THE CREOLE CHOIR OF CUBA, Santiman: ‘Vandaar dat ‘Santiman’ aanvoelt als meer dan ‘een plaat met onbespoten, zoetgevooisde zang’. Het is een statement in het geloof in de mens’

Staat ook op Rootstime!

Rootsmuziek! Veel dichter bij ‘de roots’ kan je niet komen, zelfs al ligt een dubbele ontworteling aan de basis van deze muziek. Want er was eerst, eeuwen geleden, de deportatie vanuit Mama Afrika. En zelfs het nieuwe vader(ei)land garandeerde geen vaste stek. Want in het zog van de Franse Revolutie keerden de Haïtianen zich tegen de Franse kolonisator. In 1804 versloegen ze het leger dat Napoleon en in 1804 ontstond zo de allereerste onafhankelijke zwarte staat. Meteen begon ook de traditie van de harde heersers en van buitenlandse manipulatie. Zo geraakte het eiland Hispaniola opgesplitst in Haïti en de Dominicaanse Republiek. Zo kwam er ook golven van emigratie tot stand, vaak naar het naburige Cuba.

Emilia Diaz Chavez was lang directrice van El Coro Professional de Camagüey, één van de streekgebonden professionele staatskoren van Cuba. In 1994 besloot ze een kleiner koor op te richten, met mensen van Haïtiaanse afkomst. The Creole Choir Of Cuba geeft een stem aan deze grootste minderheid van het eiland der Castro’s. Zes dames en vier heren maken er deel van uit. Ze zingen, zoals men kan verwachten, veelal in het Kreyòl (Creools) of Patua (waarin het Franse ‘patois’ zit), die heerlijke mengtaal, met invloeden van Spaans, Engels, West-Afrikaanse talen (de Gbè-talen), Taino (inheems indiaans) en zelfs Arabisch, maar gebaseerd op het Frans. Vandaar de titel van deze cd, na ‘Tande-La’ uit 2010, hun tweede cd bij Real World Records: ‘Santiman’ waarin men uiteraard het Franse ‘sentiment’, ‘gevoel’ herkent. Over waar de emigratie heen voerde, hanteert men het Creools.

Het zijn geoefende stemmen met groot bereik en een mooi timbre. Soms klinkt het zelfs behoorlijk operatisch (als in ‘Balada de Annaise’) Ze kunnen uiteraard a capella loos gaan, maar ze maken graag gebruik van percussie en op de cd vinden we in een viertal nummers gastmuzikanten, niet meer dan drie in totaal en nooit samen (piano, trompet, fluit) Producer John Metcalfe bleef zoveel mogelijk van de knoppen af zodat we het koor ‘au naturel’ horen. Uiteraard treden ze soms buiten de Haitiaanse context, met dank aan het thuisland. Zo vinden we hier de bekende traditionele Cubaanse sonCamina como Chencha’.

Maar de hoofdbrok bestaat uit liederen verbonden aan de vodou (voodoo) folklore van Haïti, door de aard van de zaak en ondanks de levensvreugde die van vele melodieën afstraalt, verhalen van ellende en onderdrukking, censuur en gevangenis, weerstand, verzet en opstand, geïnspireerd door de extreme penurie van het armste land ter wereld en door de opeenvolgende dictatoriale regimes en dynastieën. Ons exemplaar bezit geen tekstblad, maar vermoedelijk staat er toch wat meer uitleg op de officiële release. Van de ruim honderd liederen uit het repertoire staan er vijftien op ‘Santiman’. Het zal wel aan ons liggen, maar we worden nog het meest gecharmeerd door de trage, melancholische liederen vol sentiment, als ‘Fey Oh Di Nou’ en het afsluitende ‘Marasa Elu’. Maar ondermeer ook het afwisselende ‘Simbi’ en het lange ‘Pale, Pale’ geven blijk van een grote ‘rijkdom’, al is die dan niet materieel.

Men vraagt zich allicht af hoe het zit met de band met het moeder(ei)land. In 1996 ging The Creole Choir Of Cuba een eerste maal op bezoek, wat ze uitgebreider herhaalden in 2002. Zingen, bezoeken afleggen, vriendschapsbanden aanhalen, research doen en songs toevoegen aan het repertoire, dat ligt allemaal voor de hand. Anders was het bezoek na januari 2010, na de vernietigende aardschokken. Naar verluidt was dit een emotioneel diepgravende ervaring, zingen voor en bij mensen die in de wanhopigste situaties verzeild zijn, door de lokale bevolking ervaren als een vorm van steun, zeker omdat het ‘eigen volk’ is dat dezelfde taal spreekt. Sommigen wilden met hen mee naar Cuba…

Vandaar dat ‘Santiman’ aanvoelt als meer dan ‘een plaat met onbespoten, zoetgevooisde zang’. Het is een statement in het geloof in de mens.

Antoine Légat (30 03 13)

PS Nieuwe Europese tournee in mei.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s