AURELIA, La création du monde, Home Records: ‘Als geheel is ‘La création du monde’ opnieuw een plaatje waar je lang plezier aan beleeft, omdat er nu eenmaal veel op te ontdekken valt’

Dit stuk vind je zowel op Folkroddels als Rootstime, gezien het stuk beide lezerskringen kan aanbelangen…

Het vierde album van het trio geleid door Franstalige (alt)violiste Aurélie Dorzée en haar omnitalige poly-instrumentale echtgenoot Tom Theuns, met als thuisbasis de lichter, sinds enkele jaren ‘concertboot/péniche-spectacles’, Aurélia-Feria, die u op de Schelde aan de Kaai in Sint-Amands kan vinden. Als u er ooit was: het uitzicht daar ter plekke is even verrassend en bekoorlijk als de muziek van AURELIA…voor wie de moeite neemt om te luisteren. De folkfan is niet onbekend met de antecedenten van Tom en de voorgeschiedenis van de band zal ook geen geheimen bezitten: met slagwerker Stephan Pougin werden de goed ontvangen ‘Festina Lente’ (2005), ‘Hypnogol. Histoire d’un capitaine’ (2007) en ‘The Hour Of The Wolf’ (2010) uitgebracht, ook al bij Home Records. Stephan maakte naam met het Rêve d’Eléphant Orchestra en staat bekend als een eersteklas jazzdrummer die echter ook goed thuis is in etnische muziek, zoals hij met Aurelia bewees.

Het leek echter tijd voor verandering: Senegalese slagwerker en vocalist Serigne CM Gueye brengt een typische West-Afrikaanse toets binnen in Aurelia en deze ‘La création du monde’, en dat enkel met kalebas, bongo en djembe. Het verandert niet veel aan de (uiteraard volledig akoestische) aanpak, gelukkig maar: we vinden dezelfde grilligheid, fantasie, kunde en ook humor van een heel eigen aard, waar Theuns een patent op heeft. De speelsheid belet evenwel niet dat het drietal met minimale middelen werkt. Je kan zowaar spreken van ‘barokke soberheid’! Voorbeelden alom: in de knotsgekke ‘Blues de la création du monde’ zoeken de bluesharp en Aurélie het in de hoogte met de viool als go-between. Als je denkt dat de song gaat eindigen, zingt Aurélie een pseudo-aria terwijl Tom de kreten van één of andere Aziatische gevechtssport uittest, kunstig en hilarisch tegelijk. Het mag in woorden vreemd klinken, op de cd klinkt het gewoon lekker. Een ander duet, het veeltalige (…is een mondtrompetsolo ook een taal?) ‘Malou’, is niet rauw of hees, maar teder… en funny! Graag maken we hierbij dan ook onze groeten over aan kleine Malou en aan ‘beertje en de dieren in het grote bos’, die ook een hapje te eten krijgen!

Aurélie durft steeds meer met haar stem: in het tweede nummer ‘Yashisha I’, met zijn versnelde echo/pendant ‘Yashisha II’ als afsluiter, doet ze meermaals denken aan Savina Yannàtou en haar vocale experimenten, al zal de folkfan door de viool allicht eerder aan de excentrieke Tsjechische Iva Bittová denken. In ‘Delie’ is het Serigne die in de zang het voortouw neemt, al kan je de song ook driestemmig noemen. Ook in ‘Pentaculum’ zit een sterke Afrikaanse component al spelen Aurélie’s stem en ‘Chinese’ viool stoorzender. Het nummer groeit uit tot een mini-epos van haast zeven minuten. Zo heeft elke song iets bijzonder te bieden, vocaal (uiteraard op de instrumentale ouverture ‘Pema Ling’ na), maar ook qua instrumentatie, klankkleur, ritmiek en tekstueel heeft ieder stuk zijn eigen karakter. Nooit gedacht nog eens een song te horen over de jonggestorven mystica en heilige ‘Ste Thérèse de Lisieux’, en dan nog eentje dat zo lekker loopt.

Een buitenbeentje is het lijzige ‘Rumba del Olvido’, waarin de twee in het… Spaans zingen. Het is even wennen aan het ogenschijnlijk melige karakter van dit Latijnse dansnummer, maar je kan niet beweren dat het niet past in de context. Het volgende ‘Kinderliebe’ ‘ontspoort’ dan weer vocaal na een klassieke start. ‘43°… Le matin’ is pure sfeerschepping: bij zo’n temperatuur mag je niks meer verwachten. Enkel in de introductie is de stem van Serigne te horen, zodat je eigenlijk van een tweede instrumentaal nummer mag spreken. In ‘Mama’ gaan de hoge stem van Aurélie en de diepe tonen van Tom weer hun gangen. Al bij al werkt het middenstuk iets minder sterk door dan de eerste vijf en laatste drie nummers, maar als geheel is ‘La création du monde’ opnieuw een plaatje waar je lang plezier aan beleeft, omdat er nu eenmaal veel op te ontdekken valt.

Antoine Légat (26 02 13)

PS Er zijn ook concerten van Tom Theuns met enkel Serigne gepland, o.a. in Arscene te Hansbeke op zaterdag 30 maart. Zie verder www.aurelia-feria.com

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s