Samuel JAMES, And For The Dark Road Ahead: ‘… een trip op zich en het ontdekken meer dan waard’

Zijn debuut ‘The Return of Sugar Smallhouse‘ (2006) was ons ontgaan, maar ‘Songs Famed For Sorrow And Joy‘ (2008) en ‘For Rosa, Maeve And Noreen‘ (2009) (beide op Northern Blues) waren zo’n verfrissende ervaring, idem voor de live clips op YouTube, dat we met belangstelling uitkeken naar het vervolg. Dat is er nu met ‘And For The Dark Road‘ en die ligt in de lijn van het eerdere werk van Samuel James, want om deze bluesjongen van dik dertig gaat het. Bluesjongen? Hijzelf noemt zich ‘roots troubadour‘, en ook naar eigen zeggen is hij de voorlopig laatste in een lange rij van entertainers, dansers, verhaaltjesvertellers, one man gitaarbandjes, helemaal tot aan een pianist (*) aan het eind van de negentiende eeuw.

Natuurlijk is er een gelijkenis met de oude countryblues helden uit het diepe zuiden: iemand als James kan niet voorbij de erfenis van de enigmatische Charley (of Charlie) Patton of van een Son House, maar hij zoekt ze niet na te spelen, te imiteren of te reconstrueren. We hebben het zelf niet bedacht, maar Samuel James, da’s dus geen geval van ‘authenticiteit‘ (hij is op scéne en op geluidsdrager gewoon zichzelf, punt uit) maar van ‘relevantie‘. Wat hij doet, doet ertoe. ‘And For The Dark Road‘ staat weer eens bol van de stories van tussen twee en vijf minuten, zoals de Middeleeuwse troubadours en de West-Afrikaanse griots dat deden. Misschien is de oude functie van krant, archief of geheugen van hun volk of eigen mensen bijna geheel vervallen. Maar de ‘onderhoudsplicht’ (versta: amusementswaarde) en de bijbehorende lering die zijn intact.

Met dertien zijn ze, die songs en getoonzette verhaaltjes, al moeten we dat bijstellen naar twaalf, want ‘The Execution Of Big Black Ben‘ is in twee delen, geklasseerd als het vijfde en negende nummer. Hij brengt die songs in zijn eigen vrije stijl, zingend of parlando, slide op de dobro of met de akoestische, wat doet veronderstellen dat elke song live wel gekneed wordt naar de stemming van het moment. Voor de percussie gebruikt hij Webster’s Dictionary, maar het kon evengoed de dikke Van Dale of het Blunderboek van de federale regering zijn. Op ‘Another Backyard Burial‘ horen we een bluesharp, die in de liner notes niet opgeëist wordt. Zal ook wel weer James zelf zijn.

Het zijn allemaal eigen ontboezemingen en vertelsels, met toch één cover erbij. Zoals te verwachten viel, werd dat een onverwachte keuze: ‘Rocket Man‘ van Bernie Taupin-Elton John! De manier waarop hij die brengt, maakt van de fiere astronaut een baarlijke gek die wellicht alleen maar in zijn hoofd reist, en dat zonder de tekst geweld aan te doen. Het al vermelde, gesproken ‘The Execution Of Big Black Ben‘ is eerst een erg pijnlijke geschiedenis van een ter dood veroordeelde, slachtoffer van zijn huidskleur (maar er is meer…), en zijn op wraak beluste gevangenisdirecteur, doch in het tweede deel komt loontje om zijn boontje. ‘Holding Down The Sun‘ is dan weer een schoolvoorbeeld van hoe een song met minimale middelen maximaal effect kan sorteren.

Natuurlijk beseffen we dat velen dit zo niet te weird, dan toch te mager gaan vinden. Het neemt bovendien tijd om te achterhalen waar James het allemaal over heeft. Het helpt wellicht niet te stellen dat dit repertoire live in een kleine club ongetwijfeld een belevenis is. Desondanks is ‘And For The Dark Road‘ een trip op zich en het ontdekken meer dan waard.

Antoine Légat (09 10 12)

(*) Misschien een zogenaamde plugger, een pianist die liedjes voorspeelde voor een potentiële klant van de sheet music?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s