Jenni MULDAUR, Dearest Darlin’ : een aartje naar haar vaartje (en moertje)!

 
 

*Jenni MULDAUR, Dearest Darlin’

(te koop www.jennimuldaur.com of iTunes, Amazon…)

De naam Muldaur doet ongetwijfeld een belletje rinkelen bij de ietwat oudere muziekfan. Ooit waren Geoff & Maria Muldaur één van de bekendste en meest gerespecteerde muzikale echtparen uit de States. Op een ongetwijfeld zwoele nacht in een woestijntent (‘Midnight At The Oasis’) werd Jenni Muldaur verwekt. De ouders gingen elk hun eigen weg, waarbij Maria de achternaam van haar ex behield. Het zat duidelijk in de genen: Jenni erfde het talent van haar ouders en stortte zich, een poos geleden al, in de zangwereld. Liever dan een eigen loopbaan te ambiëren werd ze een typische ‘singer’s singer’, zingend voor wie een goeie backing of tweede stem nodig had. Dat heeft haar geen windeieren gelegd: ze werkte in de loop van de jaren samen met heel wat zangstemmen, die zoniet haar vrienden, dan toch pleitbezorgers werden van haar vocale kunnen. Het begon toen ze twintig was, bij Todd Rundgren. Intussen is ze de evenknie van schone mensen als Linda Thompson, Teddy Thompson, Loudon, Martha én Rufus Wainwright, Joseph Arthur, maar ook Lou Reed, David Byrne, Eric Clapton, John Cale, Marianne Faithful en zelfs Walter Becker & Donald Fagen, alias Steely Dan, kennen haar pivé mobiel nummer. Uiteindelijk wou ze toch ook haar eigen ei leggen en nu is hier ‘Dearest Darlin’‘, een dot van een plaat voor wie gevarieerde en knappe songs graag gekoppeld hoort aan een stem die ‘alles’ aankan. Die refereert nu eens aan Brenda Lee of Lulu (uit de ‘Shout‘ periode), dan weer aan Amy Whinehouse of Duffy, maar niet aan de ronde, smeuïge stem van bluesy mama. We zouden ze nog liefst vergelijken met Carmel, die ook zo scherp kan uithalen. In elk geval: aan haar techniek zal het niet liggen. Ook niet aan de verrassende songkeuze. Ronduit onbekende soul en de R&B songs (op misschien een ‘Lost Someone‘ van James Brown na?) van de fifties en sixties vormen de nucleus van de songs (er is uit die periode nog een schat aan vergeten songmateriaal!), maar er zit ook een eigen nummer in (afsluiter/slaapliedje ‘Comatose Town‘) en een work song ontdekt via een veldopname in Alabama uiteraard door de legendarische Alan Lomax (‘Hopali‘) De titelsong is een zeldzaam voor-iemand-anders-dan-hemzelf-liefdesliedje van Bo Diddley uit 1957 (let op die beat!) en Jenni krijgt hier vocaal steun van Joseph Arthur. De songs werden stijlvast opgenomen in een productie die Jenni goed op de voorgrond plaatst. Nog een (helaas tragisch) weetje: bij deze opnames was de betreurde, net geen 29 geworden Sean Costello de gitarist. Dat mag de vreugde die deze plaat opwekt niet drukken. Zou die lieve Sean nooit gewild hebben. (08 07 09)

***************************************************************************

*Jenni MULDAUR, Dearest Darlin’

(sold at www.jennimuldaur.com or iTunes, Amazon…)

The name Muldaur probably rings a bell with the somewhat more mature music lover. Once Geoff & Maria Muldaur were one of the most famous and respected musical couples of the States. On a doubtless sultry night in a desert tent (‘Midnight At The Oasis’) Jenni Muldaur was conceived. The parents each went their separate ways, while Maria kept the last name of her ex. It clearly has to do with the genes: Jenni inherited the talent of her folks and threw herself, already a long time ago, into singing. Rather than persuing a personal career, she became a typical ‘singer’s singer’, delivering backing vocals or a second voice here or there. It wasn’t just another hobby: in the course of the years she worked with some of the greatest singers on earth, who became her friends, or at least became the advocates of her immense talent. It started when she was twenty with her father and with Todd Rundgren. Meanwhile she’s on good working terms with Linda Thompson, Teddy Thompson, Loudon, Martha ànd Rufus Wainwright, Joseph Arthur. But also Lou Reed, David Byrne, Eric Clapton, John Cale, Marianne Faithful and even Walter Becker & Donald Fagen, A.K.A. Steely Dan, have her private cell phone number. Finally she wanted to do something under her own aegis and now there’s ‘Dearest Darlin’‘, a gem of a record for those who like a variation of first rate songs coupled with a voice that’s capable of delivering it all as it should. Jenni sings not unlike Brenda Lee or Lulu (from the ‘Shout‘ period), then again she makes you think of Amy Whinehouse or Duffy, but not of the rounded, sultry singing of her bluesy mama. We would like to compare her to Carmel, who can also sing with that distinct power. In any case, you can’t blame her any lack of technique. The choice of the material is, to say the least, surprising. Virtually unknown soul en R&B songs (maybe a ‘Lost Someone‘ by James Brown excepted) of the fifties and the sixties form the nucleus (this epoch still hides a wealth of forgotten song material!), but there’s also a self-penned tune (closer/lullabye ‘Comatose Town‘) and a work song, discovered through a field recording in Alabama, not surprisingly made by the legendary Alan Lomax (‘Hopali‘) The title tune is a rare love-song-for-someone-else-than-himself by Bo Diddley dating from 1957 (hear the beat!) Jenni gets vocal support by Joseph Arthur on this one. The songs were recording in the right style in a production that gives Jenni every credit. Another, alas tragic, detail: the guitar player was Sean Costello, who just didn’t make his 29th birthday and whom we all sadly miss. But that shouldn’t temper the joy that this CD generates. Sweet Sean would never have wanted that. (July 8th 2009)

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Music. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s