Derde deel verslag TAZ2007

 

Diezelfde zondag wandelden we Stadsnomaden 2 mee: in de muziekschool kregen we Sam Wauters voorgeschoteld en in de kapel, Torkest met Andy en Karolien, beide in de JM wedstrijd. Sam Wauters was ons het jaar tevoren al in gunstige zin opgevallen als secondant van Floris Schillebeeckx in de multimediale rockverwerking van EuripidesDe Bacchanten. Dat had JM niet gewonnen, maar de confrontatie van Dionysos en Pentheus, climax van de tragedie, was ons bijgebleven als hét beeld van JM 2006. En in 2004 was hij ook al present met het Slevensnevels programma waar we toen al b ij plaatsten dat ,,deze man heeft toekomst’’. Met het huidige afstudeerproject (nog steeds komen nogal wat deelnemers uit de rijke kweekvijver die het Herman Teirlinck Instituut, optie Kleinkunst vormt) wil Sam mensen als Stef Bos, leermeester, mentor en in casu ook klankbord, en Bram Vermeulen achterna, een hele boterham natuurlijk. Het probleem is dat je op enkele maanden geen levenswerk bijeen schrijft en dat goeie songs schrijven een kwestie is van geleefd te hebben. We zullen maar bekennen dat we het af en toe moeilijk hadden met songs die bulken van de woorden en de beelden die niet noodzakelijk het thema van dat bepaald lied dienen. Anderzijds heeft deze jongen talent en is onze kritiek dus beslist niet onoverkomelijk. Hij speelt uitstekend piano, een enorme troef. Hij zingt ook goed, al is dat nog voor verbetering vatbaar. Maar dat zit volgens ons in het totale pakket: dat groeit met de rest mee, want de expressie is het gevolg van wat er te vertellen valt. We raden Sam aan veel te schrijven, en dan…Kill your darlings, Sam, en schrap de overbodige, verwarrende beelden, de voorspelbare rijmen en concentreer je op wat je wil zeggen, of wil schreeuwen, prevelen, huilen, fluisteren, janken… Veel performen, dat moet je (al is het voor de spiegel), schaven, polijsten…Maar nooit die centrale boodschap vergeten: dit is MIJN verhaal! We proberen zo weinig belerend als mogelijk te zijn (want als we ’t zo goed konden hadden we dat al gedaan), maar ons lijkt het nodig dat Sam, overigens een toffe knul, een schrobbering ,,verdient’’. Niet al kommer en kwel, laten we wel wezen: we vonden Nu is het genoeg,  geschreven volgens de associatieve en aleatoire Spinvismethode een dijk van een song. Met Alberto Caeiro (Ik weet niets van het Leven) (één der vele schuilnamen van Fernando Pessoa), Johnny (over de drummer van zijn vaders orkest) en Binnen in mijn Hoofd (vertaling van In My Secret Life van Leonard Cohen) zit hij al een eind op de goeie weg! Geef deze jongen een podium, organisatoren van dit beloofde land, en jullie werken mee aan het ontluiken van een groot talent.

Als we het dan hebben over talent dat al gans ontloken is, hier zijn Andy en Karolien. Dat is het project van Torkest, het samengaan van Sebastien ‘Bas’ De Waele (bekend als voorman van het in West-Vlaanderen populaire Preuteleute) met zangeres Mieke Dobbels en Pieter Verbiest (gitaar en toetsen) Het merkwaardige van dit project van dertien songs, is dat het alle deunen van Lou Reed zijn (je kon slechter kiezen!) en dat de vertalingen of herwerkingen in het Osteinds gebeurden (zo werd Cremation uit Magic And Loss herdoopt in Koolzwarte Zei) om alle samen het melodramatische verhaal te vormen van Islandvisscher Andy en zijn vrouwtje. Dan is het meteen duidelijk waar die namen vandaan komen (een eerste sublieme vondst!): Andy Warhol natuurlijk, en Caroline komt zo uit Berlin! Ook de keuze van Reed is een vondst: zijn songs hebben namelijk een duidelijke handtekening, een grote eenheid zeg maar, ideaal dus om een verhaallijn mee te voeden. Voor deze uitwerking én voor de uitvoering niets dan lof: wij zagen die zaterdag de tweede keer (de eerste was nogal geplaagd door geluidsproblemen) en wilden ook de derde zien -uit pure nieuwsgierigheid en omdat we van de tweede uitvoering zo genoten hadden- en het moet gezegd: het ging crescendo. Pieter Verbiest bleek een zeer goeie stand in voor Mike Rathke, Lou’s vaste gitarist. Sebastien en Mieke groeiden in hun rol. De laatste maal wàren ze gewoon hun personage. Het zou ons niet verwonderen moesten ze op straat als ,,Andy’’ en ,,Karolien’’ worden aangesproken. Het verhaal, zal u zeggen? Van alle tijden en alle plaatsen: jongeman ontmoet meisje, het klikt, het leven rukt echter aan hun verhouding, het loopt even serieus fout, maar het komt goed…tot de dood om de hoek komt kijken. De visser verdrinkt op Ijslandvaarder ,,De Engel’’ en meisje blijft verwoest achter…Niet zonder een vorm van vrede gevonden te hebben met alles wat gebeurd is. Een tearjerker eerste klas, jawel!!! We verzekeren u dat we twee maal de tranen hebben moeten bedwingen, zeker in die mooie symbiose van muziek, zang en story. Het sappige dialect werkt op geen ogenblik storend, zelfs niet als je niet elk woord begrijpt. Iemand zei dat dit project buiten de provincie nood zou hebben aan ondertitels…Daar geloven we niets van: dit is zo universeel…Ons viel ook het respect op waarmee het werk van Lou Reed, de stad Oostende (zeer ,,leerrijk’’ met de verwijzingen naar de Konterdam, de Peisjer, de Tettenbrug…) en het harde vissersleven worden benaderd. De rest kan u lezen in het juryverslag (www.theateraanzee.be) maar nog dit: de kapel waar het trio speelde is gebouwd op de plek waar voorheen een kerk stond, weggezakt in het zand.  Traditioneel werden hier (en op een plek in Bredene) voorheen de zeelui begraven! De Engel is inderdaad de naam van een in dramatische omstandigheden gezonken visserschip, maar dat wist Sebastien niet eens toen hij de teksten schreef! (Misschien dacht hij aan die andere Ijslandvaarder, De Morgenster, waarvan de doodstrijd verteld wordt op de Amandine, het museumschip vlakbij het Oostendse station?) Tot slot speelde het drietal een hele poos na de laatste uitvoering op aanvraag een andere song…Dat werd dan Osteinde is een wilde Stad, jawel, een succulente versie van Walk On The Wild Side!

Tussendoor zagen we ook nog De Bokser en de Dood, stuk van Simon Allemeersch, laureaat van Jong Theater TAZ2006, met Nicolas Delalieux in dit woordenloos multimediaal spel, losweg opgebouwd rond excentriekeling en bokser Arthur Cravan, begeleid door improviserend jazz drummer Giovanni Barcella. Altijd een ervaring om de sympathieke Italiaan te keer te zien gaan!

 

Maandag 30 juli…

 

…was het de beurt aan Nursery Rhyme, band rond Jasper Stockmans, waarvan de akoestische versie beter aansloeg dan de gearrangeerde. We onthouden van Nursery Rhyme vooral de gevoelige, behaaglijke songs, ergens tussen Eels en Ben Folds in, songs die Jasper krachtig en accentloos brengt. Hij heeft de neiging zijn falset al te vaak boven te halen, maar dat is een snel weg te werken kritiek, net als die overbodige versie van God Only Knows: zo’n song solo brengen is altijd een waagstuk. Deze jongen staat al ver, te horen aan Each And Every Day (dat in CT een perfecte uitvoering meekreeg), In This Wasteland, Step Into My World, Under My Feet. Maar een echt briljante song vonden we pas Make This Day Last, met zijn aan Randy Newman refererende ironie, amper één week vóór TAZ geschreven, een indicatie misschien dat Jasper nog immer progressie maakt. Ik schat dat we Nursery Rhyme nog vaak zullen te horen krijgen…als Radio 1 blijft bestaan, ten minste.

Even tijd gemaakt voor die andere Centrale Gast van TAZ2007, Wim Opbrouck, diezelfde zalig zonovergoten namiddag! De man maakt nu eenmaal altijd zo moeilijke stukken waar we niks van begrijpen. Wat kon er dan mis zijn met een stuk voor (jonge) kinderen? Zouden we daar eindelijk iets van verstaan?! Blijkbaar moeten er velen hetzelfde gedacht hebben als ik (zie je wel, dat ik soms gelijk heb?!) Nou, we hadden ons de moeite kunnen besparen: Ik wil dat jij een Beer wordt is een zwaar doorwogen metafysisch drama, van een Polyinterpretabilität waar de theorieën van Heidegger, Husserl en Merleau-Ponty bij verbleken…HA HA HA! Nee, Wim heeft, zoals te verwachten viel, niet de minste moeite om zich te verplaatsen in de kinderziel en brengt met Beer een familiespektakel waar ze bij Studio 100 maar kunnen van dromen. Niet alles moet ingevuld, de fantasie moet integendeel gestimuleerd. Wat kan je dan beter doen dan je verplaatsen in de leefwereld van een kind (prima gecaste Carole Arons!) dat haar papa ziet als de ultieme held –en dat kan uiteraard alleen maar een beer zijn- en de wereld opvat als één grote origami (oeps! Ik zei bijna weer oregano, Wim!) dierentuin. Wim zelf en mama Christine Van Stralen brengen het geheel op smaak, geholpen door een legertje ,,onzichtbare’’ touwtrekkers, en dat alles wordt geserveerd met de spirit van de vroege Suske en Wiske’s.

Die avond was er in CT ook Tomàn, een kwartet waar de lof van gezongen wordt tot vér over landsgrenzen. Ze wonnen ooit Verse Vis, concours van Leffingeleuren (Leffinge = Oostende), als we dat goed voorhebben. Bij ons duurde het tot het concert van Shearwater in de AB-Club eind vorig jaar, voor we het weldoende bad van Tomàn konden ondergààn (toen nog met bassist Jens nu vervangen door Senne Guns) Hun emotieve, doorgaans instrumentale postrock, in wezen popsimpele poep, te beluisteren op Catching A Grizzly Bear, Lesson One en Perhaps We Should Have Smoked The Salmon First, is nooit melig of krachteloos, doordat ie ondersteund wordt door een strakke ritmiek en bijwijlen felle drums. Hoorden we trouwens al niet de invloed van Shearwater in een ons onbekende song van Tomàn? Sympathiek is dat ze het opnamen voor de verguisde Kazakkendraaier Alexandre Vinokourov, via het gelijknamige nummer waarmee ze dan nog een keer bisten. Tomàn? Zeer genoten vàn!

 

Dinsdag 31 juli…

 

…gingen we voorbij halfweg in de wedstrijd en was daar toch niet Kampus Kwadraat om ons te verheugen met een heerlijke akoestische set, die ons nog lang zal bijblijven. De wilde frisheid van limoenen! Het kwintet had het bestaan om de opdracht van keuzeheer Pieterjan Vervondel zo letterlijk mogelijk op te nemen, en ze hadden hun instrumenten en songs niet alleen ontstroomd, maar gezorgd voor een zomers uniformpje met das, afgetopt met passende zwarte hoedjes (waar ze zelf heel wat hilariteit uit puurden) Het bleek ook een uitgelezen kans om er twee gestreken dames bij te vragen (alle excuses zijn goed!), violiste Lynn Seys en celliste Lieselot Watté. Die zetten we hier graag in het zonnetje, omwille van hun uitstekende inbreng (zij waren er helaas niet meer bij in CT, tot groot verdriet van een speciaal hiervoor paar aanwezige familieleden!) De zon was in FN trouwens present, fysiek en in de gezichten van de muzikanten, vooral dan van accordeonist Brecht Declerck, die de harten stal van onze vrouwelijke juryleden (…of in het enkelvoud)…Het hupse kontgezwaai in CT zal er ook wat aan gedaan hebben, vermoeden we…Anyway, de zang van Brecht Brackx was net wat deze songs nodig hadden, songs in Oostends dialect die nog al te vaak de jonge leeftijd verraden, net als de bindteksten. Maar in aanzet is het goed materiaal dat eens te meer in volelektrische uitvoering veel van zijn pluimen verloor: in groep spelen is niet allemaal samen zo veel mogelijk lawaai maken (zo erg was ’t hier zeker nooit!)…,,Je ontmoet mekaar in de stilte en in het luisteren naar elkaar’’. Oei, dat klinkt weer zo meneer pastoorachtig…maar daar komt het wel op neer. Maar voor de rest zijn we vol bewondering: hoe het leuke ‘k Vagen der mijn Voeten an twee keer totaal anders klonk (,,‘t Goat nie over een deurmat’’), hoe ze de Kaiser Chiefs cover Ge kut nie geloven in eigen handen namen en hoe ze strak ze Stek je Kop nie in ’t Zand afwerken. En mits het nodige schaafwerk komt het zeker goed met deze jonge wolven: Ge moe nie bang zin, De Toekomst, Alcolist tot in de Kist, Me Fantasie, Goegelovig en Kerekiwère hebben nog een beetje rijping van doen, maar de basis is goed! We zagen hoe de jongens ontgoocheld waren hoe ze (maar net) buiten de prijzen vielen: ook dàt is een zeer goed teken. De ambitie is er, het potentieel ook. Laat de tijd en Kampus Kwadraat hun werk doen. Met de modelspoorweg club boven CT in het achterhoofd zouden we zeggen: een wissel op de toekomst!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in TAZ2007. Bookmark de permalink .

7 reacties op Derde deel verslag TAZ2007

  1. Unknown zegt:

    wow gold!All wow gold US Server 24.99$/1000G on sell! Cheap wow gold,wow gold,wow gold,Buy Cheapest/Safe/Fast WoW US EU wow gold Power leveling wow gold from the time you wWorld of Warcraft gold ordered!

    wow power leveling wow power leveling power leveling wow power leveling wow powerleveling wow power levelingcheap wow power leveling wow power leveling buy wow power leveling wow power leveling buy power leveling wow power leveling cheap power leveling wow power leveling wow power leveling wow power leveling wow powerleveling wow power leveling power leveling wow power leveling wow powerleveling wow power leveling buy rolex cheap rolex wow gold wow gold wow gold wow gold -214513812384432

  2. Unknown zegt:

    Welcome to enter (wow gold) and (wow power leveling) trading site, (wow gold) are cheap, (wow power leveling) credibility Very good! Quickly into the next single! Key words directly to the website click on transactions! -400270254513944

  3. Unknown zegt:

    Hi,Do you need digital signage, digital sign, ad players and ad displays? Please go Here:www.amberdigital.com.hk(Amberdigital).we have explored and developed the international market with professionalism. We have built a widespread marketing network, and set up a capable management team dedicated to provide beyond-expectation services to our customers.

    amberdigital Contact Us
    E-mail:sstar@netvigator.com
    website:www.amberdigital.com.hk
    alibaba:amberdigital.en.alibaba.com[ihaibdebbbccd]

  4. Unknown zegt:

    Warcraft game like this to (World of Warcraft gold) and (wow gold)! Price concessions, credibility is also good!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s