Ach, die modelspoorwegbouw…

 

SINTERKLAAS 2007

 

Op 6 december 2007 had ik iets te vieren, maar ik heb daar pas enkele dagen later aan gedacht. Het was nl. 50 jaar geleden dat ik mijn eerste miniatuurtrein kreeg van Sinterklaas: een beginset van Märklin met een tenderlocomotief type 89 van de DB, de legendarische nr. 3000 (in de huidige catalogus nr. 30.000), een platte wagen, een witte koelwagen met plat dak en een kipwagen, met een fel rode plastic kuip. Die laatste lelijke wagen was nooit mijn lieveling. Er zat ook nog groene tweeassige personenwagen bij en ik meen me te herinneren dat Sinterklaas, in een gulle bui, daar nog wat extra sporen had bij gestoken. Lang daarvoor, maar ik was toen amper geboren, had de Sint al eens een Amerikaanse trein geleverd, in schaal 1. Een pacific stoomloco met een box car (Pacemaker: grijs met rood en de afbeelding van een veer), een gondola van NYC en een caboose. Een stapeltje sporen daarbij, zelfs een werkende wissel…Maar de Sint had daar verder geen aandacht aan geschonken en die trein lag veilig weggeborgen op zolder. Ik wist in 1957 nauwelijks nog van het bestaan hiervan af. Het merk van die trein, General Electric (GE), achtervolgt me sindsdien: nog in 2008 heb ik met GE te maken, maar da’s een ander onderwerp.  In elk geval liggen locomotief van NYC en de drie wagens nog steeds op mijn zolder. Ik durf haast te wedden dat de locomotief nog steeds zou rijden! De Sint was vergeten me een Märklin transformator te bezorgen (verstrooid dat die man was…toen al!) en dus gebruikten we voor het Märklin treintje de iets zwakkere trafo van de US set en dat ging ook. Ik kon niet vermoeden dat die Sinterklaas van 1957 het startpunt was van een levenslange interesse in miniatuurtreinen, schaal HO (beter hO, ,,half nul’’; 1:87) in het bijzonder. Maar de passie begon pas met Sinterklaas 1959. De Sint toonde zich een ware wilde weldoener: een V200 diesellocomotief (toen ook in het echt een sensatie!), drie prachtige sneltreinwagens van elk 24 cm lengte (D-treinwagens: een blauwe 1e klasse, een rode DSG restauratierijtuig en een groene bagagewagen), een Märklin transformator van 30VA (krachtig genoeg om de twee loco’s aan te drijven plus nog een aantal elektrische apparaten: wissels, lichten, … ), een elektrische overweg, twee paar wissels, een kruiswissel (Engelse wissel), veel rechte en gebogen sporen, en de nodige bedrading en bedieningsapparatuur voor de elektrische wissels. O ja, de jubileumcatalogus had ik ook: in 1959 bestond Märklin 100 Jaar! A HOBBY WAS BORN!

Overbodig te zeggen dat ik in de volgende dagen en weken de living terroriseerde met overal rondpuffende treintjes (de kleine tender liep vlotter dan de vaak haperende hazenwind die de V200 in het echt toch was) Soms kletterden ze tegen mekaar, al isoleerde ik soms de binnen- van de buitenbaan en liet ik de ,,kleine’’ draaien op de oude trafo, zodat de twee uit elkaars vaarwater bleven.

De Sint heeft nooit meer aan me gedacht, toch niet op het gebied van treintjes. Ik heb zelf voor Sint moeten spelen, maar het duurde jaren voor ik enige financiële armslag had. Bij onze bezoeken aan de Waalse familie in de streek van Pâturages (nu Colfontaine) ten zuiden van Mons, in volle Borinage, kreeg ik telkens wel van iedereen een bepaalde som. Door het aantal lieve mensen dat daar rondliep, wilde dat wel eens een mooie som zijn. Als ik dan alles optelde en we reden huiswaarts dan haalde ik de catalogus boven, 1959, 1960 en zo tot 1966…Maar veel kwam er van die plannen niet terecht. Want telkens weer hadden mijn ouders mijn ,,zuur verdiende’’ centjes nodig om de eindjes aaneen te helpen knopen. Dat was de harde realiteit. Niet dat ik het mijn ouders kwalijk nam: ze hebben het moeilijk gehad maar ik kwam nooit iets te kort. Halfweg de jaren zestig zou de hobby dan toch iets meer body krijgen, maar tot op heden is de droom van een ,,eigen modelbaan’’ een illusie gebleken. En tegelijk een mikpunt, iets om naar te blijven streven…de wortel die men vastbindt op de kop van de ezel. (Wordt vervolgd / Come and see next week)

 

Dit bericht werd geplaatst in Hobby's. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

