Bai KAMARA Jr., Disposable Society: Hele mooie plaat die beslist ook buiten mondaine kringen en discotheken gehoord moet worden.

 

Bai KAMARA Jr., Disposable Society (te bestellen via site, MySpace of de gebruikelijke kanalen)

 

We herinneren ons levendig hoe Bai Kamara Jr. ons op een Couleur Café in het begin van deze eeuw van de sokken blies met een heerlijke set die niet moest onderdoen voor die van de Afrikaanse wereldsterren als Alpha Blondy, Mory Kante of Geoffrey Oryema (Deze laatste staat dan dichter bij wat de zelfverklaarde Urban Gipsy uit Brussel, maar met roots in Sierra Leone, toen presteerde) Niet onaardig voor een op dat moment voor ons illustere onbekende. Straffe vergelijkingen? Jawel, maar ook zijn plaatwerk bleek meer dan verdienstelijk. Zo iemand moet uiteindelijk bovendrijven. Zijn nieuwste ‘Disposable Society’ klinkt vol, trendy en duur, hitgevoelig en gestroomlijnd, uitermate dansbaar en alleszins erg professioneel ingeblikt, maar de muziek is paradoxaal genoeg heel ‘rootsy’ en de teksten tonen een sociaal engagement en een milieubewustzijn die in het genre al te zelden te horen zijn: de titel van de cd zegt al veel over Bai’s grondhouding. Zijn hart klopt nog altijd voor de underdog, de kwetsbare, de gekwetste, en die komt niet zelden uit Afrika (‘Refugee’, ‘Making Beggers And Thieves’, bijna elk nummer eigenlijk) Vandaar dat Bai Kamara via de liner notes uitdrukkelijk een lans breekt voor Amnesty International en voor Unicef, dat laatste expliciet in naam van de kinderen van Afrika. Sierra Leone, dat na tien jaar wrede burgeroorlog de kop weer opricht, blijft daarbij in het centrum van zijn bezorgdheid staan. Het zal de doelgroep van de cd misschien worst wezen: die zullen wel ‘onbezorgd’ verder dansen op de tonen van het Latin geïnspireerde ‘Get Out Of This’ (met snedige trompetpartij) of de halve reggae van ‘Disposable Society’ en geef ze maar eens ongelijk, maar intussen hebben ze de namen van deze humanitaire organisaties toch maar weer gelezen. De lokale muzikanten leveren klassewerk, maar Bai deed ook beroep op muzikanten uit Cuba en Brazilië, wat de cd zijn gewortelde karakter geeft. Een track als ‘Your Pressure’ had zo uit Havana kunnen komen. ‘Speak To Me (I Dream Of You)’ heeft alles in zich wat Afrikaanse muziek zo aantrekkelijk maakt. We hebben van bij de eerste beluistering een boon voor ‘Rise’ dat doet denken aan de betere Sting, qua compositie en zelfs vocaal, een stilistiek waar hij in de tragere nummers graag bij aanleunt (ook de ingehouden swingende afsluiter ‘Better Days To Come’ bij voorbeeld) ‘Rise’ bezit een mooie melodie, een verzorgde invulling (langoureuze cello en meanderende accordeon) en een niet misplaatste positieve boodschap. Hele mooie plaat die beslist ook buiten mondaine kringen en discotheken gehoord moet worden. (afgewerkt 09 10 10)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s