IDEE VOOR CANVAS: ‘ALL ENGINES FAILED’ uitzenden

 

IDEE VOOR CANVAS: ‘ALL ENGINES FAILED‘ uitzenden

 

In het licht van de lichte paniek die de uitbarsting van de Ijslandse Eyjafjallajokull vulkaan blijkt te veroorzaken: nee, de wolk is niet gevaarlijk voor de mensen die eronder zitten en ja, vliegtuigen moeten opletten, al is het fijne stof niet giftig en geurt het hoogstens naar zwavel.

 

Het zou daarom, voor een goed begrip, niet slecht zijn moest de VRT de Mayday reportage ‘All Engines Failed’ in de serie ‘Air Crash Investigation’ kunnen uitzenden (zie trouwens ook het boek ‘All Four Engines Have Failed’ van passagier Betty Tootell, later gehuwd met medepassagier James Ferguson, en oprichtster van de Galunggung Gliding Club – zie site)

 

Wij zagen die reportage zelf ettelijke keren op National Geographic en deden daarop additioneel ‘onderzoek’. Ik merk tot mijn genoegen dat een accuraat en exhaustief verslag te vinden is op Wikipedia onder ‘British Airways Flight 9.

 

De feiten: op 24 juni vloog Boeing 747-236B (dus een zgn. Jumbo) genaamd ‘The City Of Edinburgh’, geregistreerd onder G-BDXH, met als gezagvoerder de achteraf veel gelauwerde Eric Moody, met eindbestemming Melbourne, boven de Indische Oceaan, ten zuiden van Java, doorheen een wolk droge vulkanische as te wijten aan de uitbarsting van de Galunggung vulkaan, sterk lijkend op wat nu in Ijsland gebeurd is. Men had toen geen idee van de gevolgen. Sterker nog, de radar pikte het verschijnsel niet eens op, omdat die enkel natte wolken registreert. Plots begon het toestel aan de buitenzijde op te lichten (men dacht aan Sint-Elms vuur, maar er klopte van alles niet), de passagiers zagen hoe de motoren a.h.w. in brand stonden en de cabine vulde zich met naar zwavel ruikende dampen, waarvan de oorsprong onbekend was.

 

Voor men het goed en wel besefte, vielen de vier motoren één na één uit en begon het vliegtuig een glijvlucht die het, na snelle berekening, van op 11.000 meter 170 km ver zou brengen op 23 minuten tijd. Zolang (zo kort) had men dus om er iets aan te doen! Wat er dan allemaal gebeurde, tart elke verbeelding en menig Hollywood script schrijver zou er stof in kunnen vinden: de reacties van de passagiers, de koelbloedige maar frenetieke pogingen van de bemanning om de motoren aan de praat te krijgen, in het begin tevergeefs…

 

Een handig zweefvliegende kapitein Moody vond toch nog de tijd om deze laconieke boodschap op intercom te zetten: ,,Ladies and gentlemen, this is your captain speaking. We hebben een probleempje. Alle vier de motoren zijn uitgevallen. We doen onze verdomd uiterste best om die weer onder controle te krijgen. We vertrouwen erop dat u hierdoor niet al te zeer van uw stuk bent.’ Nou!!!

 

NASA ingenieur Aloïs Murphy zegt dat als er iets mis loopt, meer dingen de neiging hebben dat ook te doen: de zuurstofmaskers vallen neer, wat de paniek niet echt verdringt. Van één bemanningslid werkt het masker niet en Moody moet daardoor sneller dalen. Al snel dringt het dilemma zich op: ofwel landen in Jakarta (maar dan staan er bergen doodgemoedereerd in de weg) ofwel in zee duiken, wat tot op heden niemand ooit deed, toch niet met een Jumbo (de succesvolle duik van US Airways Flight 1549 in de Hudson rivier in januari 2009 gebeurde met een Airbus 320 o.l.v. Chesley ‘Sully’ Sullenberger, na een ‘bird strike’)

 

Dan komt één motor aan de praat, ogenschijnlijk door lager te vliegen, waardoor Moody de juiste keuzes kan maken. Stilaan komen de andere drie motoren ook weer in werking, al zal er één, door weer te stijgen, opnieuw en finaal stil vallen (niet erg bij een Jumbo) De landing wordt sterk bemoeilijkt door een aantal gevolgen van wat het vliegtuig overkomen is: zo is het windscherm van de cockpit (met C-O-C-K) volkomen ondoorzichtig geworden, men weet achteraf waardoor: door de deeltjes van de gaswolk. Ook de ILS (landingsapparatuur) is onbruikbaar, waardoor het een hachelijke landing wordt. Ondanks goede zichtbaarheid moet het vliegtuig door de bekwame mensen op de grond ‘binnengepraat’ worden. Maar Moody en zijn mensen klaren de klus met verve.

 

Na de landing bleek de schade: het hele vliegtuig was gevlakschuurd, in de motoren vond men de hitte aaneen gekoekte stofdeeltjes. Toen de motoren uitvielen, koelden ze ook af en werden genoeg deeltjes weer weggeblazen om hun werking weer toe te staan. De ‘City Of Edinburgh’ (later herdoopt tot ‘City Of Elgin’) werd hersteld, vloog, wellicht incidentloos, tot 2004. In juli 2009 kwam de sloop maar in september 2009 werd de romp in duizenden stukjes gezaagd en verkocht voor ‘10:10’, actie voor het goede doel (om de koolstofemissies in 2010 te verminderen met 10%)

 

Kapitein Moody is tot op heden een veelgevraagd commentator: zopas nog verklaarde hij op de BBC, toen men hem interpelleerde over het sluiten van het Noord-Europese luchtruim door de uitbarsting van de Eyjafjallajokull, dat de gebeurtenissen van 1982 ‘a little bit frightening’ waren.

 

Antoine Légat with a little help from his friends (16 april 2010)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en politiek. Bookmark de permalink .

Een reactie op IDEE VOOR CANVAS: ‘ALL ENGINES FAILED’ uitzenden

  1. Niels zegt:

    Meneer, het lijkt wel alsof ze dit artikel gelezen hebben op de vrt, ze zijn namelijk nu op dit moment fragmenten uit \’all engines failed\’ aan het tonen in koppen. :PGroeten, Niels

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s