Met de trein was ik er al…beweerde men…

 

Amazone van de Waarheid (28/4/99)

—————————

 

Ik had met mijn linkerhand

Je rechterborst omvat

Terwijl de trein ons

In onwezenlijk middernachtelijk slo-mo

Alleen in de coupé liet wezen

Op weg naar weer een ongewild afscheid.

Je sperde je ogen wijd open,

Maar je ademde rustig en

Je liet me begaan.

Je dunne zijdeachtige hemd

En een dik witkanten cup,

Ultieme steun en toeverlaat,

Rustten tussen jouw en mijn huid.

Maar dit was geen vleselijk gevoel,

Er dreef me geen drift, geen opwinding.

Een rilling van wat zo ongelukkig ,,geluk” heet

Ging door me heen.

Ik was zo behaaglijk thuis bij jou

In dit vehikel dat enkel een onderweg biedt,

In dit vehikel dat maar niet wilde oplossen

In de mist der tijden.

 

En jij liet me begaan.

Je liet me zo heerlijk begaan,

Mijn hand heel omzichtig om je borst.

Je ,,lottele brains” konden dit nog hebben,

Dit gebaar van seconden

Dat ons een blik op de eeuwigheid schonk.

 

Verder ben ik niet gegaan.

We zijn elk wel weer verder gegaan.

Naar ,,huis”.

Niet zonder dat je me bezorgd en liefdevol influisterde,

Toen de trein plots voortijlde naar het eind van onze oneindigheid:

,,Kijk toch niet zo zielig”.

Want de zoen die alles moest bekronen

Gunde je me niet.

Je sloot de lippen.

En ik keek wellicht zo zielig,

Weerloos als ik was

Tegen jouw beslissing en het snellen, de inertie van de trein.

Én er was toen het volle respect voor elkaars mirakel.

Maar ik zou ooit je weerstand wel breken.

Mijn hand zou ooit echt op je borst rusten.

Daar was ik -bijna- zeker van.

 

 

Soundtrack: Dimming of the Day (Richard & Linda Thompson/Five Blind Boys of Alabama: ,,I’m drowning in a river of my tears…I need you at the dimming of the day.”) / As Ilhas dos Açores (Madredeus) 

Dit bericht werd geplaatst in Poëzie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

