Martine DE KOK, Plaatselijk Verkeer, 12 nrs. (47’13”), eigen beheer (verdeling: lcmusic) (info & boekingen: www.martinedekok.be): ‘Fijn afgewerkte cd in de beste kleinkunsttraditie op 6 februari gepresenteerd in De Nieuwe Vrede in Berchem’

 Dit leest u ook op www.folkroddels.be.  De cd presentatie wordt iets bijzonders… leest u verder!

Hoezo? Kabaret en kleinkunst bestaan niet meer? Dan hebben we nieuws voor u. Er zijn nog jonge mensen die het verdoemde genre aandurven. Da’s het voordeel van jong te zijn: bepaalde not done’s worden dan niet als not done ervaren. Martine De Kok heeft haar eerste cd gemaakt. Da’s vrij laat vergeleken met generatiegenoten als Roy Aernouts, Wannes Cappelle, Maarten Westra Hoekzema, Mira Bertels en Hannelore Bedert. Met die laatste twee heeft ze wel meer gemeen, de piano bij voorbeeld. Martine speelt trouwens dit seizoen mee met de theatertour van Mira. Martine studeerde aan het Herman Teirlinckinstituut in de laatste jaren van zijn vorig bestaan. Ze studeerde ook piano aan de Antwerpse jazzstudio. Zoals vaak het geval bij pianisten kan ze ook goed met het accordeon overweg. Ze speelt in diverse bands in even verscheiden stijlen. Ze acteert, schrijft en tekent: zo heeft ze elk liedje in het cd-boekje voorzien van een kleurtekening, wat het boekje op zich al interessant maakt.

Bezig bijtje, dat al samenwerkte met Ann Nelissen en in de voorstelling ‘Mata Hari‘ met Herman Van Veen (zeker een inspiratiebron voor liedjes ‘Liedje‘ en ‘Vrolijke Liedjes‘: dat is van de eerste beluistering duidelijk) We leerden haar kennen als lid van Potvis, een zeskoppig collectief vanuit Herman Teirlinck, dat deelnam aan de Jong Muziekwedstrijd, onderdeel van Theater Aan Zee (TAZ), in 2004. Potvis barstte van het talent maar won niets omdat het toen als vaststond dat dat zeezoogdier een stille dood zou sterven. De leden zouden echter brokken maken. Aan Jong Muziek nam ze later nog deel met één van de origineelste projecten van die jaren, ‘Konijn met Pruimen‘, een stomme film, lekker retro, met nogal wat bekend volk, cameo’s en grappig gehanteerde clichés. Martine speelde er zelf een hoofdrol in, terwijl ze tijdens de projectie vrolijk piano zat te spelen, u kent het wel, die typische stomme film muziek. Helemaal niet stom die film! Alvast een prent/programma die/dat we graag opnieuw zouden zien. Men weet ook dat Martine meewerkte met FroeFroe, (o.a. poppen)theater voor kinderen, jongeren en volwassenen.

Aan de huidige cd ging een liedjesprogramma en de mini cd (EP?) ‘Woestijn‘ vooraf. Die hoorden we niet, maar het nummer ‘Woestijn‘ is één der blikvangers van deze ‘Plaatselijk Verkeer‘. De cd produceerde ze zelf, samen met Stoffel Verlackt, en haar ‘fantastische bende zotten‘ (dat mag gerust de groepsnaam worden), die zich duidelijk vermeien in hun begeleidende functie. Een ‘klassiek’ accompagnement, maar met voorzichtige referenties naar andere genres. Zo brengen de saxen van Marin Živkovič wel eens een blitzbezoek aan de Balkan. Alle muziek en de teksten zijn van Martine. Die teksten zijn geworteld in het kleinkunstidioom, kleine blote liedjes met een vaak ludiek onderwerp aangebracht met puntige oneliners, (liefst) originele woordspelingen en een verrassende conclusie of een orgelpunt. De tekst van het olijk fluitende ‘Vrolijke Liedjes‘ is dan ook in zekere zin een intentieverklaring. Niet trendy? Zowel Hannelore Bedert als Mira Bertels hebben van hun kant bewezen dat er een publiek voor is. Al is de muzikale aanpak van Martine dan grondig verschillend van Mira (en allicht ook van Hannelore), ook voor haar geldt dat je dat publiek enkel kan kweken met kwaliteit.

Dat ze lang over de cd heeft gedaan, komt die kwaliteit ongetwijfeld ten goede. Misschien haalt Martine De Kok niet het ongemeen steile niveau van Wannes Cappelle (al doet ‘Woestijn‘ een verwoede gooi), maar het is nergens gênant of tenenkrullend, doorgaans gewoon amusant en onderhoudend, ook na meerdere luisterbeurten. De ontwapenende zegging van Martine is een stevige troef. Ze lijdt bovendien niet aan de ‘gij/u ziekte’ van vele songs in de stijl. Waar die persoonlijke voornaamwoorden, die omzeggens niemand meer in de conversatie gebruikt, toch voorkomen is het in functie van de tekst. Vandaar dat we ons kunnen vinden, en meer dan dat, in, onder andere, ons aller schreeuw om ‘Aandacht‘, het als een oude folkballade klinkende ‘Windman‘, het enigmatische ‘De oude Man en de Zee‘ (niets te maken met Ernest Hemingway, overigens), het swingende portret van de allesbehalve swingende ‘Madame Anna‘, of nog, de opeenstapeling van clichés, die lijnrecht staan tegenover wat ze werkelijk denkt, in ‘’t Is goe geweest‘. En ‘Waarschijnlijk‘ is een dot van een slotwals met een onwaarschijnlijk einde.

Het titelnummer is dat echt niet toevallig. De droefheid die uit afscheidslied ‘Plaatselijk Verkeer‘ blijkt, krijgt een treffende uitbeelding via repetitieve piano, Glockenspiel, blazers en spaarzaam slagwerk. De pijn is ongetwijfeld intens, maar de uitwerking is net lichtvoetig genoeg om het zoetzure van dergelijke situatie te illustreren. Dat doet de vraag rijzen hoe dit repertoire het live doet. Daar moeten we niet lang op wachten, want op woensdag 6 februari stelt Martine De Kok samen met een percussioniste ‘Plaatselijk Verkeer‘ voor in De Nieuwe Vrede, Vredestraat 16-21 in Berchem (Antwerpen), om 20u30, € 10 in VVK (tot 5/2) en € 12 ADK (reserveren kan via info@martinedekok.be) Per betaald ticket is er een gratis cd na het concert (er zullen ook naast de cd’s, LP’s te koop zijn) Voor andere concerten (plus fotoreportage van de opnameweek), zie de site of Facebook.

Antoine Légat (30 01 13)

Andere data: za 26/1 Kasteel Ravenhof (Stabroek; uitreiking Cultuurprijs 2012) – zo 3/2 Staminee ‘De Living’ (Heist o/d Berg) – za 9/2 ‘Liefde aan Zee’ (Oostende) – za 16/2 Cultuurkapel De Schaduw (Ardooie) – za 23/2 Club 64 (Hoboken) – nog data in maart, april en mei! Zie verder www.martinedekok.be .


*** Op 6februari stellen wij ‘Plaatselijk Verkeer’ voor in ‘De Nieuwe Vrede’ ***

met gastmuzikante/percussioniste
en expositie tekeningen
en een gezellig feestje achteraf!

De Nieuwe Vrede
Vredestraat 16-21
2600 Berchem
start: 20u30

Reserveren kan vanaf nu via info@martinedekok.be
Tickets: 10euro in vvk (t.e.m. 5feb) en 12euro aan de kassa
(N.B.: Per betaald ticket krijgt u een gratis cd na het concert! De cd/LP zal de avond zelf ook gewoon te koop zijn.)
Doen zou ik zo zeggen! Deze actie van mijnentwege is éénmalig.

Ik zou het in ieder geval heel fijn vinden u daar te ontmoeten.
In de zaal, en liefst ook achteraf voor een pint…
Het uitbrengen van een eerste plaat is evengoed een actie van mijnentwege 
die behoorlijk éénmalig is. En dus bijzonder voor me.

Veel groeten, en het allermooiste jaar toegewenst,

Martine

P.S.: Andere concertdata vindt u op www.martinedekok.be 
Wilt u alles van dichterbij volgen, ga dan naar 
facebook en klik op like/vind ik leuk.
U vindt daar tevens 
een fotoreportage van onze opnameweek in La Chapelle.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s