Apocalyptisch…

 

Poète Mot-dit (Opgedragen aan Nicholas Cage en Tommy Cooper)

———————————————————————

 

Eens was ik dichter…Zolang ik je bezong.

Ervoor niet, niet erna.

Enkel zolang je er was voor mij,

en nog even verder,

tot de inkt op was.

 

Je mimeerde de engel

met vleugels van satijn

en een bul in Latijn,

een gul evangelie,

godsgeschenk

in je gekneusde hand.

 

Je had de opdracht

me te redden van trollen en demonen

en vooral van mezelf,

gekneusde ziel,

in dit dorp van mirakelen,

in de steden der engelen,

op aarde als in de hemel.

 

En net toen ik voor je wilde sterven

wilde jij niet meer voor me leven.

Het contract was ten einde:

van de blijde boodschap bleef enkel

de apokalyps.

 

Ik was eens verzinner van verzen,

de zielige goochelaar met de fez,

met schier lege handen

en een trits povere woorden.

 

Zovele gedichten droomde ik je toe,

zovele dromen dichtte ik je toe.

Ik kreeg ze nooit op papier

zoals ik ze in gedachten had,

want je stond te dicht bij deze dichter.

 

Maar alles wat me toezong

en alles wat ik

nederig en in arren moede

neerschreef

was jou.

Ja, dichten was jou.

…Het bleken àlle verdichtsels.

 

Ik mimeerde niks.

Ik wàs het instrument

van krachten die ik niet kon vermoeden,

de speelbal van machten die ik niet kon bevroeden,

lokaas voor grimmige ruiters in de storm.

O, wat klinkt dit weer zo amechtig onmachtig…

Maar voor één gedachte recht ik de rug,

onbeschaamd, onbeschroomd,

wind op kop, tegen de stroom in,

trots omdat ik het heel mijn leven mag dragen

als een sieraad, verankerd in mijn diepste ik:

 

Eens was ik jouw dichter,

eens was ik bijna…

jou.

 

 

Soundtrack: Speaking With The Angel (Ron Sexsmith: ,,You say he’s so helpless, but what about you?”) / Hello, Little One (Luna: ,,What can I say? That you are not an angel and I am not a saint…Carry on, carry, carry on…”) 

Dit bericht werd geplaatst in Poëzie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

