Vijfde deel verslag TAZ2007!

 

Woensdag 31 juli

 

…bracht ons Jonas Leemans met Wat wij denken. Het heeft ons niet gespeten. Twee enorme troeven: een handvol echt uitstekende songs en eindelijk een set die in CT niet wegzakte, genoeg om een een paar schoonheidsfoutjes onder de mat te vegen. Het juryverslag zegt het hier allemaal. We willen hier nog even een paar songs uitlichten: Hij sterft is een mensenleven in een notendop en overtuigt door zijn hoge Stijn Meurisgehalte. Blauw is wat ons betreft de song die het meeste indruk maakte en nog altijd nazindert: de schitterende ingetogen uitvoering van FN bleef in CT overeind, kreeg er zelfs nog iets bij. Er was ook plaats voor humor, zoals de luna park geluiden in het in het Frans gezongen liedje in CT en de prachtige gitaarintro van Jour de fête. Wat hij in de impromptu tweede bis in CT deed was subliem…Op vraag speelde hij een oude song…,,Ik weet niet of ik de tekst nog ken’’…De orkaan die dan volgde en die de sprekende titel Néééééé draagt was één der hoogtepunten van TAZ2007. Een vanzelfsprekende laureaat.

Dat was op TAZ2006 Aidi Hendricks ook, en met ruime voorsprong. De man heeft een jaar na datum vooral orde geschapen: songs uitgepuurd, band bijgesteld, nieuwe songs geschreven, genoeg om een halve set te vullen. Maar uiteindelijk liet hij die toch maar op stal en speelde hij de songs waarmee hij verleden zo hoog scoorde. Goeie beslissing want voor velen was dit toch een eerste kennismaking. Aidi kàn het mensen, of het nu met de funky deunen Rhythm Thing en Trixie Woman is, of met het broeierig-introverte Wild Is The Wind van filmmuziekmaker Dimitri Tiomkin (wéér een zeer geslaagde hommage aan Dr. Nina Simone!), of nog met het geëngageerde werk (Guavatree; For Your Country) of de rake observatie (Elke Dag) Nog steeds wordt Aidi geflankeerd door tweede stem en mondharmonicaspeler Benjamin Sercu: ,,Toen ik in 1992 van Zuid-Afrika naar Ardooie kwam, kreeg Benjamin de opdracht me te begeleiden op de nonnenschool…Dat ‘begeleiden’ doet hij nog steeds!’’ Cellist Alejandro Quesada (die vorig jaar stond te koekeloeren aan het station van…Antwerpen!) was er ditmaal op tijd. Vorig jaar was het optreden in CT het allereerste van Finse bassist Jouni Isoherannen bij Aidi. Intussen hebben we Jouni leren kennen als meesterbassist bij eine ganse Menge muzikanten (als Luiz en Renato Marquez of Dick Vanderharst) We zijn blij dat de all round fretless bassist nog minstens enkele jaren in ons land verblijft! Aidi, dat weten we, neemt zijn tijd, maar wat hij doet, doet hij goed.

Wie het al heel lang heel goed doet is PJDS of voluit Pieter-Jan De Smet. Hij kwam die woensdag even de puntjes op de i zetten want in de vorige dagen wilde het met de diverse gasten van de TAZ-band niet zo goed lukken. We hebben dat vooral van horen zeggen, want wij waren dan telkens uithuizig;..uittentig? (we hoorden nog wel de eerste Bill Witherssongs gebracht door Günther Verspecht van Stash, en dat vonden we nog OK) Verder kunenn we dara geen zinnig woord over kwijt. Maar PJDS daar bleven we voor ,,thuis’’, wetende dat de man barst van het talent en een onmiskenbare podiumprésence is, maar ook dat de TAZ-band gewoon zijn eigen full band is, op de drummer na. Dat is natuurlijk een voordeel vooral in het eigen werk of de covers die de PJDS-band ook kent (zoals Cargo van Axel Bauer), maar PJ schuwt de risico’s niet en dwaalde langsheen de highways en byways van de rock en ver daarbuiten, tot met falset gezongen disco toe. De songkeuze zat vol slimme doordenkers: you can’t fool us, PJ! Ambiance! Maar veel te rap voorbij…Toch de TAZ-band nog even in de blakke zon zetten: Serge Feys, tovenaar op toetsen, mentor, manitou, guru, sjaman van hier tot Arno, Geoffrey Arsène Mariette Burton (écht!) gitarist buiten élke categorie, Mirko Banovic, bassist van hier tot Garland Jeffreys, en Sam Geysel die dat woeste trio moet achterna hollen en als Animal van dienst de boel nog moet trekken ook. Geef ze een applaus, dames en heren, u zal ze niet beter vinden!

Frederik Vandenberghe, eerste drummer van de TAZ-band (en te vinden bij Admiral Freebee, Lalover en nog 317 formaties) heeft intussen zijn horizon verbreed en vind je onder anderen terug als guest bij de Superior Jazz/Dance Band. We citeren graag uit de Sweet Letter van dit oerdegelijk New Orleans jazz orkest n.a.v. het komende heropstarten van de concerten in ’t Moriaanshooft in Kortrijk op 26/08:

Special Guest is drummer FREDERIK VAN DEN BERGHE. Net niet de grootste, dat zal altijd Onno de Bruyn zijn, maar naar ons gevoel misschien wel de allerbeste ! Grootspraak ? Ok, vraag het dan aan The Whodads, Arno, Admiral Freebee, Yasmine, Pieter-Jan De Smet en zovele anderen. En vraag het vooral aan mensen die een drummer kunnen appreciëren die zijn enorme bagage (we bedoelen hier niet zijn bescheiden vintage-drumstel…) smaakvol ten dienste kan stellen van het ensemble. Een èchte New Orleans-drummer, quoi.

Zo hoort u het ook eens van een ander!

Donderdag 1 augustus

 

…en nog drie (eigenlijk vier) deelnemers to go! Keefman is de zevenkoppige band van Antwerpenaar Tom Kets. Ook dit is een afstudeerproject (zoals ook Jonas Leemans bvb.) Tweede stem is niemand minder dan Riet Muylaert, nu van Jackobond, toen van Potvis, het project dat ons op JM 2004 zo goed meegevallen was. Die korte associatie was op TAZ echter aan zijn laatste optreden toe en viel dan ook niet in de prijzen, maar er kwam sindsdien een boel talent voort uit die Potvis, als Wannes Cappelle, laureaat van JM 2006, en Martine De Kok, die zo leuk uit de hoek kwam met stomme film Konijn met pruimen en Ann Nelissen begeleidt, of Dries Helsen van Menschen Im Hotel. Keefman maakte een hele goeie beurt in FN met een aantal sterke songs, maar trok die lijn niet door in CT waar alle woordspelingen en subtiliteiten (we denken aan het fijnzinnige Magere Meisjes!!!) Met songs als Hier in dit Nederland, Dansfabriek en Onszelf niet meer dichten we Tom zeker een toekomst in het vak toe. Als hij die al niet hééft want nu al zit hij in diverse projecten, interessante overigens waar een jong muziekmaker veel van kan opsteken. En hij genoot al de steun van Gert Bettens (K’s Choice, Woodface) en Steve Dugardin (o.a. Les Ballets C. de la B….U moet hun Import Export dringend gaan beluisteren trouwens – Home Records) Goed bezig dus. We vonden trouwens zijn houding na de prijsuitreiking bijzonder positief, hoe hij het advies inwon van de juryleden (die daar honderd keer meer van afweten dan ondergetekende) en bereid was de conclusies te verwerken in zijn werk, een houding die we bij voorbeeld ook bij Sam Wauters vaststelden.

Liesa Van der Aa hadden we gisteren al gezien, maar dat eerste optreden in het Conservatorium was dusdanig geplaagd door de technische problemen (waar Liesa niet verantwoordelijk voor gesteld kan worden…niemand trouwens: de jinx en just one off those days) dat men dat niet in rekening kan brengen. We weten dat ze daar het hart van in was en dat ze er eventjes aan dacht de handdoek in de ring te werpen. Maar dat mag je nooit doen. Een avondje doorzakken en de spanning eruit halen om met frisse moed er weer tegenaan te gaan: je bent zo goed als je laatste concert. Voor één keer geen afstudeerproject want Liesa is nog volop aan het studeren. Wel de herneming van een schoolproject waar ze het jaar tevoren al mee rond was, maar net te laat voor TAZ. Gelukkig misschien, want we zijn er zeker van dat ze nog met rasse schreden vorderingen maakt. Dit jaar bracht ze dit programma in, maar ze schrok zich een hoedje toen ze merkte dat ze eigenlijk opgenomen was in ,,een wedstrijd’’! We hadden al eerder inkijk op haar kwaliteiten als violiste, bij PJDS op de Gentse Feesten 2006, bij Wannes Cappelle op TAZ2006, en recent nog in Het Vuurhuis, stuk van Theater Taptoe, dat wat ons betreft volgend jaar opgenomen mag worden in het programma van TAZ (lobby, lobby) wegens uitstekend én gecast voor Oostende met zijn Maritieme Site en de daarnaast gelegen vuurtoren Lange Nelle. Maar nu kregen we een totaalzicht op iemand met een indrukwekkend areaal mogelijkheden. Tegenover een aantal onvolkomenheden, waarover men zelfs kan discussiëren of ze dat ook zijn, staan er zoveel persoonlijkheid, eigenzinnigheid en talent, dat die onvolkomenheden gewoon deel gaan uitmaken van wie en wat ze is: een rastalent. Het Frans en zelfs het Engels stoorden mij persoonlijk niet, evenmin als de charmante, maar soms wat bevreemdende bindteksten, omdat dit alles onderdeel uitmaakt van het totaalpakket. Het loopen en opeenstapelen van de pizzicato vioolstukjes tot één grote en veelgelaagde sound is gewoonweg intrigerend, fascinerend. Een symfonie wordt geboren terwijl je er bij staat. En dat is nog wat het meest treft: mét Andy en Karolien was ze, een song hier of daar niet te na gesproken, de enige van de deelnemers die ons bijna constant ontroerd heeft, gepàkt heeft, zeker in de technisch nu wel zowat perfecte tweede en derde uitvoering. Ze verbond namelijk haar werk aan de figuur van tante Bertha, die ,,meespeelde’’ in het geheel via projecties. Wat een scène: tante die plots in de hand klapt en met de blijheid van een kind uitroept ,,Het sneeuwt!’’, waarop Liesa aan de piano inpikt, desolaat en mijmerend: ,,Het sneeuwt op en neer…’’. De fil rouge van de vertedering, het respect, de verwondering zelfs waarmee ze the next of kin en haar (ziels)verwanten, in alle betekenissen van het woord benaderde in liedjes over haar grootvader Leon, over een goede vriend, over…de duivel (,,U moet mij kraken, het zal u smaken, vergeet dat ik beef, drink mij leeg…’’), sleepte ons mee naar nooit eerder bezochte oorden. Met Tom WaitsHoist That Flag toonde ze een zeer ongewoon kunnen om een doorgaans niet te coveren artiest te transponeren naar hààr visie. Wij besluiten uit dit alles dat Liesa Van der Aa een immens getalenteerd Karakter is dat nog vaak voor verrassingen zal zorgen… 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in TAZ2007. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s