NOOIT GEEN BUIZINGEN MEER… MAAR OOK GEEN OVERBODIGE HOGESNELHEIDSLIJN NAAR DE KUST!

NOOIT GEEN BUIZINGEN MEER… MAAR OOK GEEN OVERBODIGE HOGESNELHEIDSLIJN NAAR DE KUST!

 

Men zal het wel weer betitelen als de mening van een leek, die appelen en peren vergelijkt, maar als je de zaken niet af toe extreem durft stellen, dan luistert geen kat meer in deze tijd van overcommunicatie.

 

Als Minister Vervotte stelt dat de directe invoering van het veiligheidssysteem zoals het in het voorgaande decennium na Pécrot tevergeefs werd geopperd, zou betekenen dat de dienstverlening eronder zou lijden, dan zal ze wel weer gelijk hebben, maar dat is een tijdelijke misère die iedereen er graag zal bijnemen, kort na de ramp in Buizingen. Dat er geen geld zou zijn voor een totale beveiliging met welk systeem dan ook, wil ik ook geloven. Zou dat ook niet het geval geweest zijn in de vorige jaren van twijfel en uitstel? Als we ooit de volledige waarheid zullen horen, komen we daar ook wel achter.

 

Maar het geld is volgens mij wel ‘ergens’ te vinden. Men spreekt al jaren van een derde en vierde spoor in de hogesnelheidslijn, Brussel-kust (Oostende) De werken daarvoor zijn al even bezig, al zijn alle modaliteiten nog niet bekend, gevolg van de zeg die heel wat personen in het geheel hebben en van de voortdurende evoluerende, zeg maar grillige politieke constellatie. De verantwoordelijken van Infrabel sukkelen trouwens ook met dat tekort aan duidelijkheid. Die extra sporen zijn niet alleen een zeer dure onderneming, maar het nut ervan is zeer betwistbaar.

 

Met ‘duur’ bedoelen we zeker niet alleen puur monetair, maar als inwoner van Hansbeke, wonend langsheen het spoor, hebben we al enig zicht op de gevolgen. Ik spreek hier trouwens niet pro domo, want als huurder zijn we niet gebonden en wherever I lay my hat, that’s my home. Maar we zien wel dat als die sporen er komen, er veel onteigeningen zullen zijn, en het lot van dit zalige Hansbeke gaat ons hoe dan ook zeer ter harte. Op een macroniveau: door de wegenwerken die gekoppeld zijn aan de spooruitbouw wordt Hansbeke in vier gesneden. We krijgen vier dorpen. De huidige dorpskern is op sterven na dood als de plannen uitgevoerd worden. Dan spreken we niet over de ongemakken (geluidshinder, bvb.) en het feit dat de verkeersproblemen misschien niet echt opgelost zijn, behalve dan voor het doorgaand verkeer waar andere dorpen en steden geniet van zullen hebben. We kennen enkel de situatie in Hansbeke maar vermoeden dat er langsheen de lijn nog een aantal knelpunten zijn waar Infrabel mee rekening zal moeten houden. Lokale werkgroep ‘t Plankier houdt het voor ons in het oog wat het kleine geteisterde Hansbeke betreft

 

Men zal wel weer zwaaien met argumenten als ,,er zijn internationale afspraken’’ (officieel is de hogesnelheidslijn toch af? Het is zelfs uitgebreid gevierd geworden!) en ,,dat zijn andere diensten’’ (we hebben al ander ‘overgangen’ gezien!), maar wat primeert? De veiligheid van iedereen of de luxe van een wel erg happy few? Want die extra sporen dienen, zeker de eerste tijd, ongeveer 0,1 % van de bevolking (als het als zoveel is) met het belastingsgeld van 99,9%, u en ik dus, en dat in diepe crisistijden. Sorry voor deze ‘demagogische’ démarche, maar men legge het me dan maar eens anders uit. Die lijnen zijn niet nodig: de tijdswinst zal nauwelijks een handvol minuten bedragen. Zelfs als het een uur zou zijn, lijkt het ons niet de moeite. Internetverbinding en –conferenties maken veel verplaatsingen ‘om dringende economische redenen’ volledig achterhaald.  

 

Iemand heeft geschermd met het argument dat de twee bestaande lijnen overbelast raken. Die indruk hadden we nog enigszins toen de auto industrie nog ‘werkte’: de autotreinen vlogen ons om de oren. Dat was de laatste tijd tot nul komma nul herleid en start nu pas weer schuchter op. Ook het containervervoer heeft de afgelopen twee jaar een knauw gehad. Natuurlijk kan men hopen op economisch herstel, maar we zouden toch graag cijfers en statistieken zien die bewijzen dat drie en vier op lange termijn nodig zijn, dan niet als hogesnelheidslijn, maar als implementatie van de hoofdlijn. Hoe druk deze lijn ook moge zijn, het lijkt ons nog lang te zullen duren voor de verzadiging totaal is. Wie weet hoe de kaarten binnen enkele jaren liggen, trouwens. Voorzienigheid kan uiteraard geen kwaad, maar… het zou niet de eerste overschatting zijn!

 

Mevrouw Vervotte: hier ligt uw geld, ons geld, onze veiligheid. Als het nog niet genoeg zou zijn, er zijn beslist nog verstandige besparingen denkbaar.

 

Antoine Légat (21 februari 2009)

 

PS Info over ’t Plankier hier verkrijgbaar.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en politiek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s