JP SOARS And The RED HOTS in Banana Peel te Ruiselede op maandag 17 december 2012: ‘ De gedroomde afsluiter van het kalenderjaar’

(www.jpsoars.com)

JP Soars And The Red Hots, vertelde Franky Vandeginste, zou het kerstgeschenk worden voor zijn trouwe publiek, de gedroomde afsluiter van het kalenderjaar in de Banana Peel in Ruiselede. Zoiets zegt men natuurlijk makkelijk en graag, maar we hadden weet van enkele eerdere concerten in ons land en zo rees het vermoeden dat de Grote Manitou wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Achteraf moeten we zeggen dat hij er nog vergat bij te vertellen dat er een grote rode satijnen strik rond zat. JP gaf zo’n sterk optreden weg dat zelfs het gevreesde ‘elfde uur’ geen halt toeriep aan de festiviteiten. Toch wel merkwaardig als men weet dat Franky al wel een nachtje heeft mogen brommen in de kinderopvang van een politiekantoor, na een belletje van de Verschrikkelijke Buurman.

We konden de Vlaamse avonturen van JP Soars op www.rootstime.be volgen, de dagen voor het Banana Peelconcert: er was het verslag van Marcie over JP’s passage op Pjeirebloes in de 3 Fonteinen te Vilvoorde op zaterdag 8 december. Ook het uitgebreide relaas van Walter Vanheuckelom voor Rootstime/Bluesmagazine.nl over het concert in de Muziekodroom in Hasselt, donderdag 13 december, liet er geen twijfel over bestaan dat de eclectische Amerikaanse gitarist zowel op gitaar als op de tweesnarige slide bespeelde ‘cigar box’ een fenomeen is. Soars is iemand die uit de heavy metal komt, toch een richting met zijn specifieke kenmerken, maar hij heeft evengoed de jazz, de rock als de blues omarmt. In geen enkele stijl is hij een navolger, in elke stijl weet hij te overtuigen. Hij heeft nog maar twee cd’s op zijn conto, ‘Back Of My Mind‘ (2008) en ‘More Bees With Honey‘ (2011), maar een beginneling is hij allerminst.

Een omstandig verslag van het betreffende concert is een overbodige oefening. De twee eerdere verslagen op Rootstime geven alles weer wat er in Banana Peel te beleven viel. We verwijzen dan ook graag naar het relaas van de collegae, de conclusies zijn dezelfde. Het einde was echter enigszins anders. Daarom toch enkele korte noten. Eerste Europese toer van de man die ‘Born In California, Raised In Arkansas‘, één van de vele songs waarvan hij zegt dat het ‘true stories‘ zijn. Het is in de BP een vroeg hoogtepunt. JP laat niet na zijn Red Hots omstandig te bedanken, het toppunt van functionele muzikanten: bassist Don Cougar Gottlieb, de man die ‘smooth‘ speelt, en immer glimlachende drummer Chris Peet, kennen hun plaats in dit concept. Soars zingt ook meer dan eens de lof van de Banana Peel: ‘Nooit geweest‘, stelt hij, wat normaal is vermits hij nog nooit in Europa speelde, ‘maar veel van gehoord over de grote plas‘, daar komt het op neer. Eens te meer blijkt dat Banana Peel een benijdenswaardige reputatie bezit in US blueskringen. In de bissen zal hij zeggen dat er ‘a lot of mojo‘ zit in de BP, een fraai compliment.

Nog een hoogtepunt in de eerste set is ‘Gipsy Woman‘ van Muddy Waters. Interessant is zijn praktijk van de ‘little detour‘, uitstapjes buiten de blues. Voor de pauze speelt hij een surf instrumental, stijl Dick Dale/Ventures, met daarin een flard ‘Theme From Batman‘. In ‘Round two‘, zoals hij het noemt, speelt hij een oriëntale intro, die overgaat in een bossa nova die dan overgaat in een jazzy stuk dat van Carlos Santana komt (‘Fried Neckbones‘). Dat bijzonder virtuoze deel mondt tenslotte uit in de bossa nova van het begin, illustratie van de actie radius van JP. ‘Walkin’ Thru The Park‘ is zijn uitstap naar de Chicago blues, dat hij ‘one of my favourites‘ doopt, misschien omwille van de Jimi Hendrixroutine, met de gitaar in de nek verder spelen. Leuk dat hij van JB Lenoir nu eens niét zoals omzeggens iederéén ‘Talk To Your Daughter‘ speelt, maar wel ‘Been Down So Long‘. Op het einde hiervan speelt hij unplugged en verstild, een kneep die hij een paar keer toepast, telkens met succes: je kon een speld horen rondlopen (of was het een muis die viel?) Maar met even groot gemak speelt hij een flinke brok funk (‘The Same Thing‘?)

Voor de laatste twee nummers haalt hij de fameuze cigar box boven die zijn broer en hij hebben gebouwd. Dat is niet meer een ‘detour‘, zegt hij, maar nu gaan we ‘off road‘. Er is zelfs geen ‘road‘ meer enkel ‘mud‘. ‘Can’t Trust A Woman‘ is inderdaad swampy en het trio trekt alle registers open. Dat gaat over in een zeer fijne versie van ‘Gangster Of Love‘ van Johnny Guitar Watson. JP maakt zijn belofte waar: hij zou van een ‘maandagavond’ een ‘zaterdagavond’ maken. Maar pas in de bissen, eerst twee, dan nog één en, al was het al na elf uur, nog een vierde, zou hij nog eens de hele waaier van zijn kunnen en muzikale smaken demonstreren. We leren dat hij de gipsy jazz leerde kennen via vriend Pierre tijdens een anderhalf maand durend verblijf in New Orleans. Na die trip schreef hij een onwaarschijnlijk prachtig stuk in Django Reinhardt stijl, dat hij hier met veel gevoel ten gehore brengt. Na het optreden bleek dat Soars trouwens maar al te goed weet dat Django in België geboren is en een Belgisch paspoort had… Maar als zigeuner in de eerste plaats wereldburger was.

Hierna mocht het concert gerust eindigen. Doch JP Soars had nog een verrassing in petto, in de vorm van zijn fijne versie van ‘Caravan‘ van jazzgrootmeester Duke Ellington, dat hij aankondigde met ‘This used to be a jazz club‘. Zo sloot 2012 voor de BP af met een puntgaaf trio concerten: Chicago Blues Festival, Soul Spirit en deze revelatie JP Soars And The Hot Rods. 7 januari 2013 hervat men met Derek, die dit jaar met een sterk Nederlandstalig debuut verraste (‘De Banneling‘) Tot dan zal het erg rustig blijven in de legendarische voormalige schuur… Wie nog meer wil vernemen over JP Soars kan het boeiende interview raadplegen dat Kathy Van Peteghem met de man had en dat u hier op Rootstime vindt.

Antoine Légat (22 12 12)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s