Vusa MKHAYA: ‘Vocalism’ staat vol heerlijke melodieën die in al even fraaie harmonieën verpakt zitten en verzoent je met de meestal minder leuke berichten die ons vanuit die streken bereiken

Deze bespreking vindt u ook op http://www.folkroddels.be; de zes vorige vindt u op http://www.rootstime.be: Greekadelia, Francesco Piu, Vance Gilbert, Red Moon Road, Warped 45s en BabaJack.

Een prachtig voorbeeld van hoe klein de wereld geworden is! Zimbabwe als het ware in onze voortuin, en dan hebben we het niet over de VTM serie ‘Allez Allez Zimbabwe’ waarin wielericoon Roger De Vlaeminck renners van het Afrikaanse land Zimbabwe trainde om te komen ploeteren, we bedoelen cyclo-crossen, in de Vlaamse klei en te presteren in weer en wind en vooral modder. Dat aanmodderen leverde een leuke ‘reality soap’ op, maar geen coureurs en eigenlijk was de ‘reality’ ook ver te zoeken. But it was fun as long as it lasted.

Zimbabwe was ooit de graanschuur van oostelijk Afrika, maar dat is al lang verleden tijd. Het landje komt al te vaak op een negatieve wijze in het nieuws. Er zijn gelukkig lichtpunten. Eén daarvan was en is Insingizi, vocaal trio dat in 2004 in Wenen belandde, de hoofdstad van de klassieke muziek, maar met een een bloeiende jazz- en bluesscène. Nederlandse slide bluesgitarist Hans Theessink uit Enschede, maar sinds jaar en dag Wener (we bedoelen niet whinin’ boy, wel inwoner van Wenen), merkte hen op en liet hen optreden met zijn band, waar ze eigenlijk integraal deel zijn van gaan uitmaken. Hans geeft wel veel optredens in België, maar dat is dan wel solo. Gelukkig konden we de hele bende een keertje zien in het Arsenaaltheater te Vlissingen (29/11/09)

Maar Insingizi heeft een leven buiten deze configuratie. Ze kwamen ook, in conatct met Europese muziekvormen, maar bleven de roots trouw: ‘Voices From Southern Africa’ (ARC Music, 2004) scoorde zo goed dat er een vervolg kwam, ‘Voices From Southern Africa, Vol. 2′ (ARC Music, 2009) Deze cd’s behoren tot het beste wat je aan vocale muziek kan vinden in het zuiden van Afrika… en dat is zoals men weet een onuitputtelijke kweekvijver van zangstemmen, vooral in Zuid-Afrika, waar Zimbabwe aan grenst. Het kon niet uitblijven: ook de leden moesten individueel aan de slag: Blessings Nqo bracht, ook op ARC Music, een cd uit, ‘Mbube And Gospel From Southern Africa’. En nu is het de beurt aan Vusa Mkhaya. Zijn werkstuk heet ‘Vocalism’, een korte maar zeer toepasselijke titel, want is het niet allemaal a capella en wordt er ook fijn op gemusiceerd, dan draait het toch steeds om stemmen.

De meeste liederen bedacht hij alleen. Er zijn bovendien een aantal volksliederen en gospels die hij voorzag van een nieuw arrangement. De opnames gebeurden in Bulawayo, waar Vusa vandaan komt. Dat was een bewuste terugkeer naar de omgeving en de muzikanten van vroeger. Eerst wilde hij de cd opnemen in de beslotenheid van de studio (van Insingizi maat Dumisani ‘Ramadu’ Moyo) met een kleine vaste cast, maar er is nu eenmaal de Zimbabwaanse traditie van de ‘ubuntu’: vrienden en dorpsgenoten delen alles. ‘Een kind behoort aan iedereen in het dorp’. Naarmate vrienden wisten dat Vusa aan het opnemen was, kwamen ze langs om goeiedag te zeggen… en vermits het dikwijls muzikanten waren, zongen ze dan mee en droegen ze ideeën aan, ook als die vrienden en collega’s eigenlijk andere muziekvormen aankleven. Zo laat het zich raden welke stijl de in twee songs zingende Brian ‘Soulfamilya’ Bangura bedrijft! Zowel Ramadu als Blessings Nqo dragen backing vocals bij.

Los van de sterkte van de composities en de harmonieën voel je de warmte en de vriendschap van alle betrokkenen in wat uiteindelijke en project werd van tientallen. Een deel van de opnames geschiedde in Wenen, Vusa’s tweede vaderstad. Dat wordt weerspiegeld in de keuze van het Oostenrijkse polyfone jodellied ‘Schweinsbeuschel’, waar overigens een leuke anekdote aan vast hangt. De samenwerking van Vusa met Oostenrijkse zangstemmen (Anja Wiesinger, Bernhard Putz) levert één van de vele mooie momenten van de cd op. Een ander is ‘Tavaszi Szél’, zoals de titel suggereert, een… Hongaars volkslied, een gloeiend liefdeslied dat Vusa licht aanpaste samen met Susan Blake, die ook mee lead zingt. ‘Brunnenmarkt’ is dan wel de grootste straatmarkt van de Oostenrijkse hoofdstad, maar het nummer is helemaal van de hand van Vusa, een hommage aan zijn adoptiestad.

‘Vocalism’ staat vol heerlijke melodieën die in al even fraaie harmonieën verpakt zitten. Je mag gerust vergelijken met Ladysmith Black Mambazo en Africapella. Het zijn statige liederen, dikwijls in vraag- en antwoord gesteld, zoals het huwelijkslied ‘Umakoti (De Bruid)’: de warmhartige interactie tussen lead vocaliste Nomathamsanqa Mkhwananzi en het koor met o.a. Vusa, Mayo en Ramadu zal niet enkel de bruidegom met intens geluk vervullen. Dat je het Ndebele of Hongaars niet begrijpt, is geen moment een bezwaar om te genieten van de stemmenpracht (elke song krijgt trouwens een korte duiding mee in het boekje, in Engels en Duits gesteld) ‘Vocalism’ verzoent je met de meestal minder leuke berichten die ons vanuit die streken bereiken.

Antoine Légat (20-21 08 12)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s