Amor, always à mort…

Amor, always à mort (Koortsdroom I)

—————————————

 *Hé, waar ben je geweest?

Waar wàs je al die tijd?

Ik heb je gezocht

Al wist ik immer

Waar je was

Als ik dat wilde.

 

*Je ziet er goed uit…

Wat heb je allemaal beleefd

Zonder mij?

Wat wil je nu delen met mij,

Wat wil je mij nu mede-delen?

Heb je Ithaka ontdekt

– Ons Ithaka –

Of wil je weer thuiskomen,

Gewoon,

Hier bij mij?

 

*Zet je…

Je bent vast moe van

Het zoeken

Het zoeken naar die

Andere-dan-mij,

Die Andere-mij,

Moe van al die woelige nachten,

Gekweld door je geweten…

Of je verleden.

Of bestond ik niet meer

Voor jou

En vond je me,

Domweg,

Opnieuw uit?

Was het die foto in Venetië,

De cd van Tom Waits,

De herinnering aan al dat moois

Samen?

 

*Je ziet er zo goed uit…

Was het leven lief voor je?

En al je minnaars,

Waren dié lief voor je?

Hebben ze je verrijkt?

De weg getoond die,

Misschien,

– Wie weet? –

Leidt naar Ithaka?

Hadden ze respect

Voor wie je bent?

En heb je dan vergeleken met mij…

Of was het je al gelijk?

 

 

 

 

 

*Was het leven lief voor je,

Die vraag houdt me bezig…

Neem je tijd,

Zeg niks dat je niet meent.

Wees welkom

En voel je weerom thuis.

Ik heb je niet veel te bieden…

Nogal wat nieuwe muziekjes,

Champagne

– Goeie ditmaal –

En al de Liefde

Die ik sinds jou heb opgespaard.

Trek je jas uit,

Ik maak het warm.

Kijk, dit schreef ik laatst over jou…

 

*Je ziet er zo oneindig goed uit…

Je was geen moment uit mijn gedachten.

En vaak was ik bezorgd om jou.

En dan die paniek,

Die paniek,

Dat je ‘ons’ vergeten was,

Gewoon.

Al was het misschien beter zo…

Dat begrijp ik wel .

 

*Maar nu is alles weer goed,

Nu we weer

Knie aan knie

Kunnen vol zijn

Van mekaars vol-zijn.

Mag ik je weer noemen zoals vroeger?

 

*Zie je Knuffel op de kast?

Hij heeft zo vaak naar je gevraagd…

Nee, ’t is niks:

Ik ga gewoon weer wenen

Zoals zo vaak,

Maar van geluk dit keer,

Eindelijk weer.

 

*Maar waarom blijf je zo stil…

Waarom sta je weer op?

He, waar ga je naartoe,

Zo zonder een woord

Zoals die vorige maal

Toen je me in de kou

Van de zomerse hitte

Liet staan

En ik moest afzien van geluk?

 

Soundtrack: Hey now (Finley Quaye: ,,Hey now  where have you been / you know that I’ve been waiting for you / hey now  what have you seen / you know that I’ve been looking for you…’’) / Are You Alright? (Lucinda Williams: ,,All of a sudden you went away / I hope you come back around some day / I haven’t heard you in a real long time / Could you give me some kind of sign…”)

Dit bericht werd geplaatst in Poëzie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

