V/A: ORIENT NOIR – A WEST-EASTERN DIVAN: ‘…een prachtige staalkaart van de verschillende stijlen en invalshoeken uit deze woelige regio’s en een moedige poging om in te gaan tegen intolerantie’

De Arabische Lente heeft ook cultureel positieve gevolgen. Misschien is het naïef te geloven dat een collectie als deze kan bijdragen tot een vergroot wederzijds begrip tussen de vele facties, die met getrokken messen tegenover mekaar staan in de streken die deze cd bestrijkt, van de Maghreblanden in Noord-Afrika, en zo naar het Nabije en Midden-Oosten. Maar niets doen is allerminst een optie. Als deze poging tot entente, dit antidotum zo’n prachtige muziek bijeenbrengt, dan is het project in dat opzicht al geslaagd. ‘Orient Noir – A West-Eastern Divan‘ telt veertien nummers met een totale lengte van 64 minuten. De selectie werd gedaan door Dr. Bertram Nickolay. Die zorgde voor een mooie flow aan leuke songs.

De cd zet in met door Watcha Clan, kwartet uit Marseille dat doorgaans ragga, dub, electro en jungle mengt, met zangeres Sista K als blikvanger, zet de cd in met ‘Im Nin’Alu Intro‘, om tegen het einde aan een volledige versie van ‘Im Nin’Alu‘ te brengen. In oorsprong een zeventiende eeuws Hebreeuws gedicht maar Israëlische Ofra Haza maakte er een moderne versie van die goed aansloot op haar eigen Jemenitisch-joodse afkomst. Na deze toch wel enigszins ongewone uitvoering volgt ‘I Ain’t Afraid‘ van de New-Yorkse The Klezmatics, één van ’s werelds bekendste klezmer bands. De song vat goed de boodschap van ‘Orient Noir‘ samen: ‘I ain’t afraid of your Yahweh, I ain’t afraid of your Allah, I ain’t afraid of your Jesus, I’m afraid of what you do in the name of your God‘. Dat sluit op zijn beurt aan bij de hymne die Ofra Haza in 1988 tot een wereldhit maakte: ‘Zelfs als de poorten van de rijken gesloten zijn, dan blijven de poorten van de Hemel open‘.

De verscheidenheid is enorm: men vindt artiesten uit Frankrijk, Libanon, Kairo, Jeruzalem, Oran, Rabat, Ashkelon (Israelische badplaats aan de Middellandse Zee)… Nubische huwelijksdansen, Sefardische zangen uit Turkije, traditionele chaabi muziek uit de Algerijnse casbah met Arabo-Andalusische invloeden, je vindt het hier allemaal. Fraai is de samenwerking tussen New-Yorkse klezmer trompettist Frank London en de Servische Romani trompettist Boban Markoviċ (‘Doin’ The Oriental 1‘) Dat kadert allicht in hun samengaan met Roy Paci. Zelfs… Zanzibar is vertegenwoordigd met ‘Pakistani‘, een lied in taarab stijl, zo populair in Kenia en Tanzania. De Egyptische bijdragen zijn verleidelijk: ‘We daret el ayam‘ van Salwa Abou Greisha en ‘The 2nd Night In Mohamed’Ali Street‘ van Mahmoud Fadl. ‘Shalom Aleykhem‘ van New Yorkse Susan Sandler is een ander meeslepend moment, vol klezmer melancholie. Er is ook een bonus track, het zeldzame ‘The Garden‘ van Effendi’s Garden, wat men betitelt als… oriëntale krautrock uit de seventies.

Orient Noir – A West-Eastern Divan‘ is op zijn manier een tour de force, een unieke kans om deze zeer verscheiden en toch op één of andere wijze, zo niet cultureel dan toch sociaal en politiek gelinkte muziek eens naast mekaar te horen. Deze collectie is een prachtige staalkaart van de verschillende stijlen en invalshoeken uit deze woelige regio’s en een moedige poging om in te gaan tegen intolerantie, cynisme en blinde wraakzucht.

Antoine Légat (04 10 12)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s