als ‘Pastures Of Plenty’ en ‘This Land Is Your Land’, hebben het collectief bewustzijn van ‘elke’ Amerikaan gehaald (al kende deze laatste song wel een grillige evolutie)

De vormgetrouwe uitvoering (maar met de technische mogelijkheden van nu) wordt weerspiegeld in de prachtige hoesfoto’s van ‘America Through The Eyes Of Woody’: vooraan één uit de oude doos, in een omgeving die de tijd van de Grote Depressie en Roosevelt’s New Deal perfect oproept. In de klaphoes volgt het antwoord: de zes van CC staan afgebeeld in een gelijkaardige setting, maar zonder de oude pent te kopiëren. De zorg waarmee die foto bedacht en gemaakt werd, hoor je ook in de muziek. Op het eigenlijke boekje prijkt een archetypische foto van Woody, genomen in volle oorlogstijd (1943) en met het etiket ‘This machine kills fascists’ op de gitaar. Ook dat zit in de lijn van wat de cd wil zijn: een overzicht van Woody’s immense belang als spreekbuis van de gewone mensen in de Dust Bowl Era en de periode van WOII.

Waar moet ‘America Through The Eyes Of Woody’ het dan wel van hebben? Eerst en vooral van de uitstekende uitvoering van de songs te beginnen met het lekker pompende ‘Dust Bowl Blues’, en dat gaat met onverminderd vuur door langs ‘Plane Wreck At Los Gatos (Deportees)’ (dat Woody enkel voorlas en pas later op muziek werd gezet), ‘Pretty Boy Floyd’, ‘Vigilante Man’, het erg actuele, maar zeer, heu, spaarzaam ingespeelde ‘The Jolly Banker’, en zo helemaal tot ‘This Land Is Your Land’. Wat CC doet met ‘Pastures Of Plenty’ bvb. is helemaal magie, mede dank zij de zang van Sjef Hermans (die soms iets heeft van Ry Cooder, zoals in ‘Billy The Kid’ en ‘Do Re Mi’, dat Ryland op zijn allereerste soloplaat zette) en de heerlijk zoemende staande bas van Peter Bout. Maar de lof komt de hele groep toe: Theo de Koning (gitaar, slide, soms harp plus lead zang op ‘Little Black Train’ en ‘Slipknot’) Geert De Heer (gitaar, dobro, lap steel, banjo, mandoline), Gait Klein Kromhof (harp) en Peter Lenselink (drums, percussie, wasbord) spelen met raffinement en een groot hart muziek waar ze zo’n affiniteit mee hebben.

Maar er is meer. Men vroeg immers Will Kaufman om de tekst voor het booklet te pennen. Kaufman is professor in Amerikaanse literatuur en cultuur aan de universiteit van Central Lancashire (UK) Hij combineert dit met een carrière van multi-instrumentalist en folkzanger. Protestzanger/topical singer David Rovics, geestesgenoot en erfgenaam van Woody en van Phil Ochs, trad meermaals met hem op in de UK en heeft een hoge pet van hem op als performer. In 2011 publiceerde Kaufman ‘Woody Guthrie, American Radical (Music In American Life)’, zijn vierde publicatie al. Dat kregen we nog niet te lezen, maar het kreeg schitterende kritieken ook omdat het nieuw licht werpt op Woody én omdat het een stuk Amerikaanse geschiedenis van onder het stof haalt, stof dat daar overigens zeer bewust werd op aangebracht.  Kaufman verklapt in de cd nota’s geen grote geheimen, maar we maken ons sterk dat zijn commentaren bij sommige songs verhelderend zullen zijn voor hen die Woody Guthrie niet zo best kennen. We denken ondermeer aan ‘Slipknot’ en de rol van Woody’s vader, aan ‘What Are We Waiting On?’ waar een plots erg militante Guthrie pleit voor de opening van een tweede front in Europa tijdens WOII.

America Through The Eyes Of Woody’ is een zeer genietbaar album dat bovendien een uitstekend tijdbeeld schetst vanuit de opmerkzame ogen van iemand die onversaagd en onverdroten zijn mening hierover neerschreef, een mening die verrassend actueel en universeel blijkt. Hopelijk krijgt de cd de erkenning die ze verdient en komt Champagne Charlie al eens vaker in België optreden. Zeeuws-Vlaanderen is echt niet ver, lieve organisatoren. Blijft er nog één vraag: vanwaar die Zeeuwse uitgesproken interesse voor FDR? De man zou van daar afkomstig zijn, als nazaat van Claes Maertensz van ’t Rosevelt…

Antoine Légat (17 01 14)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s