ESTÁ LOCO, ‘Enamorado Anónimo’: deze dampende paella gaat erin gaat als koek, maar dat belet niet dat de cd heel veel te bieden heeft op het vlak van teksten

 

ESTÁ LOCO, Enamorado Anónimo, Remberto 001.

 

Na tien jaar kwam Rembert De Smet met zijn trouwe ploeg van Está Loco dan toch nog aan een derde cd toe. Al is lang over iets nadenken niet altijd garantie van succes, in dit geval heeft het een meesterstuk opgeleverd. Er is lang en hard gewerkt aan deze ‘Enamorado Anónimo’ (‘Anonieme Minnaar’), net zoals aan de voorbereiding van het flamboyante verjaardagsconcert dat Está Loco weggaf in De Centrale, gelegen in de multiculturele wijk Sluizeken-Tolhuis-Ham te Gent op zaterdag 13 maart n.a.v. de vijftienjarige werking van het intercultureel centrum. Het heette toen nog anders, maar waar nu de cafetaria is, zorgde Está Loco voor het allereerste optreden daar (het verhoog heet ter ere daarvan nog steeds het Kamel Lebbad podium, naar ‘Kamelito’, Remberts eerste luitenant!)

 

Rembert gaf toe dat Está Loco zich extra opgeladen had, dat er heel wat repetities ingelast werden, want dat deze plek hem na aan het hart ligt. De lokale technici zorgden bovendien en eens te meer voor prima licht en geluidsversterking, maar het concert was vooral een bewijs dat nieuwe materiaal ook live meteen werkt, want zowat de hele cd kwam aan bod, enkel aangevuld met een handvol oudere songs, waaronder –hoe kan het anders?- ‘Opération coup de poing’ achteraan, ‘Llorar’ als tweede bis en ‘Lena’ als vierde en laatste encore. Er zat geen dip in het optreden en het ging opvallend crescendo. Een prachtige groepsprestatie, maar voor de cd ligt dat anders.

 

De Smet heeft de cd gans alleen klaargestoomd, op de zang van ‘Dicen que me case yo’ door Hilde Geelen, de vurige flamenco bailadora (danseres) van Está Loco, en een klarinetpartij in ‘Busco Amante’ door Peter Merckx. De inspiratiebron van ‘Enamorado Anónimo’ blijft flamenco, de flamenco die Rembert ontdekte in de Gentse Hogar Español in de nadagen van 2 Belgen, eind jaren tachtig. Maar Rembert heeft er een hele variëteit aan zonnige, zuiderse, lees Latijnse muziekjes in geschoven, zodat de flamenco toch vooral live, via de dans, aan bod komt. Is het heiligschennis om zich te laten voeden door een genre dat door hele strenge codes wordt gestuurd (en daar precies zijn onovertroffen improvisatiekracht uit puurt)? Rembert heeft absoluut niet de pretentie of de ambitie raszuivere ‘cante jondo‘ te brengen, maar heeft zo zijn eigen ideeën over authenticiteit en eclectisme. Hij stelt dat de Vlamingen in hun geschiedenis altijd degenen geweest zijn die bezet werden en aldus van de bezetters overnamen wat interessant bleek. We missen daardoor een stuk eigenheid, maar hebben geleerd de goeie dingen van een ander te verwerken. In die synthese zijn we zelfs heel sterk.

 

Nou, in elk geval is ‘Enamorado Anónimo’ een hoogst aanstekelijke mix. Het is genieten van vlotte deunen als ‘Cartas de Amor’, ‘Luna Adios’ (live heel sterk in De Centrale!) of ‘Bueno lo Malo’ (dat geschreven lijkt voor ‘salsero’ Yuri Buenaventura, als die er ten minste de scheut tex-mex bijneemt) Deze dampende paella gaat erin gaat als koek, maar dat belet niet dat de cd heel veel te bieden heeft op het vlak van teksten, die op het fraaie cd klapboekje afgedrukt staan. Het meeste songmateriaal heeft een langdurig rijpingsproces ondergaan, en dat voel je. Er is plaats voor humorvolle (‘Azul de ti’ – ‘Blauw van jou’ dus) en scherp geobserveerde bedenkingen (de titelsong die eigenlijk over een stalker gaat) In het openende ‘Cartas de Amor’ heeft Rembert zich laten inspireren door wat hij las in Spanjes grootste krant ‘El Pais’.

 

Want niet alleen schrijft Rembert teksten in deftig Spaans waarmee hij datgene uitdrukt wat hij bedoelt, maar hij heeft ook kennis van de Spaanse literatuur. Dat blijkt uit de ongewone, maar uitstekende keuze. ‘El Mundo Rueda’ drijft op een gedicht van Gustavo Adolfo Bécquer en ‘Dicen que me case yo’ werd gepend door de Portugese toneelauteur Gil Vicente (1465-1537), die in Portugees en Spaans schreef. ‘Busco Amante’ is een speelse bewerking van het gloedvolle gedicht van de 17e eeuwse Mexicaanse dichteres en kloosterlinge Juana Inés de la Cruz de Asbaje y Ramírez, bekend als Sor Juana. En dan is er nog het schattige ‘Mimi la Modelo’ van dichter Manuel Machado, net als zijn iets beter bekende broer Antonio lid van de ‘Generatie van 98’: het is één van de beste songs. De rest is volledig het werk van Rembert. Voor iemand die de taal van Cervantes pas op latere leeftijd leerde, is Rembert wel een estudiante saliente!

 

Maar dat is niet het enige merkwaardige aan het hele project. Iedereen weet hoe moeilijk het is om een plaat uit te brengen, zelfs als je al naam hebt. Hier zorgt Rembert voor een primeur. Er werden namelijk een aantal studenten ‘Entertainment Marketing’ van Howest (Hogeschool West-Vlaanderen) ingeschakeld. In samenwerking met Rembert zorgden zij in een eerste fase voor de nodige aanvragen (SABAM, ISRC codes) het zoeken naar een goede perserij en een degelijke verdeling (de eeuwige achillespees) Dat mondde uit in een deal met FNAC, die de cd exclusief uitbrengen. Maar ook de nationale radio werd bezocht om de groep weer in de ether te krijgen met draaibeurten en interviews. In het tweede semester gaat de ploeg een stap verder: de rechten worden geregeld zodat de cd ook op i-Tunes e.a. online muziekshops kan. Ook de mogelijkheden van promotie in pers en bij organisatoren werden bekeken. Er kwam een volledig nieuwe website (www.estaloco.be) en vanzelfsprekend werden MySpace, YouTube en Facebook niet vergeten.

 

Dat zou echter weinig zoden aan de dijk brengen, als ‘Enamorado Anónimo’ geen goeie plaat was. Dat is ze gelukkig wel. Wat ons betreft, één van de beste van het lopende jaar. Enamorado, si, pero non anónimo!

 

Antoine Légat (Pasen – 4 april 2010)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s