TROUBADOUR KINGS: HEARTACHE TOWN

http://www.troubadourkings.com

http://myspace.com/troubadourkings 

Jimmy James en Johnny Ray vormen samen de Troubadour Kings. Iets of wat muziekliefhebber heeft meteen door dat iets niet klopt in deze zin. De in de fifties razend populaire Ray (hit ‘Cry‘) stierf in 1990. De in Jamaica geboren soulzanger Jimmy James is er intussen 72. Met de Vagabonds scoorde James hits in de sixties en in een tweede fase ook in de seventies. Ze hadden o.a. een hitje met ‘Red Red Wine’ van Neil Diamond (zoals zovelen!) en ‘Now Is The Time‘ stond in 1976 zelfs hoog in de Engelse hitparade.

Waarom het duo dat Troubadour Kings vormt precies deze pseudoniemen koos, is ons niet duidelijk, al kunnen we daar wel wat bij bedenken. In elk geval, ze komen niet uit het niets. ‘Jimmy James’ is eigenlijk James House en die schreef hits voor Dwight Yoakam en The Mavericks. Country ster Martina McBride had haar tweede nummer één hit met hartenbreker ‘A Broken Wing‘, mede door House gepend, in het voorjaar van 1998 (cd ‘Evolution‘ van 1997) Achter ‘Johnny Ray’ gaat John Brannen schuil die zowaar songs schreef voor The Eagles en Johnny Rivers… onder anderen. En dat zijn beslist niet hun enige claims to fame.

Niet alleen beider songschrijftalent bracht hen ertoe Troubadour Kings op te starten, ook de stemmen horen uitstekend bij mekaar. Of het romantische beeld klopt van een duo dat als lonesome coowboys, a long way from home, het dun bevolkte zuid westen van de States doorkruist, van het ene slecht betaalde optreden in een groezelige saloon naar de andere, en van de ene small town romance naar de volgende heartache, dat hebben we (nog) niet kunnen achterhalen. Het mag wat ons betreft gerust een pose of een grondhouding zijn. De thema’s op een plaat die ‘Heartache Town‘ heet laten zich raden. Dat ze hierop tien sterke songs, geen 36 minuten in totaal, hebben neergepoot en dat die plaat hen dan ook meteen op de welgevulde Americana kaart zet, daar zijn we na zoveel luisterbeurten wel helemaal van overtuigd.

Daar hadden ze enkel nog een bassist voor nodig (Michael Bradford) en gitarist Todd Sharp voor welgeteld één solo (op ‘Moving On Over‘) De rest deden ze het zelf: akoestische en elektrische gitaren, keyboards en percussie (James) en akoestische gitaar (John) Vooral die gouden stemmen die hen bijschuiven in het rijtje duo’s waarbij de samenzang zo’n grote rol speelt, alles van Everly Brothers en The Louvin Brothers tot The Jayhawks (Gary Louris en Mark Olson) en Two Gallants (2GS) Het is moeilijk songs naar voren te schuiven: ze klinken allemaal goed, in traditionele doch beste country rock of alt.country stijl, zoals al aangegeven uitstekend, zelfs passievol gezongen, zoals ‘Souvenir‘.

Diverse songs hadden zo op een Jayhawks plaat gekund, ‘The Torch‘ bij voorbeeld. Een lekkere beat geeft ‘Get Lucky‘ het juiste felle randje. Een Spaanse gitaar geeft ‘Gone Again‘ een bijkomende dimensie. ‘Ballad Of The Troubadour Kings‘ is een alternatieve programmaverklaring en sluit de plaat met de nodige felheid af. ‘The Next One‘ bezit de dramatiek en de grootsheid van een Roy Orbison compositie. Het is een hoogtepunt op een plaat zonder dieptepunten. U had het begrepen en zelfs verstaan: ‘Heartache Town‘ is een aanwinst voor de amateur van fraai gedraaide, in close harmony gezongen country rock.

Antoine Légat (27 08 12)

Dit stuk staat ook online @ www.rootstime.be

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s