De pijn van het zijn…

In één gulp/flash geschreven in klas, terwijl de studenten ijverig dactylische hexameters zaten te scanderen. We schrijven (en schreven) 14/09/99. De woorden zijn zo eenvoudig mogelijk, maar er zit wel een bepaald metrum in de verzen die vragen om gepreveld te worden, of iets van die strekking. Binnenkort nemen we een aantal gedichtjes op in studio. Eén neologisme: ,,wijding” schijnt niet te bestaan?! De term drong zich echter voorzichtig op: ,,Mag ik méé doen?” Wie zijn wij om dat te beletten! Tja, de ,,vrolijke Frans” zullen we niet snel uithangen…Ik was zo stout het gedicht voor te dragen net voor het belsein. Het was zelden zo stil in klas!
 

Verdrietig zijn

————–

 

Verdrietig zijn.

Soms lijkt het of het nog het enige is dat ik kan

Verdrietig zijn om jou.

Je bent er niet meer.

Ik mis je zalving, je wijding, je toewijding

Ik mis alles wat ik mis

Alles wat je was

Alles wat je nu bent

Voor een ander.

Het is zo anders

Zo helemaal voorbij

Zo hopeloos voorbij

Alles wat je was

Voor mij.

En het heeft geen zin

Te zoeken naar de zin

Van iets dat zinloos werd.

Mijn dagen zijn zo leeg,

Mijn uren zo bang,

Mijn minuten zo verward

Want alles wat je was

Was alles wat ik wou

En niets bleef er achter

Dan verdrietig zijn.

Heel stil

In een hoekje

Heel klein

En verdrietig zijn.

 

Soundtrack: En passant (Jean-Jacques Goldman: ,,Tous ces discrets manques de courage, tout ce qu’on ne sera jamais, déjà…”)

Dit bericht werd geplaatst in Poëzie. Bookmark de permalink .

2 reacties op De pijn van het zijn…

  1. Niels zegt:

    En dan ook nog een goede soundtrack erbij!

Geef een reactie

