Nog uit ,,Leugens (Lies)”

 Sikyon: plaatsje in Griekenland met antieke site en een dot van een theater (waar ik een bevolkte lentefoto van bezit) Sikyon ligt niet in een vallei maar op een heuvel…De woordspeling met Silicon Valley was echter een open doelkans. Nachtschade is (helaas…Zo’n schitterende naam!) géén vlinder, maar een plantenfamilie. De tomaat zou daar verwant aan zijn…
 

Vlinders

———-

 

Een jongen van vijftien:

vlinders in het abdomen

en in een warrige geest,

op de dool op school,

vis noch offer,

maar die al vlees klieren

gericht op een gezicht:

zo was de helft van mijn pubertijd.

De iconen zijn dood,

intussen,

geen deel meer

van mijn bestaan.

*

En zoveel eeuwen later…

Nog steeds gericht op een gezicht:
het jouwe

dat je bezeten bezit

en dat ik zoek

al weet ik

waar het zich bevindt.
Die vlinderende glimlach

op prenten vaal van een onrijpe lente.
Zijn er dan geen koolwitjes,

geen citroenvlinders,

geen atalanta’s

in Sikyon Valley?

Speel je dan alleen maar

gerestaureerd theater?

Is jouw vrouwenoog

dan niet meer dan een

hoogst verleidelijk dagpauwoog?
Besef je wel de

nachtschade

die ik leed en lijd om jou,

mijn koninginnenpage,

nu ik een jongen ben

van tien maal vijf plus vijf?

Met niets om het lijf

dan vlinders in het lijf?

 

 

Soundtrack: Milkwhite Mornin’(Derek: ,,…Under silk I’m coming home…’’)

Dit bericht werd geplaatst in Poëzie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

