Vierde deel van ons TAZ2007 verslag!

 

Op dinsdag na de middag zagen we (één van) de try-outs van Maatjes, van JT laureate 2006 Liesa Naert, een stuk dat ze samen met Saskia De Ceuninck ineenstak, associatieve girl’s talk: vol pietluttig-vulgaire peptalk en triviale vuilbekkerij, goor verwijt en subtiele verleidelijkheid, waarbij ook àlles moet gezegd worden. Meieieieieisjes! Zo’n try-out is interessant want tegen de voorstelling aan kan er nog van alles gewijzigd zijn in de speelstijl van een tekst die vastligt. Dat ondervonden we ook tijdens de uitvoering van donderdagavond, waarbij de meisjes de (bewuste) overacting grotendeels achterwege lieten en op die wijze de tekst lieten spreken, toch een opmerkelijke verbetering. Voor de rest laten we een oordeel ten gronde over de hier en elders vermelde toneelwerken achterwege, wegens grote competentie op dat gebied (Beer van Wim niet te na gesproken: dat begrepen we nog nét) Alleen dat we ons best wisten te vinden in de totentrekkerij van Saskia…Bij deze dus deze totaal ongepaste bekentenis: we love you! Hahaha. We vliegen nog wel eens van het net…

Nog dinsdag zaten we met een enigszins vervelende overlapping: door het concert van Dez Mona is CT was het niet mogelijk Nona Mez, alias Geert Maris en band, langer dan enkele minuten te zien op Café Koer…Daar had gerust wat meer verschil mogen inzitten! Wat we nog konden horen, bevestigt het vermoeden dat Nona Mez nog steeds aan het groeien is…The sky’s the limit voor de Leuvenaar, die niet minder dan drie cd’s heeft hors du commun.

Dez Mona, we zullen het niet verhullen, daar waren we bijzonder benieuwd naar. Vier jaar geleden stonden ze in dezelfde Club Terminus, toen nog het Stationsbuffet voor JM…Voor dubbele bassist Nicolas Rombouts en zanger Gregory Frateur waren de druiven toen nog te groen. Maar het duo, stilaan uitgebreid tot een kwintet, heeft hard gewerkt. Niet gans in stilte, want er waren opgemerkte optredens in de AB en er was Pursued Sinner, maar ons was dat allemaal en helemaal ontgaan. Tot we dit voorjaar kennis maakten met Moments Of Dejection Or Despondency (MoDoD voor de vrienden) en ja, dan waren wij verkocht! We verwijzen graag naar onze bespreking voor MazzMusikaS: ,,Jazz, gospel, rock, het Duitse Kabaret, Argentijnse tango en milonga, Frans chanson smelten samen in een fel gekruide mix, op temperatuur gebracht met camp, pump and circumstance, maar wat ons verheugt is de dosering, en die is dan weer te danken aan de songs: wat staan er mooie dingen tussen ,,Arid Song’’ en de hidden track, ,,I’m On Trial’’ (of zoiets), waarin Frateur tekeer gaat als Savina Yannàtou in haar jonge dagen! Het grillige ,,Red Light’’, ,,Flawless Daughter’’ (in duet met Sjoerd Bruil van Sukilove), ,,Etude For A Killer’’, brokken Angst om te koesteren. In het naakte ,,I Lost My Power For You Lord’’, enkel met de double bass achter hem, geeft Frateur zich helemaal bloot: dat heet dus een kippenvelmoment…’’ (zie verder www.dezmona.com ) En of de verwachtingen hoog gespannen waren? Zonder overdrijving mogen we zeggen dat die nog ruim overtroffen werden. De speciale podiumaankleding viel ons zelfs pas na het optreden op, zozeer waren we vanaf letterlijk de eerste noot van It Goes in de ban van Dez Mona. Van de wereld niet meer toen Frateur met ,,Listen to the way it goes…’’ inzette. ’t Was wreed hoe we werden meegezogen in deze maalstroom van doorgaans bruine, donkere, zelfs sinistere, soms ingehouden, een zeldzame keer exploderende, maar altijd o zo behaaglijke emoties: Forgive My Tears, I Lost My Power For You Lord, I’m On Trial (zoals nog een paar keer, enkel met Rombouts, nog beklemmender dan op de cd met Frateur in het hoogst mogelijke register), Sister, Blue Girl en een hoogst beklemmend She Says It’s Not For Long. Het viel op hoe deze band zich volledig richtte op de zanger: pianotoetsen (Bram Weijters), drums, doorgaans met borstels (Steven Cassiers), en de accordeon van Roel Van Camp (afgekondigd als Raoul Del Campo en inderdaad, zo ,,Argentijns’’ klonk hij!) speelden volledig functioneel en lieten aan Frateur en de andere muzikanten de ruimte kenmerkend voor goeie jazz. Wat een uitgepuurde sound, wat een meticuleus samenspel, wat ’n uitgekiende solo’s ook. En wat een zanger is die Gregory Frateur toch! Het is echter de som die de delen ver overtreft en zo bleek het laatste stuk van de set al het vorige nog in de schaduw te stellen: een haast rockend I Got To Know dat in een enorme climax uitmondde, om te eindigen met stem alleen: ,,Before I go, Lord, I gotta know…’’. Waar ze ons meteen daarna finaal knock-out mepten met In My Time, hommage aan Dr. Eunice Kathleen Waymon, beter bekend als Dr. Nina Simone, een hier bijzonder gepaste ode. Heu…Wat volgt er na een knock-out? Toch niets meer? Of…sterretjes misschien? Want die waren ons deel tijdens Arid Song, dat biste. Het kon gewoon niet op. Mensen bleven vragen. Alsof het de bedoeling was ons ter plekke af te maken, zette Frateur Who Knows Where The Time Goes in. Sandy Denny, de grote madam van Fairport Convention, en als dusdanig mede aan de basis van één der grote muzikale evoluties van de 20e eeuw, schreef deze bloedstollende song in een profetische bui. Want ze besefte niet dat dit het laatste lied was dat ze ooit op een podium zou zingen. Voorjaar ’78 viel ze fataal van de trap, thuis, om enkele dagen later te sterven. Als de cd uit ’98, Gold Dust (Live At The Royalty Theatre/Sound Circus, London, Sunday 27th November 1977) in je collectie ontbreekt, weet je wat te doen als de platenboer nog eens langskomt! (Ook Nina Simone nam de song ooit nog eens live op!) Zo mooi klonk ie echter nooit eerder: ,,Across the evening (bij Dez Mona: morning) sky, all the birds are leaving…But how can they know it’s time for them to to go? Before the winter fire, I will still be dreaming…I have no thought of time (bij Dez Mona: I do not count the time)…’’ Het heelal en alle tijd bijeen op één plek en in één ogenblik… We stonden erbij te snotteren, begot. Zijn we te euforisch als we zeggen dat Dez Mona onversneden wereldklasse is?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in TAZ2007. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s