MODDI, Set The House On Fire: ‘Intens in de verstilling, verfijnd in zijn vertolking van rauwe emoties, is ‘Set The House On Fire’ een nieuwe parel aan de kroon van Pål Moddi Knutsen, al zag het er lang naar uit dat die er nooit zou komen…’

Zie Rootstime!

Muziekmakers uit het hoge noorden hebben iets speciaals. Of ze nu uit Ijsland komen zoals Björk of Sigur Rós, uit de Faeröereilanden zoals Teitur (Lassen), uit de Lofoten zoals Kari Bremnes, uit Trondheim zoals Motorpsycho, uit Zweden zoals Hedningarna, uit Finland zoals Värttinä of uit Samiland zoals Mari Boine (Persen) of Wimme (Saari), hun muziek heeft, ongeacht de precieze breedtegraad en de muzikale benadering, iets onwezenlijk en magisch, niet zelden fascinerend en hypnotisch, en hoewel doordrongen van polaire kilte, behaaglijk warm, als een blokhut onder meters sneeuw. Pål Moddi Knutsen, zeg maar Moddi, hoort wonderwel thuis in het rijtje.

Moddi heeft het vissersdorpje Medby op het eiland Senja als thuis. Dat eiland is het tweede grootste van Noorwegen en ligt een heel stuk boven de poolcirkel. Al is hij er nog een prille 26, hij draait al even mee. Moddi is het lillende bewijs dat waar je ook op de aardkloot rondwaart, je in dit elektronisch communicatietijdvak overal op de hoogte kan zijn van wat er elders gebeurt en je je kan laten mee… op de vaart der volkeren. Misschien is het precies die afzondering die maakt dat origineel talent uit dat overaanbod haalt wat voor hem of haar uiteindelijk ’uniek’ maakt. Senja heeft attracties: de Gisundbrug die het verbindt met het vasteland, zijn verscheiden natuur die het de titel van ‘Klein Noorwegen’ opleverde, de bijbehorende natuurgebieden, trek- en vismogelijkheden en aangepaste musea, zoals het ‘Museum van de Heilbot’!

Maar van zijn 8000 inwoners is Moddi veruit de bekendste. Zijn zang- en songschrijftalent werden vroeg onderkend. De succesvolle Noorse popband A-Ha (van ‘Take On Me’, maar ook van vele andere hits vooral in de… UK!) voorzag Moddi van een beurs die hem moest toelaten zich te profileren in de ganse wereld, wat hij consequent deed (Wat let u, dEUSHooverphonicZita Swoon?) In hetzelfde 2010 verscheen ‘Floriography’, het officiële debuut van Moddi, maar lange niet de eerste release, want er waren al EP’s en diverse projecten geweest. En YouTube bestookt met clips met songs die op de plaat stonden, maar ook met even veel materiaal dat niet op ‘Floriography’ stond. Jonge lokale muzikanten stonden Pål (spreek ongeveer uit als ‘Paul’) nabij, maar ook bevriende muzikanten van andere bands, zoals keyboardspeler Einar Stray uit Oslo (die met zijn band in 2011 de intrigerende ‘Chiaroscuro’ cd uitbracht) De kritieken in binnen- en buitenland spraken van een revelatie en Moddi & band zagen zich verplicht om op twee jaar tijd zo’n 250 concerten af te werken.

Twee daarvan zagen we, twee optredens helemaal aan het eind van die reusachtige reeks. Van vermoeidheid of tegenzin was geen sprake in de N9 (Eeklo) en de Gentse Vooruit, integendeel. ‘Krokstav-Emne’, ‘Magpie Eggs’, ‘A Sense Of Grey’, ‘7’, ‘Ardennes’ en het beklemmende, zelfs verpletterende ‘Rubbles’ kwamen er geweldig uitgerold, niet in het minst door het presteren van de band (in Gent zelfs met Einar Stray erbij) Maar aan het eind van het Gentse optreden bekende hij toch dat hij zich totaal leeg voelde en hoognodig aan rust toe was. Er was zelfs sprake van dat hij zou kappen met platen maken, dat met ‘Floriography’ zijn missie af was. Maar in alle stilte sprak hij toch ook over een opvolger waar hij zijn tijd voor zou nemen. Hij kwam tot rust tijdens een lang verblijf in het woeste boslandschap van de Zuid-Noorse provincie Telemark(en) Een… douche, bekleed met beton, in de kelder van waar hij sliep, trok hem over de streep: de fantastische galm in die douche bracht hem ertoe zijn eerste song in twee jaar te schrijven.

Hij leerde opnieuw de stiel, naarmate er meer melodieën opborrelden. Plots was er weer die niet aflatende stroom ideeën, die pas ophield toen hij de studio inging. Bij de opnames van ‘Floriography’ was er een plan, bij deze ‘Set The House On Fire’ was er blijkbaar enkel chaos in de fraai gelegen Ocean Sound (in Giske) en Albatross (in Oslo) Er werd een paar keer opnieuw begonnen. Typisch is de anekdote dat de band ‘Silhouette’ opnam, een ronduit briljante song (*), terwijl Pål intussen elders doodvermoeid lag te slapen. Hij had niet eens de intentie om die song op de cd te zetten, dus mogen we wat blij zijn dat de muzikanten hier het initiatief namen. Producer Hasse Rosberg, een ‘nieuwe naam’ in Moddi’s universum, had allicht zijn werk om het allemaal in goede  banen te leiden. En gelukkig zijn de meeste betrokken muzikanten getrouwen van Moddi, zoals celliste Katrine Schiøtt en bassist Erik Normann Aanonsen.

(Alt)viool, akoestische gitaren, piano en keys, percussie en accordeon vormen de rest van het geluidsdecor (wat de ‘magical boxes’ van producer Rosbach eigenlijk doen hebben we nog niet achterhaald…) Van die moeilijke bevalling is in het eindresultaat niets te merken. In afwachting van ‘the crucial third album’ is ‘Set The House On Fire’ een waardige opvolger van ‘Floriography’ met alles wat Moddi zo’n boeiende muzikant maakt. Er zijn de trage, zwaar doorwogen, etherisch mooie ballads, die ’s mans handelsmerk mogen heten: ‘Let The Spider Run Alive’, ‘For An Unborn’, ‘Silhouette’ (met Einar Stray als tweede stem), ‘One More Minute’ zullen weer menige melancholische ziel voor vele uren van soul food voorzien. Maar ‘House By The Sea’ is een opvallend optimistische deun met een tedere boodschap en met een melodielijn die je na een paar keer luisteren gewoon niet meer loslaat. Het is de logische eerste single. Er is het dubbelluik van het in Noors gezongen ‘Heim’, dat kort de cd opent, en het net iets langere ‘Heim igjen’ dat de cd (bijna) afsluit.

Iets forser klinkt ‘Soon You’ll Be Somebody’ door, en ook het intrigerende ‘The Architect’ wint geleidelijk aan volume om in een vurig ritme en met het geluid van… spelende kinderen te eindigen. In het ook al een paar keer van stemming wisselende ‘Run To The Water’ krijgt Moddi vocale assistentie van Kari Kamrud Jahnsen (van de band Farao) Eigenlijk vormt die song een soort lange intro tot ‘Silhouette’: de ene gaat naadloos over in de andere. Afsluiter ‘Northern Line’ is nog een laatste opsomming van Moddi’s vocabularium van onderkoelde en vibrerende emomomenten, gegoten in een mooie song: die had hij al op 23 november 2011 op indrukwekkende wijze als bisnummer solo op ons losgelaten in de Vooruit.

Intens in de verstilling, verfijnd in zijn vertolking van rauwe emoties, is ‘Set The House On Fire’ een nieuwe parel aan de kroon van Pål Moddi Knutsen, al zag het er lang naar uit dat die er nooit zou komen. Benieuwd waar de volgende stap de Noorse bard zal voeren. Maar eerst hopen we hem hier opnieuw te zien: er zijn twee Belgische data voorzien (**) Het kan misschien ook nog in een solo huiskamerconcert, want daar voert hij op zijn site momenteel promotie voor. Een Moddi in de living… Dat moet, te zien aan de YouTube clips, een unieke ervaring zijn!

Antoine Légat (02 03 13)

(*) …waar een heerlijke clip van bestaat op YouTube, opgenomen in een huiskamer, met Einar Stray op piano in de spiegel: http://www.youtube.com/watch?v=oELa1u6YvTc

(**) Zaterdag 13 april in Little Waves in Genk en zondag 14 april in Le Botanique in Brussel.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s