JW ROY & Band in ‘JW Roy weet het zeker’: ‘ruwhouten schoonheid’ van ‘melancholiekste stem van Nederland’

 

JW ROY & Band in JW Roy weet het zekerin het Arsenaaltheater te Vlissingen op vrijdag 15 januari 2010.

 

Jan Willem Roy uit Knegsel in het zuiden van Noord-Brabant, had zijn sporen als Engelstalig roots en rock singer-songwriter al ruimschoots verdiend, toen zijn loopbaan vrij toevallig een wending kreeg. Zijn eerste gedaante had hem veel respect opgeleverd: met ‘Deeper Shades’ had hij een hit gehad, zijn vierde en voorlopig laatste Engelstalige cd ‘Kitchen Table Blues’ is zelfs een meesterwerk met twee versies van het prachtige titelnummer en een enigszins weemoedige cover van ‘Better Days’ van Bruce Springsteen. Op ‘No Expectations’ van Jagger-Richards doet overigens super sessiemuzikant en occasioneel ROLLING STONES pianist Chuck Leavell zijn duit in het zakje. JW Roy onderscheidde zich tevens als begeleider en als gitaartechnicus (in die laatste hoedanigheid situeert zich onze eerste kennismaking, in Brugge, in april 2003, toen hij country zangeres Kathleen Edwards van precies gestemde snaren voorzag), een echte allrounder. Wij waren zwaar fan in die dagen!

 

Maar toen kwam er ‘Laagstraat 443, de uitdaging om in het eigen Brabants te zingen. Die plaat draagt de naam van het huis waar de cd werd opgenomen. Nog steeds zong JW Roy over persoonlijke dingen, maar plots ging je luisteren, want ‘JW Roy heeft de mooiste, eenzaamste, maar ook troostendste en melancholiekste stem van Nederland’ (dixit Vincent Bijlo) en ‘Zijn liedjes zijn van een ruwhouten schoonheid’ (dixit Het Parool). ‘As ge ooit’, het duet met Gerard Van Maasakkers, werd in diverse versies een succes, al blijven we de originelen (ook Gerard nam een versie op) veruit de meest ontroerende vinden (*) [ ‘Laagstraat 443 staat ook als enige van de singer-songwriters school op de top 50 van Het Beste Van Het Jaar Nul.] Maar ’Laagstraat 443 staat gewoon te barsten van pakkende songs.

 

Vandaar naar het Nederlands was maar een stap en die stap was ‘JW Roy’, waarop weerom kleppers als ‘Niet Alleen’ en ‘Tijd’.. Het niveau Stef Bos, zeg maar. Enerzijds maakt hij het de andere ,,Nederlandstalige zangers’’ knap lastig gezien het steile niveau van zijn werk. Anderzijds is hij niet te beroerd om songs te schrijven met Gus Meeuwis en met de man in de spotlights te staan tijdens diens jaarlijkse ‘Groots met een zachte G’ gebeuren in het Philips Stadion, zelfs samen met hem een song te schrijven voor –gevoelige lezers kijken even weg- Frans Bauer. Maar met even groot gemak werkt hij samen met Rick De Leeuw of Freek De Jonge of geeft hij huiskamerconcerten. JW kent geen kapsones, geen oogkleppen, geen a priori’s, werkt doelgericht maar laat altijd ruimte voor toeval en improvisatie.

 

JW Roy Leeft’ vatte die twee platen samen en liet horen dat JW zich, zoals in zijn rockdagen, had omringd met een stel uitmuntende begeleiders. BJ Baartmans speelt gitaar bij de toen DE HARTENJAGERS gedoopte band, formatie die hij ten tijde van ‘JW Roy’ had bijeengesprokkeld. Bart Jan moet het ons maar vergeven dat we hem de Nederlandse Tom Van Stiphout noemen: briljant gitarist met een véél te weinig bekend eigen werk als singer-songwriter, dan wel in het Nederlands. Ook pianist-gitarist Gabriël Peeters, bassist Gerard Van Beuningen en drummer Jeroen J. Goossens zijn van alle markten thuis, maar de sound is in essentie hedendaags, de ritmes zijn soulvol en smeuïg, de uitvoering vlekkeloos. Geluidsman Leon Bartels hoort vast bij het team en met de gitaartechnicus van Ilse De Lange erbij, beschikte JW over de ideale backing. Het was wachten op de volgende stap.

 

Dat werd dan deze theatertournee onder de noemer ‘JW Roy weet het zeker’. Dat was de oorspronkelijke werktitel maar die drong zich blijkbaar ook finaal op. Het optreden in het Arsenaaltheater was pas het tweede in de tournee, en af en toe had JW het over de première in het Muziekcentrum Fritz Philips te Eindhoven, al was het dan vooral om de zangprestaties van het publiek te vergelijken. Nee, geen openbare zangstonde, zoals bij Hans Theessink enkele weken tevoren, wel enkele goed gekozen, zeg maar functionele momenten, waarop deze waarempel goed zingende assistentie precies in het plaatje paste. Nog iets wat in zijn ‘Engelse’ loopbaan minder goed aan bod kon komen: JW vertelt honderduit over het ontstaan van liedjes, over vrienden en ontmoetingen, voorvallen en overwegingen, over zijn kinderen ook.

 

Weinigen kunnen dat zoals hij, beeldrijk, scherp verwoord, vol milde humor en met de verrassende wendingen in de redenering. Spontaan, zo lijkt het toch. En zo zal het gedeeltelijk ook zijn, want je ziet hem inspelen op het moment. Hoe dan ook: je hangt aan zijn lippen. Zijn verteltrant en –toon is ons Vlamingen veel meer vertrouwd en genegen dan die van meer noordelijke Nederlanders. JW is per slot van rekening een ‘halve Bels’: iemand heeft toevallig een streep getrokken iets onder Knegsel, maar de kalk had ook anders kunnen liggen… Het is hetzelfde volk boven en onder de grens! (**) Mooi voorbeeld van zijn vertelkunst is de intro van ‘Ze mist haar (Voor Paulette)’, een gestoffeerde anekdote van een reis in de buurt van de Ventoux. Aan het eind krijgt het warm menselijke voorval een triestig randje: het publiek reageerde fel en hardop, zozeer greep de plotse tristesse naar de keel. Applaus voor de intro! Een optreden dat ook zonder muziek geslaagd was geweest…

 

We hadden veel meer oud werk verwacht: JW heeft immers al zoveel  ‘klassiekers’ gepend. Er waren er een handvol, zoals ‘443’ en ‘Ik Weet Dat Jij Er Bent’ in het begin. Dat laatste zong hij op plaat in met Ilse De Lange, de enige keer dat de country zangeres in het Nederlands zingt. En voor de pauze nog ‘Rabobankblues’, het mooiste lied over… Vincent Van Gogh dat we kennen (tezamen met ‘Vincent’ van Don McLean, natuurlijk) BJ speelde de ene fraaie solo na de andere, maar wat hij in ‘Rabobankblues’ presteerde, hebben we nog niet zo vaak gehoord. Ook nog ‘Kortsten Dag’ (waarover JW ook een tipje oplicht… Cherchez la femme!) en in de bissen ‘Naar Zeeland’ (dat hij in een plek als Vlissingen wel moest brengen) ‘As ge ooit’ werd door de bende gans als slot van deel één vooraan op podium, dus zonder versterking gebracht, en door de zowat 90 aanwezigen meegezoemd alsof er 900 man sterk gospelkoor zat. ‘As ge ooit terug bij mij komt, moete wete, mij raakte nie meer kwijt‘ Indrukwekkend.

 

Maar met de nieuwe toer komt ook nieuw werk. In maart zou de cd daarvan uitkomen. Het heeft niet veel zin dit op te sommen, maar we pikken er een handvol sleutelmomenten uit. ‘Nu de Wind me draagt’ handelt over SS-concentratiekamp Kamp Vught nabij ’s Hertogenbosch. Bloedbroeder Gerard Van Maasakkers had daar al het ontroerende ‘Kamp Vught’ over geschreven vanuit de visie van iemand er net buiten, een origineel oogpunt. JW houdt het iets klassieker van snit, maar da’s niet minder gevoelig: bij hem staat de hoop centraal, de hoop van de mensen die men de hoop ontnomen heeft. Kippenvel. ‘Weggaan is zo simpel’ werd hem aangeboden door… Vlaams acteur Roel Vanderstukken. Roel had het in de wagen geschreven en vroeg Jan Willem of hij er wat mee aankon… Nou! De gebalde tekst is één groot oxymoron, een fraaie pendant van ‘Ne me quitte pas’ (het sluit ook Roels eigen ‘De Smaak van Water’ af) De slide van BJ geeft het lied net de juiste sfeer mee.

 

JW Roy heeft een moeilijke periode achter de rug. Ook hij was lid en slachtoffer van TEG, The Entertainment Group van Marco Borsato. Hij voelt zich uiteraard gepakt in deze affaire, wat wellicht nog meer pijn doet dan de hopen geld die hij daarbij verloren is. Wat kan een singer-songwriter beter doen dan woede en verdriet van zich af schrijven in een puntige invective? Dat werd ‘Zonder om te kijken’ (je vindt het al op YouTube) JW brengt het als afsluiter van de reguliere set. ‘ ’t Zou een zin van Armand kunnen zijn, maar hij is van mij’ klinkt het plots tussen alle gesakker heen, een briljante relativerende touch en een lel van een oneliner! Het oh-oh-oh koortje achteraan wordt door het publiek nog minutenlang voortgezet…’t Is eens iets anders dan bis te roepen!

 

Wanneer JW het over zijn kinderen heeft, dan wordt hij lyrisch. Op zich niet ongewoon, maar de observaties die ‘Bestand tegen de Regen’ voorafgaan, zijn van ongemeen poëtisch gehalte. Hij schreef dit geslepen diamantje naar aanleiding van een autorit met één van zijn twee zijn zoontjes, dan anderhalf jaar oud. Al even lieflijk is ‘Mathilde’, over zijn dochtertje. In de enthousiaste commentaren op zijn huidige toer, die je onder anderen kan lezen op vriendennetwerk Hyves ( www.jwroy.hyves.nl ) valt ons de formule ‘warm en hartelijk’ op, de beste definitie van een JW Roy concert. Dat hij tegelijk niet melig is, maar origineel, vernieuwend, to the point en als het moet ook spitant, is een zeldzame combinatie, die alleen hele groten gegeven is.

 

Nog tot half mei loopt JW Roy weet het zeker doorheen gans Nederland, nog zo’n optreden of zeventien. Vlaanderen wordt niet aangedaan en dat is een regelrechte schande. Het kan niet anders of dit wordt rechtgezet. We weten het zeker!

 

Antoine Légat (20 01 10)

 

 (*) De song leidt intussen als het ware een eigen leven. Zo brachten begin 2008 een reeks artiesten de benefietsingle ‘Als ik ooit nog eens terug kan’ op onder de naam TICKET FOR TIBET. Gerard en JW behoorden tot de ploeg waar o.a. ook leden van KANE, BLØF en RACOON bij zaten. Deze versie schopte het zelfs tot nationale nummer één en bracht € 5000 op, het equivalent van 200 maandlonen in India, waar de Tibetaanse nonnen in opleiding zitten, voor wie het geld bestemd was. Er bestaat ook een ‘huiskamerversie’ van ‘As ge ooit’ met Gerard.

 

(**) Je kan dat ook afhoren aan ‘Op Fietse’ (of ‘Op Fietsuh’), een zalige streeksong, waar je op www.jwroy.hyves.nl een uitbundige huiskamerversie vindt.

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Muziek. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s