The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama: onontkoombare productie voor élke theaterliefhebber en élke liefhebber van Americana

 

The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama, productie C(ompagn)ie Cecilia i.s.m. MiramirO tijdens TAZ2008 in de Kursaal van Oostende (voorstelling van dinsdag 5 augustus)

 

Tegen een backdrop van country ontrolt zich een drama dat twee mensen tot in het diepst van hun wezen aangrijpt. Een voor ouders onvoorstelbaar gebeuren drijft hen uit elkaar, daar waar ze ooit schijnbaar onlosmakelijk bijeen hoorden. Hij (Didier/Monroe, naar Bill dus), auteur, regisseur en hoofdrolspeler Johan Heldenbergh, fulmineert in het eerste deel van het stuk tegen religie, tegen (de slechte kant van) de States, met name zijn president en vooral tegen diens door dom (bij)geloof ,,geïnspireerd’’ verbod tegen bepaalde belangrijke vormen van wetenschappelijk onderzoek. Zij (Elise/Alabama), gespeeld door Mieke Dobbels, is door de evenementen alle levenslust kwijt. Stilaan wordt het duidelijk wat de reden is van hun totale desintegratie, waarbij de ander vernietigen de laatste vorm van zelfverdediging blijkt. Het verleden oprakelen doet hen goed (en zo weet de toeschouwer ook waar het om gaat, natuurlijk), maar het einde is onafwendbaar, al blijft veel open, al is er het oxymoron van de troostende country, niet, zoals men vaak denkt, het eigendom van rednecks en Ku Klux Klan-ners, integendeel, gezien zijn oorsprong, ,,de meest multiculturele muziek die ooit gemaakt is’’. Monroe en Alabama worden omkaderd door de beste C&W muzikanten die Vlaanderen kan ophoesten: Patrick Riguelle (alias William), Pol Depoorter (alias Jimmy), Nils De Caster (alias Tjok) en Mario Vermandel (alias Yves) In smetteloze, witte pakken van schitterend C&W design (ontworpen door Marijke Pinoy, ook verbonden aan Compagnie Cecilia) spelen zij hun muziek op krukken achteraan de scène, die voor de rest niet veel aankleding heeft. Af en toe komen ze naar voor, nemen ze zelfs deel aan de actie (de rol van De Caster als Elvis-priester is waarlijk hilarisch!), ook vocaal (schitterende close harmony!) Dat Mieke Dobbels een godee zangeres is, weten we nog van TAZ2007 met Andy & Karolien, het Oostends vissersverhaal met melodieën van Lou Reed, stuk dat toen laureaat werd van de Jong Muziek wedstrijd van TAZ. Dat Johan Heldenbergh zo’n zanger en instrumentalist is, was ons Neanderthalers compleet onbekend. Het stuk begint niet onverwacht met Will The Circle Be Unbroken?, gepend door A.P. Carter, van de Carter Family, de oer-familie van de C&W, en uiteraard eindeloos gecoverd. Ook het volgende Mama, Don’t Let Your Babies Grow Up To Be Cowboys van outlaw Waylon Jennings is perfect gecast. Maar dat mag van alle songs gezegd. We verklappen het niet allemaal, maar je hoort prachtdeunen van Loretta Lynn, Bill Monroe, de Morris Brothers, Bruce Springsteen/Johnny Cash, Townes Van Zandt (die songkeuze vormt het hoogtepunt van het stuk!), de Flying Burrito Brothers en de Stanley Brothers onveranderlijk in briljante uitvoering. Daartussen in ook Go To Sleep, Little Baby uit de archetypische prent O, Brother, Where Art Thou?, waar country, bluegrass en folk een pact met de duivel hebben gesloten om de mooiste muziek van 2002 te produceren.

Het tegengewicht van de zalige muziek belet echter niet dat je volledig onder de voet bent van de tearjerker die zich ontrolt. Je komt hier niet ongehavend buiten, niet zonder dat je in je diepste geraakt bent. De scènes die we na de dinsdaguitvoering, bij het verlaten van de zaal zagen, logen er niet om. Maar dat moet de lezer maar zelf gaan ontdekken, want het stuk toert vanaf maart 2009 ettelijke malen en staat telkens een paar keer in Grimbergen, Heusden-Zolder, Lokeren, Tielt, Roeselare, Brugge, Leuven, Anzegem, Genk, Torhout, Oostrozebeke, Lier, Sint-Niklaas, Mechelen, Gent, Berchem en dan zitten we al in juni. Dit stuk is geen aanrader, maar een onontkoombare productie voor élke theaterliefhebber en élke liefhebber van Americana. Zie verder www.compagnia-cecilia.be .

 

Antoine Légat (16 08 08)

P.S. O ja, de titel, vooral het tweede deel dan…Ook dat wordt tijdnes de opvoering verduidelijkt…

P.P.S. Het stuk vond o.a. inspiratie bij Richard Dawkins, zie www.richarddawkins.net .

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Theater en Muziek. Bookmark de permalink .

Een reactie op The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama: onontkoombare productie voor élke theaterliefhebber en élke liefhebber van Americana

  1. Pingback: The Broken Circle Breakdown featuring the Cover-Ups of Alabama: onontkoombare productie voor élke theaterliefhebber en élke liefhebber van Americana | De Newsle/itter van Antoine Légat online

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s